DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1064

Title: โครงการจัดตั้งสตูดิโอถ่ายภาพเม็มโมรี่สตูดิโอ
Other Titles: The project to establish Memories Photography Studio
Authors: ปานธิดา ศรีคำหอม
Keywords: สตูดิโอถ่ายภาพแบบครบวงจร
พฤติกรรมผู้บริโภค
ความพึงพอใจ
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาพฤติกรรมผู้บริโภคของสตูดิโอถ่ายภาพแบบครบวงจร 2) ศึกษาความพึงพอใจที่ผู้บริโภคได้รับจากสตูดิโอถ่ายภาพแบบครบวงจร 3) ศึกษากลยุทธ์และส่วนผสมทางการตลาดของสตูดิโอถ่ายภาพแบบครบวงจร 4) ศึกษาความเป็นไปได้ในการจัดทำธุรกิจเพื่อจัดตั้งสตูดิโอครบวงจร Memories Studio ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่ากลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุช่วง 23 – 25 ปี และ 26 – 28 ปี การศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพเป็นพนักงานเอกชน รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001 – 20,000 บาทต่อเดือน ส่วนใหญ่มีความถี่ในการใช้บริการน้อยกว่า 1 ครั้งต่อปี พิจารณาเวลาที่คิดว่าเหมาะสมสำหรับการใช้บริการสตูดิโอถ่ายภาพอยู่ที่ 1 – 3 ชั่วโมงต่อครั้ง ส่วนใหญ่มีค่าใช้จ่ายโดยเฉลี่ยในการใช้บริการสตูดิโอถ่ายภาพน้อยกว่า 5,000 บาทต่อครั้ง ส่วนใหญ่สะดวกวันเสาร์ โดยเฉพาะช่วงเวลา 12.00 – 15.00 น. ส่วนใหญ่รู้จักสตูดิโอถ่ายภาพผ่านทางคนรู้จัก โดยกลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่นำภาพถ่ายไปใช้งานเป็นของที่ระลึก/เก็บความทรงจำ กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ที่เข้าใช้บริการสตูดิโอถ่ายภาพคาดหวังให้รูปภาพออกมาหน้าตาดี และบ่งบอกความเป็นตัวของตัวเองในรูปถ่าย เรียงตามลำดับ โดยปัจจัยที่มีความสำคัญสูงสุดต่อการเลือกสตูดิโอถ่ายภาพคือ คุณภาพ การนำภาพไปใช้แสดงตัวตน (เช่น บนเว็บไซต์) และการนำภาพไปใช้เป็นของประดับหรือตกแต่งสถานที่ เรียงตามลำดับ ในแง่ของความพึงพอใจต่อระบบการบริหารแบบครบวงจร กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ให้คะแนน “การให้บริการของบุคลากร อัธยาศัยดี สุภาพอ่อนโยน” สูงสุด ตามมาด้วย “ระบบการบริการสะดวกรวดเร็ว” “ระบบการให้บริการครบถ้วนทุกความต้องการ” “ระบบยืดหยุ่นรองรับความเปลี่ยนแปลง” และ “ระบบการแสดงแผนผังการบริการที่ชัดเจน” ผลลัพธ์จากการศึกษาครั้งนี้แสดงให้เห็นว่าการพัฒนาปรับปรุงสตูดิโอถ่ายภาพแบบครบวงจรต้องคำนึงถึงความต้องการของลูกค้าเป็นหลัก เช่น คุณภาพของภาพถ่าย ประโยชน์ที่ลูกค้าจะนำภาพถ่ายไปใช้งาน ความพึงพอใจที่ลูกค้าได้รับบริการจากสตูดิโอ และการตอบสนองความต้องการของลูกค้าอย่างครบถ้วน เพื่อให้สตูดิโอสามารถดำเนินธุรกิจได้อย่างประสบความสำเร็จ มีชื่อเสียง และเป็นผู้นำในการให้บริการแบบครบวงจรในด้านการเก็บความทรงจำ ทั้งแบบภาพถ่ายและวีดีโอ ในเขตกรุงเทพมหานคร
The objectives of this research are to 1) study consumer behavior in the context of one-stop-service photography studios 2) study consumer satisfaction derived from one-stop-service photography studios 3) study strategies and marketing mix of one-stop-service photography studios 4) study the possibility to run a business to establish an one-stop-service Memories Photography Studio The result of the study shows that the majority of the samples, who are predominantly females aged 23-25 and 26-28 years with an educational level of bachelor’s degree and are employees working for private companies earning 15,001 – 20,000 baht on average, use photography studio services less than 1 time per year. They consider an appropriate duration of 1 – 3 hours each time they receive services from the studios, spend an average expense of less than 5,000 baht per one time, and are mostly convenient from 12.00 – 15.00 on Saturday. Most samples know the studios through their acquaintances. The photographs are utilized as souvenirs or items of memory. Most sample groups that use the service of photography studios expect their photos to make them good-looking and indicate their self-identities. The most significant factors for choosing a photography studio are quality, using photos to display their self-identities (such as on websites), and using photos to decorate their places, respectively. In terms of consumer satisfaction with one-stop-service management system, the majority of the samples value “the service provided by the studio’s personnel, good human relationship, politeness, and gentleness” the most, followed by “fast and convenient service system”, “one-stop-service service system that meets all consumer needs”, “flexible and change-support system” and “system with clear service charts”. The result of this study reveals that customer needs must be taken into account in one-stop-service development of photography studios. Customer needs include quality of photographs, practical use of photographs, customer satisfaction derived from studios’ services, and complete responses to customer needs, all of which are required for photography studios to run business successfully and reputably as well as to be a leader in a leading one-stop-service service provider to equip customers with their memory retention in the forms of photographs and videos in Bangkok.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นธ.ม)--สาขาวิชาการบริหารธุรกิจบันเทิงและการผลิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ,2557
Advisor(s): ชัยฤทธิ์ ทองรอด
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1064
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pantida_sree.pdf5.63 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback