DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1168

Title: การวิเคราะห์เนื้อหาป้ายโฆษณาบนถนนริมทางเท้าส่งผลต่อการรับรู้และการจดจำของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Analysis of billboard Advertisements on road sidewalks and their results on the perceptions and remembrances of consumers in Bangkok
Authors: ธนัฏฐา สาริกบุตร
Keywords: สื่อโฆษณาริมทางเท้า
สื่อโฆษณานอกบ้าน
พรีเซนต์เตอร์
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจความคิดเห็นของผู้บริโภคต่อเนื้อหาบนป้ายโฆษณาริมทางเท้า ด้านการออกแบบ และการใช้พรีเซนต์เตอร์ที่ส่งผลต่อการรับรู้และการจดจำของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร ซึ่งใช้รูปแบบของการวิจัยเชิงปริมาณ เครื่องมือที่นำมาใช้ในการศึกษา คือแบบสอบถาม การเก็บรวบรวมข้อมูล การแปรผลของข้อมูล และวิธีการทางสถิติ สำหรับใช้ในการวิเคราะห์ ที่มีค่าความเชื่อถือ ด้วยการหาวิเคราะห์ถดถอยเชิงพหุ (Multiple Regression) ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 พบว่า เนื้อหาบนป้ายโฆษณาบนถนนริมทางเท้าด้านการใช้พรีเซนต์เตอร์ ส่งผลต่อการรับรู้และการจดจำของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร ซึ่งส่งผลมากที่สุด (Beta = 0.359, P < 0.05) เนื้อหาบนป้ายโฆษณาบนถนนริมทางเท้าด้านการออกแบบส่งผลต่อการรับรู้และการจดจำของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร ซึ่งส่งผลรองลงมา (Beta = 0.319, P < 0.05) และเนื้อหาบนป้ายโฆษณาบนถนนริมทางเท้า ด้านเนื้อหาข้อความในป้ายโฆษณาส่งผลต่อการรับรู้และการจดจำของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร ซึ่งส่งผลน้อยที่สุด (Beta = 0.176, P < 0.05) ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษามาจากประชากรที่ทั้งเพศหญิงและเพศชาย ที่อาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานคร โดยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย จำนวน 400 คนและส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงมีจำนวน 252 คน อายุระหว่าง 19 -30 ปี มีจำนวน 198 คน ทำงานพนักงานบริษัท/เอกชน/ข้าราชการ จำนวน 251 คน รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 40,000 บาทขึ้นไป จำนวน 121 คน จบการศึกษาในระดับปริญญาตรี/ปริญญาโท มีจำนวน 338 คน และความคิดเห็นทั่วไปเกี่ยวกับพฤติกรรมของผู้ตอบแบบสอบถามเคยเห็นสื่อโฆษณาริมทางเท้า 318 คน เดินทางโดยรถส่วนตัว 286 คน เห็นบ่อยมาก จำนวน 138 คน ใช้เวลาในการเดินทางมากกว่า 3 ชั่วโมงต่อวัน จำนวน 180 คน เวลาว่างรถติดนานๆจะมองไปรอบๆ จำนวน 178 คน
The purpose of the study in this report is to discover the opinions of consumers for billboard advertisements on road sidewalks for contents, which includes the designs and the use of presenters that result in awareness and remembrance of consumers in Bangkok. The methods used in the research are the utilization of surveys to gather information, interpretation of results, and statistical methods for research from dependable sources (multiple regression). 0.5 statistics shows that the information of the advertisement billboards on road sidewalks are easier to understand and to remember when presenters are used for transferring information to consumers in Bangkok, which has the highest results (Beta = 0.359, p < 0.05. Furthermore, the information of the advertisement billboards on road sidewalks are easier to understand and to remember from the designs for consumers in Bangkok, which has the next highest results (Beta = 0.319, p < 0.05. Lastly, the information of the advertisement billboards on road sidewalks are the hardest to understand and to remember for consumers when text messages are used, which has the lowest results (Beta = 0.176, p < 0.05). The samples used in the research came from both males and females that live within the Bangkok region. 400 random people are selected for research. Of those 400 randomly selected people, 252 are females, 198 are ages between 19 and 30, 251 work in companies, private sectors, and are government officials, 121 have monthly incomes of 40,000 bath and above, 338 have bachelor's or master's degrees, 318 people who have seen advertisement billboards on roadsides and their opinions and behaviors, 286 people travel with their own cars, 138 people who have seen advertisement billboards on roadsides often, 180 travel for more than 3 hours per day, and 178 people who observe around during heavy traffic
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2556
Advisor(s): สุคนธ์ทิพย์ รัตนภูพันธ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1168
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Thanattha_Sari.pdf4.78 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback