DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5695

Title: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านมือสองในกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล
Other Titles: Marketing mix factors affecting decision buying a second-hand house in the Bangkok metropolitan region
Authors: จันทร์ธิดา ศรีจันทร์
Keywords: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด (7P’s)
การตัดสินใจเลือกซื้อ
บ้านมือสอง
Issue Date: 2567
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เพื่อศึกษาระดับการตัดสินใจซื้อบ้านมือสองในกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล (2) เพื่อศึกษาเปรียบเทียบระหว่างปัจจัยส่วนบุคคลที่มีลักษณะแตกต่างกัน กับการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านมือสองในกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล (3) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด (7P’s) กับการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านมือสองในกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล ช่วงอายุ 20 ปีขึ้นไป เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ ประชากรการวิจัย คือ ประชาชนที่เคยซื้อบ้านมือสอง ในกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล คือ โดยการสุ่มแบบ Non-Probability Sampling โดยวิธี Convenience Sampling จำนวน 400 คน ผลการศึกษาพบว่าปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด (7P’s) โดยรวมอยู่ในระดับมาก โดยด้านที่มีค่ามากที่สุดคือด้านกระบวนการ และการตัดสินใจซื้อบ้านมือสองในกรุงเทพมหานคร และปริมณฑลโดยภาพรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก โดยด้านที่มีค่ามากที่สุดคือการตระหนักถึงความต้องการ ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า (1) เพศและอายุของผู้บริโภคมีการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านมือสองในกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ส่วนอาชีพและรายได้ต่อเดือนของผู้บริโภคมีการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านมือสองในกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 ส่วนตัวแปรสถานภาพสมรส จำนวนบุตรและระดับการศึกษาของผู้บริโภคมีการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านมือสองในกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล ไม่แตกต่างกัน (2) ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านส่งเสริมการตลาด ด้านกระบวนการ และด้านกายภาพ ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านมือสองในกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส่วนด้านราคา และด้านบุคลากรส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านมือสองในกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
This study aimed to (1) study the decision to buy a second-hand house in the Bangkok metropolitan region and (2) study the comparison between personal factors of different characteristics. With the decision to buy a second-hand house in the Bangkok metropolitan region (3) to study the relationship between marketing mix factors (7P’s) and the decision to buy a second-hand house in Bangkok metropolitan region, aged 20 and over years who used to buy second-hand houses. The participants were selected through non-probability sampling by 400 Convenience Sampling. The study found that the marketing mix factor (7P’s) has a high average score, with the highest being in the “Process” category. And the decision to buy a second-hand house in the Bangkok metropolitan region, with the overall average high level with the most valuable side being aware of the need. Hypothesis testing revealed (1) the gender and age of consumers who have decided to buy a second-hand house in Bangkok and the perimeter varies significantly at the level .05 As for the occupation and monthly income of consumers, there is decision to buy a second-hand house is significantly different at the level.01 Personal, marital status, number of children, and education level of consumers have decided to buy a second-hand house in Bangkok and the perimeter is not significant (2) Product aspects Distribution channels Market promotion, process, and physical aspects have resulted in the decision to buy secondhand houses in Bangkok and metropolitan areas with statistical significance at the level of.01 The price and personnel side have a significant effect on the decision to buy a second-hand house in Bangkok and the perimeter at the level of .05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Advisor(s): ณัฏฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5695
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
janthida_srij.pdf8.68 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback