DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5521

Title: การศึกษาประสิทธิผลการมีส่วนร่วมของการโฆษณาคอนเทนต์วิดีโอแบบสั้นผ่านช่องทางติ๊กต๊อก อินสตาแกรม และเฟซบุ๊ก กรณีศึกษา เพจคนจะไปก็ต้องไป
Other Titles: Effectiveness of engagement for short-form video Ads on TikTok, Instagram, and Facebook: A case study of Take You to Somewhere
Authors: นฤมล เกตุภู่
Keywords: โฆษณาผ่านติ๊กต๊อก
โฆษณาผ่านอินสตาแกรม
โฆษณาผ่านเฟซบุ๊ก
การเข้าถึง
การมีส่วนร่วม
การแสดงผล
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงเปรียบเทียบประสิทธิผลการมีส่วนร่วมของการโฆษณาคอนเทนต์วิดีโอแบบสั้นผ่านช่องทางติ๊กต๊อก อินสตาแกรม และเฟซบุ๊ก กรณีศึกษา เพจ คนจะไปก็ต้องไป โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาการมีส่วนร่วมของการทำโฆษณาผ่านแพลตฟอร์มติ๊กต๊อก คนจะไปก็ต้องไป 2) เพื่อศึกษาการมีส่วนร่วมของการทำโฆษณาผ่านแพลตฟอร์มอินสตาแกรม คนจะไปก็ต้องไป 3) เพื่อศึกษาการมีส่วนร่วมของการทำโฆษณาผ่านแพลตฟอร์มเฟซบุ๊ก คนจะไปก็ต้องไป 4) เพื่อศึกษาเปรียบเทียบประสิทธิผลการมีส่วนร่วมของการทำโฆษณาทั้ง 3 แพลตฟอร์ม และ 5) เพื่อศึกษาเปรียบเทียบประสิทธิผลการมีส่วนร่วมของการโฆษณาคอนเทนต์วิดีโอแบบสั้นที่มีลักษณะการนำเสนอแตกต่างกัน 3 รูปแบบ งานวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลอง ประกอบไปด้วยการทดลองโฆษณาผ่านติ๊กต๊อก (TikTok Ads) อินสตาแกรม (Instagram Ads) และเฟซบุ๊ก (Facebook Ads) ผ่านโปรแกรม Ads Manager โดยการใช้คอนเทนต์วิดีโอแบบสั้นที่มีการนำเสนอแตกต่างกัน 3 รูปแบบ ได้แก่ รูปแบบ Entertainment ที่เน้นเนื้อหาที่กำลังเป็นกระแส รูปแบบ Uncomplicate ที่เน้นภาพพร้อมลูกเล่น Voice Over และรูปแบบ Approachable ที่เน้นการพูดคุยอย่างเป็นกันเอง และนำผลลัพธ์ในการทดลองมาคำนวณหาอัตราการมีส่วนร่วมโดยการแสดงผล (Engagement Rate by Impression) ของทั้ง 3 แพลตฟอร์ม ผลการวิจัยพบว่าคอนเทนต์วิดีโอแบบสั้นรูปแบบ Entertainment สามารถสร้างการมีส่วนร่วมกับกลุ่มเป้าหมายโดยการแสดงผลได้ดีที่สุด โดยการโฆษณาบนแพลตฟอร์มอินสตาแกรม รองลงมา เป็นแพลตฟอร์มเฟซบุ๊ก และติ๊กต๊อกตามลำดับ และเมื่อนำผลลัพธ์รวมของคอนเทนต์วิดีโอแบบสั้นทั้ง 3 รูปแบบ มาคำนวณหาอัตราการมีส่วนร่วมโดยการแสดงผล พบว่า แพลตฟอร์มเฟซบุ๊กสามารถสร้างการมีส่วนร่วมกับกลุ่มเป้าหมายโดยการแสดงผลของโฆษณาได้ดีกว่าการโฆษณาผ่านทาง อินสตาแกรม และติ๊กต๊อกตามลำดับ
This research paper focused on making a comparison of the effectiveness of engagement for Short-form video ads on TikTok, Instagram, and Facebook: A case study of Take You to Somewhere. The research objectives were to 1) study the engagement on TikTok Ads of Take You to Somewhere, 2) to examine the engagement on Instagram Ads of Take You to Somewhere, 3) to investigate the engagement on Facebook Ads of Take You to Somewhere, 4) to make a comparison of the effectiveness of the engagement on TikTok Ads, Instagram Ads, and Facebook Ads, and 5) to make a comparison of the engagement of Short-form video content in the three different types. The research methodology was the experimental-based research method through ad campaign optimization on TikTok, Instagram, and Facebook by using Ads Manager with the created three different types of the Short-form video content, i.e. entertainment type focusing on the content virally accepted, uncomplicated type highlighting and showing pictures and photos with voice over, and approachable type emphasizing an informal chat and discussion. The engagement Rate by impression on these three platforms was calculated. The results of this study revealed that the Short-form video ads in the form of the entertainment type was the most effective content on TikTok, Instagram and Facebook platforms, respectively. In consideration of the average engagement Rate by impression on the three platforms, it was shown that Facebook platform provided more effectiveness than Instagram and TikTok platforms accordingly.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Advisor(s): ปฐมา สตะเวทิน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5521
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
naluemol_katp.pdf15.86 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback