DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5557

Title: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการเลือกใช้บริการ ร้านอาหารริมบาทวิถีของผู้บริโภคชาวกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Marketing mix factors that influence service selection, the street food services of Bangkok consumers
Authors: วสันต์ ลียากาศ
Keywords: ร้านอาหารริมบาทวิถี
ส่วนประสมทางการตลาด
พฤติกรรมการตัดสินใจของผู้บริโภค
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการ เลือกใช้บริการร้านอาหารริมบาทวิถี (Street Food) ของผู้บริโภคชาวกรุงเทพมหานคร ดังนั้นจึง ทาการศึกษาพฤติกรรมการตัดสินใจของผู้บริโภคในจังหวัดกรุงเทพมหานครในการใช้บริการ ร้านอาหารริมบาทวิถี รวมไปถึงความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดบริการกับ การตัดสินใจเลือกใช้บริการร้านอาหารริมบาทวิถีในจังหวัดกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างใช้ วิธีสุ่มตัวอย่างแบบง่าย และข้อมูลเก็บโดยใช้แบบสอบถามออนไลน์ กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้บริโภคใน จังหวัดกรุงเทพมหานครที่เคยเข้าใช้บริการร้านอาหารริมบาทวิถีในกรุงเทพมหานคร จานวน 400 คน ผลการศึกษา พบว่า ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 20-29 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรีหรือ สูงกว่าปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน รายได้เฉลี่ย 15,001-30,000 บาท มีการใช้ บริการร้านอาหารริมทางในช่วงวันเสาร์ถึงวันอาทิตย์ และวันหยุดนักขัตฤกษ์ต่าง ๆ ในช่วงค่าคือ ตั้งแต่เวลา 18.01-21.00 น. จานวนครั้งในการใช้บริการ 3-4 ครั้งต่อเดือน และส่วนใหญ่เลือกใช้ บริการร่วมกับเพื่อน และมีค่าใช้จ่ายในการใช้บริการต่อมื้อเฉลี่ยที่ 101-150 บาท โดย ลักษณะทาง ประชากรศาสตร์ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการร้านอาหารริมบาทวิถีในกรุงเทพมหานคร ได้แก่ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน ที่แตกต่างกันส่งผลต่อการตัดสินใจ เลือกใช้บริการร้านอาหารริมทางในกรุงเทพมหานคร ในขณะที่เพศไม่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้ บริการร้านอาหารริมทางในกรุงเทพมหานคร นอกจากนี้ ยังพบว่า ส่วนประสมทางการตลาด (7Ps) ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการร้านอาหารริมทางของผู้บริโภคในจังหวัดกรุงเทพมหานคร และ ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการมากที่สุด พบว่า ปัจจัยด้านราคา มีความสาคัญมากที่สุด รองลงมา คือ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยด้านสถานที่ ปัจจัยด้านกระบวนการ และปัจจัยด้านการ ส่งเสริมการตลาด ตามลาดับ
This purpose of this study to educate the Marketing mix factors that influence service selection, the Street Food Services of Bangkok consumers. Thus, studying the deciding behavior of Bangkok consumers which using the street food service and the relationship between the marketing mix factors and deciding to use the street food service. The sampling used a simple random sampling method, and the data were collected by questionnaire online. The population was the consumers in Bangkok who used to visit street food restaurants in Bangkok 400 people. The study result founded that the most were female 20-29 age, the bachelor's degree or postgraduate degree, private company employees and average income as 15,001-30,000 baht. Moreover, the peak time to use street food services was 6.01 p.m.- 9.00 p.m. during Saturday to Sunday and public holidays with the average times using services were 3-4 times per month. And they use the services with friends and the service charge per meal was 101-150 baht. The demographic factors affected on deciding to use street food services of consumers in Bangkok as age, education level, occupation, and average income per month which were affected on deciding to use the street food services of consumers in Bangkok. While gender was not affected on deciding to use the street food services of consumers in Bangkok. In addition, it was found that the marketing mix’s (7Ps) affected on deciding to use street food services of consumers in Bangkok. The factors which affected consumers’ deciding to use street food services in Bangkok as price were the most, the product, location, process, and marketing promotion factors, respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Advisor(s): ภูเกริก บัวสอน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5557
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
wasan_leey.pdf7.63 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback