DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5561

Title: การศึกษาการวัดประสิทธิผลการสื่อสารการตลาดดิจิทัล เพื่อสร้างการรับรู้ และการสร้างการมีส่วนร่วมแบรนด์กรณีศึกษาการออกแบบเนื้อหาบนแพลตฟอร์ม Facebook เพจ “KEEB ON”
Other Titles: Measuring the effectiveness of digital marketing communication for building brand awareness and engagement: A Case Study of Content Design on the "KEEB ON" Facebook Page
Authors: ฐิติชญาณ์ จิระรภัสสรณ์
Keywords: ประสิทธิผล
การทำโฆษณา
โฆษณาบนเฟซบุ๊ก
Facebook ads
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยประเภทเชิงทดลอง (Experimental Research Method) เรื่อง การศึกษาการ วัดประสิทธิผลการสื่อสารการตลาดดิจิทัลเพื่อสร้างการรับรู้ และการสร้างการมีส่วนร่วมแบรนด์กรณีศึกษาการ ออกแบบเนื้อหาบนแพลตฟอร์ม Facebook เพจ “KEEB ON” เพื่อศึกษาประสิทธิผลของการทำโฆษณาบน เฟซบุ๊ก (Facebook ads) โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างการรับรู้และสร้างการมีส่วนร่วม โดยวัดจากยอดการ แสดงผลของโฆษณา (Impression) , ค่าสัดส่วนของผู้ที่เห็นโฆษณาและกดคลิก (Click-Through Rate) และ ทำการเปรียบเทียบประสิทธิผลของการโฆษณา เพื่อดูว่าโฆษณาใดสามารถสร้างการรับรู้ (Awareness) และ โฆษณาใดสามารถสร้างการมีส่วนร่วมได้ (Engagement) ได้มากที่สุด เพื่อช่วยในการวางแผนในการสื่อสารทำ การตลาดดิจิทัลได้อย่างมีประสิทธิภาพ ผลการทดลองพบว่า การทำโฆษณาต่อการสร้างการรับรู้แบรนด์และการสร้างการมีส่วนร่วมบน แพลตฟอร์มเฟซบุ๊ก สามารถทำให้แบรนด์เข้าถึงกลุ่มเป้าหมายที่วางไว้ได้ พบว่ารูปแบบและเนื้อหาของ แคมเปญ ที่เป็นรูปแบบภาพเดี่ยวส่งเสริมกิจกรรมการสร้างการมีส่วนร่วม โดยให้ร่วมกิจกรรมชิงร างวัล และ กระตุ้นให้คนกดไลก์ คอมเมนต์ และแชร์ จะเห็นได้ว่าแคมเปญดังกล่าว มีประสิทธิผลดีมากที่สุดในบรรดา แคมเปญทั้งหมด 5 แคมเปญ ในเรื่องของการสร้างการรับรู้และการมีส่วนร่วม แสดงให้เห็นว่าการทำคอนเทนต์ จำเป็นที่จะต้องเข้าใจกลุ่มลูกค้าเพื่อสร้างเนื้อหาที่กลุ่มเป้าหมายต้องการ ร่วมกับการกระตุ้นให้กลุ่มเป้าหมายมี ส่วนร่วมกับแบรนด์สามารถทำให้การคาดหวังนั้นบรรลุผลได้ ดังนั้นในการดำเนินการทำโฆษณาครั้งถัดไป จำเป็นที่จะต้องเข้าใจกลุ่มเป้าหมาย การวิจัยครั้งนี้สามารถช่วยให้เจ้าของธุรกิจสามารถทราบถึงแนวทางในการ เลือกใช้รูปแบบของการโฆษณาและคอนเทนต์บนแพลตฟอร์มเฟซบุ๊กแฟนเพจ ด้านการจำหน่ายสินค้าเฉพาะ กลุ่มประเภทคีย์บอร์ดดัดแปลงกลไก เพื่อนำไปใช้ในการวางแผนในการสื่อสารการตลาดดิจิทัลได้ในอนาคต ต่อไป
An experimental research approach was used in this study to assess the efficiency of digital marketing communication for increasing brand awareness and engagement: a case study of content design on the "KEEB ON" Facebook page. The goal of the study was to look into the effectiveness of Facebook adverts in raising awareness and engagement, as assessed by the number of impressions and click-through rates. The effectiveness of the advertising was compared to determine which produced the most awareness and which generated the most engagement. This will aid in the planning of effective digital marketing communication. According to the findings, Facebook advertising focused at increasing brand knowledge and engagement can efficiently reach the intended demographic. The single-image campaign approach, which was meant to stimulate engagement activity through contest participation and promoting likes, comments, and shares, was shown to be the most effective in boosting awareness and engagement among all five campaigns. This demonstrates the importance of understanding the client group when developing content that resonates with the target audience. This, combined with encouraging target audience involvement with the brand, might result in exceeding expectations. As a result, understanding the target audience is critical for future advertising efforts. This research can help business owners understand the route to take when choosing the advertising and content format on the Facebook page for the niche product category of bespoke mechanical keyboards, assisting in future digital marketing communications planning.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Subjects: ร้าน KEEB ON
การพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์
การสื่อสารทางการตลาด
เครือข่ายสังคมออนไลน์ในธุรกิจ
โฆษณา -- ชื่อตราผลิตภัณฑ์
Advisor(s): มนฑิรา ธาดาอำนวยชัย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5561
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
thitichaya_jira.pdf2.69 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback