DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5325

Title: แนวทางการพัฒนากลยุทธ์ทางการสื่อสารการตลาดดิจิทัลสำหรับผู้ประกอบการธุรกิจขนาดกลางและขนาดย่อมภายใต้ยุควิถีชีวิตปกติใหม่
Other Titles: Guidelines for developing digital marketing strategies for SMEs under the new normal lifestyle
Authors: จิตวุฒิ เฉยเจริญ
Keywords: การสื่อสารการตลาดดิจิทัล
ธุรกิจ SMEs
ยุควิถีชีวิตปกติใหม่
กลยุทธ์
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) กลยุทธ์ทางการสื่อสารการตลาดดิจิทัลสำหรับผู้ประกอบการธุรกิจขนาดกลางและขนาดย่อมภายใต้ยุควิถีชีวิตปกติใหม่ 2) แนวทางการพัฒนากลยุทธ์ทางการสื่อสารการตลาดดิจิทัลสำหรับผู้ประกอบการธุรกิจขนาดกลางและขนาดย่อม ภายใต้ยุควิถีชีวิตปกติใหม่ และ 3) ปัญหาและอุปสรรคของผู้ประกอบการธุรกิจขนาดกลางและขนาดย่อมที่มีการปรับตัวภายใต้ยุควิถีชีวิตปกติใหม่ (New Normal) โดยเป็นการวิจัยแบบผสมผสาน (Mixed Methods Research) ประกอบด้วยการวิจัยเชิงคุณภาพเก็บข้อมูลด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึกและการวิจัยเชิงปริมาณ เก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามออนไลน์กับผู้ประกอบการธุรกิจขนาดกลางและขนาดย่อม ที่มีอายุระหว่าง 25-45ปี ผลการวิจัยพบว่า กลยุทธ์ทางการสื่อสารการตลาดดิจิทัลที่สำคัญสำหรับผู้ประกอบการธุรกิจในปัจจุบัน คือ กลยุทธ์แบบปากต่อปาก การพูดถึงหรือรีวิวต่าง ๆ ผ่านสื่อช่องทางออนไลน์โซเชี่ยลมีเดีย หรือการบอกต่อกัน และกลยุทธ์ที่มีการใช้เทคโนโลยีเข้ามาเกี่ยวข้อง คือ การใช้สื่อโซเชี่ยลมีเดียเป็นช่องทางเสนอขายสินค้า โดยมีเหล่า Influencer เป็นกระบอกเสียงให้ธุรกิจของตนเกิดความรับรู้ ในการเข้ามาทำการตลาดดิจิทัล อีกทั้งยังพบว่าการสื่อสารการตลาดแบบดิจิทัล สามารถทำให้ลูกค้ารับรู้ข่าวสารได้อย่างสะดวกและรวดเร็ว ผู้ประกอบการควรมีการพัฒนาในส่วนของช่องทางการสื่อสารต่อลูกค้า เช่น การสื่อสารการตลาดดิจิทัลด้วยแฮชแท็ก หรือ การหาโลเคชั่น ที่อาจมีความเหมาะสม ครอบคลุม เพื่อให้ลูกค้าสามารถเข้าถึงได้อย่างง่ายสะดวกและรวดเร็ว เพื่อเป็นการตอบสนองความต้องการสูงสุดของลูกค้า
This research aimed to study digital marketing communication strategy for small and medium entrepreneurs underneath the new normal lifestyle, development of digital marketing communication strategy for small and medium entrepreneurs underneath the new normal lifestyle, and problems and obstacles of small and medium entrepreneur’s adjustment underneath the new normal lifestyle. This research was mixed methods research, which consisted of qualitative research that collected data by in-depth interviews, and quantitative research that collected data by an online questionnaire for small and medium entrepreneurs that ranged from 25-45 years old. The results showed that digital marketing communication strategy that essential for small and medium entrepreneurs nowadays was the word-of-mouth strategy; the process of mentioning or reviewing about products through social media and spreading word of mouth. In addition, the strategy was relevant to technology which was hiring some influencers as a brand ambassador, to offer products for sale through social media. Furthermore, digital online marketing led customers to get to know products information more convenient and quickly. Entrepreneurs should establish channel of communication with customers, for example, digital marketing communication with appropriate and comprehensive hashtags or finding locations to make customers access to product easily, convenient and fast, moreover, to meet the highest customer demand.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: ธุรกิจขนาดกลาง
การตลาดธุรกิจขนาดย่อม
ธุรกิจขนาดย่อม -- การจัดการ
ผู้ประกอบการ -- ไทย -- การวิจัย
ความสำเร็จทางธุรกิจ
การจัดการธุรกิจ
การสื่อสารทางการตลาด
Advisor(s): ภัทรภร สังขปรีชา
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5325
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Jitvooj_Choe.pdf774.26 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback