DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5949

Title: การศึกษาประสิทธิผลของการเล่าเรื่อง (Storytelling) โดยวิดีโอคอนเทนต์ผ่านช่องทาง TikTok กรณีศึกษาบนช่อง Tanunfamily
Other Titles: A study on the effectiveness of storytelling through video content on TikTok: A case study of the Tanunfamily channel
Authors: วรณัฐ ลิมปินันทน์
Keywords: การเล่าเรื่อง
การตลาดดิจิทัล
TikTok
การมีส่วนร่วม
อินฟลูเอนเซอร์
Affiliate Marketing
Storytelling
Persuade Content
Entertainment Content
Content
Issue Date: 2568
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจประสิทธิผลของการเล่าเรื่อง (Storytelling) ในการสร้างการมีส่วนร่วมของผู้ชมและส่งเสริมการตลาดแบบพันธมิตร (Affiliate Marketing) บนช่อง Tanunfamily ผ่านแพลตฟอร์ม TikTok โดยใช้ข้อมูลที่เก็บระหว่างวันที่ 16 มีนาคม ถึง 22 เมษายน 2568 (รวม 1 เดือน) คอนเทนต์ที่ใช้ในการวิเคราะห์แบ่งออกเป็น 2 ประเภท ได้แก่ Entertainment Content และ Persuade Content ผลการศึกษาพบว่า Persuade Content ซึ่งใช้การเล่าเรื่องผ่านการรีวิวสินค้าและบริการเกี่ยวกับสัตว์เลี้ยง มีความสามารถในการดึงดูดความสนใจจากผู้ชมและสร้างการมีส่วนร่วมได้ดีกว่า Entertainment Content โดยเฉพาะการกระตุ้นให้ผู้ชมกดถูกใจ แชร์ และเพิ่มจำนวนผู้ติดตาม โดยใช้เครื่องมือ TikTok Studio และ TikTok Analytics ในการวัดผลและวิเคราะห์ ซึ่งแสดงให้เห็นว่า Entertainment Content จะเน้นการเล่าเรื่องตามเหตุการณ์ปัจจุบันหรือเทรนด์ต่างๆ รวมถึงการใช้เอฟเฟกต์ที่ได้รับความนิยมและเสียง Voice Over เพื่อสร้างความบันเทิง แต่ไม่สามารถตอบโจทย์ความต้องการของผู้บริโภคได้อย่างเต็มที่ ในขณะที่การเล่าเรื่องในรูปแบบ Persuade Content ช่วยสร้างการมีส่วนร่วมและส่งผลต่อการเติบโตของช่อง Tanunfamily ได้อย่างมีประสิทธิภาพ โดยสามารถกระตุ้นรายได้จาก Affiliate Marketing ได้ดีกว่า ซึ่งปัจจุบันการนำ Storytelling กลายเป็นเครื่องมือสำคัญในการขับเคลื่อนการตลาดดิจิทัล
This study aims to explore the effectiveness of storytelling in fostering audience engagement and promoting affiliate marketing on the Tanunfamily channel via TikTok. Data was collected from March 16 to April 22, 2025 (a one-month period). The content analyzed was categorized into two types: Entertainment Content and Persuade Content. The results show that Persuade Content, which involves storytelling through product and service reviews related to pets, is more effective at attracting audience attention and generating engagement than Entertainment Content. Specifically, Persuade Content led to higher levels of likes, shares, and follower growth. Utilizing TikTok Studio and TikTok Analytics for measurement and analysis, it was found that Entertainment Content focuses on storytelling based on current events or trending topics, using popular effects and voiceovers for entertainment. However, it did not fully meet consumer needs. In contrast, Persuade Content effectively increased engagement and contributed to the growth of the Tanunfamily channel, leading to greater affiliate marketing revenue. Currently, storytelling has become an essential tool in driving digital marketing.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2568
Advisor(s): มนฑิรา ธาดาอำนวยชัย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5949
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Woranat.Limp.pdf19.98 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback