DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5720

Title: กลยุทธ์ทางการตลาดที่มุ่งเน้นความยั่งยืนส่งผลต่อการรับรู้คุณค่าตราของ คาเฟ่ อเมซอน (Cafe Amazon) ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The marketing strategy focusing on sustainability impacts consumers' perception of the value of Cafe Amazon in Bangkok
Authors: ชนาธิป แสงวิเศษ
Keywords: กลยุทธ์ทางการตลาด
การรับรู้คุณค่าตราสินค้า
คาเฟ่ อเมซอน
Issue Date: 2567
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความคิดเห็นของผู้บริโภคที่อยู่ในเขตกรุงเทพมหานครที่มีต่อกลยุทธ์ทางการตลาดที่มุ่งเน้นความยั่งยืนของร้านคาเฟ่ อเมซอน 2) ศึกษาความคิดเห็นของผู้บริโภคที่อาศัยอยู่ในกรุงเทพมหานครที่มีต่อคุณค่าตราคาเฟ่ อเมซอน และ 3) ศึกษาความมีอิทธิพลของกลยุทธ์ทางการตลาดที่มุ่งเน้นความยั่งยืนที่มีต่อคุณค่าตราคาเฟ่ อเมซอนในกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างคือ ผู้ที่ใช้บริการคาเฟ่ อเมซอน ในเขตกรุงเทพมหานคร อายุ 18 ปี ขึ้นไป จำนวน 400 คน ซึ่งใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการรวบรวมข้อมูล และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการวิเคราะห์การถดถอย (Regression Analysis) ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามเพศหญิงมากที่สุด ส่วนใหญ่เป็นมีอายุระหว่าง 34-41 ปี มีสถานภาพโสด จบระดับการศึกษาสูงสุดที่ระดับปริญญาตรีหรือเทียบเท่า มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 25,001-35,000 บาท ประกอบอาชีพธุรกิจส่วนตัว/เจ้าของกิจการมากที่สุด และส่วนใหญ่มีจำนวนสมาชิกในครอบครัว 3 คน ส่วนใหญ่มีพฤติกรรมที่ใช้บริการร้านคาเฟ่ อเมซอน จากกลุ่มผู้ที่ใช้บริการคาเฟ่ อเมซอน ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน พบว่า ใช้บริการร้านคาเฟ่ อเมซอนเป็นระยะเวลานานกว่า 3 ปีมากที่สุด มีความถี่ของการใช้บริการร้านคาเฟ่ อเมซอน 3-4 ครั้งต่อเดือน ใช้บริการร้านคาเฟ่ อเมซอนในช่วงเวลา 12.00-13.59 น. ค่าใช้จ่ายต่อครั้งในการใช้บริการร้านคาเฟ่ อเมซอน 101-200 บาท ประเภทเครื่องดื่มหรืออาหารที่ใช้ซื้อในร้านคาเฟ่ อเมซอนคือเครื่องดื่มเย็นมากที่สุด ส่วนใหญ่เลือกสั่งซื้อจากหน้าร้าน ใช้บริการร้านคาเฟ่ อเมซอนวันจันทร์-ศุกร์ มากที่สุด สาเหตุที่ใช้บริการเพราะ ราคาที่เหมาะสมกับคุณภาพ และส่วนใหญ่ติดตามข้อมูลข่าวสาร โปรโมชั่นต่าง ๆ ของร้านคาเฟ่ อเมซอนผ่านหน้าร้าน และผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า กลยุทธ์ทางการตลาดที่มุ่งเน้นความยั่งยืนภาพรวม ด้านเศรษฐกิจ มีผลต่อการรับรู้คุณค่าตราคาเฟ่ อเมซอน (Cafe Amazon) ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 ขณะที่ด้านสิ่งแวดล้อม ไม่มีผลต่อการรับรู้คุณค่าตราคาเฟ่ อเมซอน (Cafe Amazon) ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร ทั้งนี้ ผลการศึกษาในครั้งนี้เพื่อการวางแผนด้านกลยุทธ์การตลาดที่มุ่งเน้นความยั่งยืนและเพื่อเป็นแนวทางในการพัฒนาการรับรู้และภาพลักษณ์ตราคาเฟ่ อเมซอนโดยการสร้างความยั่งยืนให้เกิดขึ้นในทุกมิติ
The objective of this quantitative research was to investigate the perceptions of consumers residing in Bangkok towards the sustainable marketing strategies of Cafe Amazon. The study also aimed to analyze the opinions of consumers living in Bangkok towards the brand value of Cafe Amazon, and to examine the impact of sustainable marketing strategies on the brand loyalty of Amazon Cafe in Bangkok. The study targeted customers aged 18 and above who had visited Amazon Cafe in Bangkok. A total of 400 respondents took part in the survey, where a questionnaire served as the primary data collection instrument. The data was analyzed using descriptive statistics, which encompassed percentages, averages, standard deviations, and regression analysis. The analysis of the research findings revealed that most respondents to the questionnaire were female. The participants were typically between 34-41 years old, single, and held a bachelor's degree or equivalent educational qualification. They reported an average monthly income falling within the range of 25,001 to 35,000 Baht. The majority were self-employed or business owners and had an average of three family members. Examination of the behavior of Cafe Amazon users in Bangkok from the pool of 400 respondents indicated that they had been utilizing the service for over three years. The frequency of service usage stood at 3-4 times per month, predominantly between 12:00 PM and 1:00 PM. On each occasion, the average expenditure ranged between 101-200 Baht, with iced beverages as the preferred category. Most customers favored ordering offline during weekdays with their primary reasons for using the service being reasonable pricing and good quality. Furthermore, many customers remained updated on news and promotions through the premises. The study also observed that marketing strategies with an economic focus significantly influenced consumers' perceptions of the value of Cafe Amazon in Bangkok, with a significance level of 0.05. However, environmental factors did not appear to affect consumers' perceptions of Cafe Amazon within the same group. The findings of this study contribute to strategic marketing planning focusing on sustainability and provide insights for developing perceptions and brand image of Cafe Amazon by fostering all aspects of sustainability.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Advisor(s): ศศิประภา พันธนาเสวี
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5720
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chanathip_sang.pdf4.84 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback