DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5673

Title: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดและปัจจัยด้านการให้บริการมีอิทธิพลต่อความจงรักภักดีของผู้ใช้บริการคลินิกการแพทย์แผนจีน
Other Titles: A study of marketing mix and service influencing the loyalty of Chinese Medicine Clinic users
Authors: ภาวิตา จันทรา
Keywords: การแพทย์แผนจีน
การฝังเข็ม
การให้บริการ
ความจงรักภักดี
ส่วนประสมทางการตลาด
คลินิกการแพทย์แผนจีน
Issue Date: 31-Mar-2567
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เพื่อศึกษาเปรียบเทียบระหว่างปัจจัยส่วนบุคคลกับความจงรักภักดีของผู้ใช้บริการคลินิกการแพทย์แผนจีน (2) เพื่อศึกษาส่วนประสมทางการตลาดมีอิทธิพลต่อความจงรักภักดีของผู้ใช้บริการคลิินกการแพทย์แผนจีน (3) เพื่อศึกษาการให้บริการมีอิทธิพลต่อความจงรักภักดีของผู้ใช้บริการคลินิกการแพทย์แผนจีน เป็นการวิจัยผสมผสานระหว่างเชิงปริมาณและคุณภาพโดยใช้แบบสอบถามกับกลุ่มตัวอย่างที่มาใช้บริการคลินิกการแพทย์แผนจีนมากกว่า 1 ครั้ง โดยการสุ่มแบบ Non-Probability Sampling โดยวิธี Convenience Sampling จำนวน 165 คน และการสัมภาษณ์แบบเจาะจง จำนวน 5 คน ผลการศึกษาพบว่าส่วนประสมทางการตลาดโดยภาพรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก ด้านที่มีค่ามากที่สุดคือ ด้านบุคลากร ด้านกายภาพ ด้านกระบวนการ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านช่องทางจัดจำหน่าย ด้านส่งเสริมทางการตลาด ด้านราคา เรียงจากมากไปน้อยตามลำดับ ส่วนการให้บริการโดยภาพรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก ด้านที่มีค่ามากที่สุดคือ ด้านการให้บริการ ด้านการอบรมและให้ความรู้และด้านลูกค้าสัมพันธ์ เรียงจากมากไปน้อยตามลำดับ ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า (1) เพศ อายุ ระดับการศึกษา รายได้ต่อเดือนและจำนวนครั้งที่ใช้บริการคลินิกการแพทย์แผนจีนของผู้มาใช้บริการคลินิกการแพทย์แผนจีนไม่แตกต่างกัน (2) ส่วนประสมทางการตลาดมีอิทธิพลต่อความจงรักภักดีของผู้มาใช้บริการคลินิกการแพทย์แผนจีน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยมีอิทธิพลมากที่สุดคือด้านผลิตภัณฑ์ ด้านบุคคลากร และด้าน กระบวนการ ตามลำดับ ส่วนด้านการส่งเสริมการตลาด มีอิทธิพลต่อความจงรักภักดีของผู้ใช้บริการคลินิกการแพทย์แผนจีน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (3) การให้บริการมีอิทธิพลต่อความจงรักภักดีของผู้ใช้บริการคลินิกการแพทย์แผนจีน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยมีอิทธิพลมากที่สุดคือด้าน การอบรมและให้บริการความรู้ ด้าน การให้บริการ และด้าน ลูกค้าสัมพันธ์ ตามลำดับ
The objectives of this research study were to (1) study and compare the relationship between personal factors and the loyalty of users of Chinese medicine clinics users, (2) study of marketing mix influencing loyalty of users of Chinese medicine clinics users, (3) study of Service influencing the loyalty of users of Chinese medicine clinics users. This research is a combination of quantitative and qualitative methods using questionnaires with sample groups who have used Chinese medicine clinics more than once. The participants were selected through non-probability sampling by Convenience Sampling totaling 165 people and specific interview for 5 people. The results of the study found that the overall marketing mix was at a high average score, The most valuable aspects are People, Physical Evidence, Process, Product, Place, Promotion, Price arranged from highest to lowest in order. As for the overall service, the average level is very high. The most valuable aspect is Service aspect Training and providing knowledge and customer relations Arrange in descending order. Hypothesis testing found that (1) Gender, Age, Educational, monthly income and the number if times people use Chinese medicine clinics. (2) The marketing mix influences the loyalty of people who use traditional Chinese medicine clinics at .01 level, with the greatest influence being the product, people, and process, respectively. AS for the marketing promotion. Influences the loyalty of Chinese medicine clinic users .05 level. (3) Service influences the loyalty of Chinese medicine clinic users. Statistically significant at the .01 level, with the greatest influence being Training and providing knowledge in service and customer relations respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ,2567
Advisor(s): ณัฏฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5673
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pawita_jant.pdf21.49 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback