DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of Technology & Science >
School of Science and Technology >
Master Degree >
Independent Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/600

Title: การพัฒนาและการทดสอบสัมฤทธิผลและความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อการใช้บทเรียนอีเลิร์นนิง
Other Titles: Development and assessment of learner's learning achievement and satisfaction of e-Learning material
Authors: วรัสยารี จิรพัฒน์เจริญ
Keywords: อีเลิร์นนิง
ความพึงพอใจของผู้เรียน
Issue Date: 2554
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะศึกษาและพัฒนาบทเรียนอีเลิร์นนิงตามทฤษฎีการเรียนรู้และหลักการออกแบบบทเรียนอีเลิร์นนิง เพื่อให้ได้บทเรียนอีเลิร์นนิงที่มีประสิทธิภาพ และประสิทธิผล กล่าวคือ ผู้เรียนมีความพึงพอใจต่อการเรียนด้วยบทเรียนอีเลิร์นนิง และการเรียนด้วยบทเรียนอีเลิร์นนิงนั้นก่อให้เกิดสัมฤทธิผลทางการเรียน ดังนั้นการวิจัยนี้จึงได้พัฒนาบทเรียนอีเลิร์นนิงเรื่อง WH-Question และนำไปให้นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จำนวน 32 คน ของโรงเรียนบางพลีราษฎร์บำรุง จังหวัดสมุทรปราการ ทดลองใช้จริง ผลการทดลองพบว่า คะแนนเฉลี่ยของการทดสอบ หลังจากเรียนด้วยบทเรียนอีเลิร์นนิงสูงกว่าคะแนนเฉลี่ยของการทดสอบก่อนเรียนด้วยบทเรียนอีเลิร์นนิง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.001 และผู้เรียนมีความพึงพอใจต่อบทเรียนอีเลิร์นนิงทั้งในด้านกระบวนการเรียนการสอนและด้านเทคนิคมัลติมีเดียในระดับที่มากที่สุด แสดงให้เห็นว่าบทเรียนอีเลิร์นนิงเรื่อง H-Question ที่พัฒนานั้นมีประสิทธิภาพและประสิทธิผล
This research aims to study and develop an efficiency and effective e-learning material based on learning theory and e-learning design principle. Using such e-learning, learners are satisfied and have learning achievement. Therefore, the e-learning material entitled “WH-Question” was developed and tested by 32 students of Second’s Matthayom at Bangplee Ratbamrung School, Samut Prakan. As a result, the average of post-test score was higher than the average of pre-test score statistically significant at 0.001. Furthermore, learners were most satisfied to the e-learning material both the multimedia technique and the teaching & learning process. In conclusion, the e-learning material entitled “WH-Question” was efficiency and effectiveness.
Description: การศึกษาเฉพาะบุคคล (วท.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2554
Subjects: บทเรียนสำเร็จรูป--ไทย--สมุทรปราการ--การศึกษาเฉพาะกรณี
คอมพิวเตอร์ช่วยการสอน--ไทย--สมุทรปราการ--การศึกษาเฉพาะกรณี
บทเรียนสำเร็จรูป--การออกแบบ--การศึกษาเฉพาะกรณี
คอมพิวเตอร์ช่วยการสอน--การออกแบบ--การศึกษาเฉพาะกรณี
นักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น--ไทย--สมุทรปราการ--การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): ศิวพร หวังพิพัฒน์วงศ์
URI: http://dspace2.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/600
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
warasaya_jira.pdf3.51 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback