DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1054

Title: ทัศนคติด้านความรู้ความเข้าใจ ด้านความรู้สึก และความเสี่ยงด้านผลิตภัณฑ์ ส่งผลต่อแนวโน้มการตัดสินใจซื้อรถมือสองในเขตกรุงเทพมหานครปี 2557
Other Titles: Attitudes such as Knowledge, Feeling, and Risk of Product Categories Affect Bangkok Consumers' Decision to buy a Used Car 2014
Authors: ทนงศักดิ์ ภักดีชน
Keywords: ทัศนคติ
ความเสี่ยง
การตัดสินใจ
รถมือสอง
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เพื่อสำรวจทัศนคติ ด้านความรู้ ความเข้าใจ ด้านความรู้สึก และด้านพฤติกรรมที่ผู้บริโภคมีต่อรถยนต์มือสองของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร (2) เพื่อสำรวจความคิดเห็น ความเสี่ยงด้านผลิตภัณฑ์ประเภทต่างๆของการซื้อรถยนต์มือสองของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร (3) เพื่อสำรวจแนวโน้มการตัดสินใจซื้อรถยนต์มือสองของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร (4) เพื่อวิเคราะห์การส่งผลของทัศนคติ ด้านความรู้ ความเข้าใจ พฤติกรรม และความเสี่ยงทางการตลาดประเภทต่างๆที่มีต่อแนวโน้มการตัดสินใจซื้อรถยนต์มือสองของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร การวิจัยครั้งนี้ใช้การวิจัยเชิงสำรวจ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้คือกลุ่มบุคคลที่ใช้รถยนต์ส่วนตัวในเขตกรุงเทพมหานคร เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือแบบสอบถามที่มีค่าความเชื่อถือได้เท่ากับ 0.950 และมีการตรวจสอบความเที่ยงตรงของเนื้อหาจากผู้ทรงคุณวุฒิ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น คือ สถิติเชิงพรรณนาได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ สถิติเชิงอ้างอิงที่ใช้ในการทดสอบสมมุติฐานที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 คือ การวิเคราะห์ถดถอยแบบพหุคูณ ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุอยู่ระหว่าง 18 - 23 ปี มีสถานภาพโสด การศึกษาระดับอนุปริญญาปริญญาตรี ประกอบอาชีพนิสิต-นักศึกษา รายได้ส่วนใหญ่เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ระหว่าง 10,001 - 20,000 บาท ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีงบประมาณจำกัด ผู้ขายมีความน่าเชื่อถือรับแหล่งข้อมูลจากเว็บไซด์ ยี่ห้อรถยนต์ที่สนใจคือ HONDA มีอายุการใช้งานมาแล้วประมาณ 3 - 4 ปี และมีระดับราคาที่สนใจ 200,001 – 400,000 บาท ผลการทดสอบสมมติฐานการวิจัยพบว่าทัศนคติ ด้านความรู้ ความเข้าใจ ด้านความรู้สึกและความเสี่ยงด้านผลิตภัณฑ์มีความสัมพันธ์กับแนวโน้มการตัดสินใจซื้อรถมือสองของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
The objectives of this study were: (1) to survey Bangkok consumers' attitudes towards buying used cars, taking into account knowledge, feeling, and behavior, (2) to estimate the risk of product categories related to Bangkok consumers buying a used car, (3) to assess the likelihood of Bangkok consumers deciding to buy a used car, and (4) to analyze how attitudes such as knowledge, behavior, and various types of market risks affect Bangkok consumers' decision to buy a used car. Survey research was used. A sample was selected from individuals who use private cars in Bangkok. A close-ended questionnaire was used to collect data with the reliability test result of 0.950. Content validity was reviewed by experts. The statistical methods were categorized into descriptive means such as percentage, average, and standard deviation. In the statistical significance testing, the influential statistics method was statistically significant at the level of 0.05, and achieved through multiple regression analysis. The result of this study found that the majority of respondents were single females aged between 18 – 28 with a Bachelor’s degree. The average monthly income was between 10,001 and 20,000 Baht. Most respondents had a limited budget. The sellers were reliable. The main source of discovering used cars was websites. Consumers were especially interested in Honda cars. The lifetime of use was approximately 3-4 years. The level of interest rates was between 200,001 and 400,000 Baht. Therefore the result of the study found that attitudes such as knowledge, feeling, and risk of product categories are highly associated with Bangkok consumers' decision to buy a used car.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ,2557
Advisor(s): สุคนธ์ทิพย์ รัตนภูพันธ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1054
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
tanongsak.pakd.pdf2.49 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback