DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5195

Title: การออกแบบเนื้อหาบนแพลตฟอร์ม Facebook สำหรับธุรกิจรับเหมาก่อสร้าง กรณีศึกษาบริษัท PNP System Engineering จำกัด
Other Titles: Content design on Facebook platform for construction businesses: The case study of PNP System Engineering Co., Ltd.
Authors: ปรีชญกร ศรีทัพ
Keywords: การออกแบบเนื้อหา
พฤติกรรมผู้บริโภค
แพลตฟอร์มเฟซบุ๊ก
ธุรกิจรับเหมาก่อสร้าง
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมกลุ่มผู้บริโภคอายุ 25-35 ปี ที่มีถิ่นฐานอยู่ในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล และสนใจหรือกำลังมองหาบริการรับเหมาก่อสร้าง บริการซ่อมบ้าน ปรับปรุงบ้าน และต่อเติมบ้าน หรือบริการตรวจบ้าน โดยศึกษาเกี่ยวกับพฤติกรรมการเปิดรับในการสื่อสารการตลาดดิจิทัลบนแฟนเพจเฟซบุ๊กของบริษัทรับเหมาก่อสร้าง รวมถึงวิเคราะห์เนื้อหาในการสื่อสารการตลาดดิจิทัลเข้าถึงและสอดคล้องกับความสนใจของลูกค้ากลุ่มเป้าหมาย งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยแบบผสมผสาน (Mixed Method Research) ซึ่งประกอบไปด้วยการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ด้วยการสัมภาษณ์เชิงลึกกลุ่มผู้บริโภคเป้าหมาย และวิจัยเชิงปฏิบัติการ (Practice-based Research) โดยการออกแบบเนื้อหาจากข้อมูลการสัมภาษณ์ ทำการโพสต์ลงในเพจเฟซบุ๊ก วิเคราะห์ผลตอบรับในเพจ และสัมภาษณ์ความคิดเห็นจากผู้ติดตามเพจ รวมระยะเวลาในการวิจัย 10 เดือน ผลการวิจัยพบว่า เนื้อหาในเพจของบริษัทรับเหมาก่อสร้างควรนำเสนอข้อมูลพื้นฐาน ประวัติผลงาน และนำเสนอข้อมูลอย่างสม่ำเสมอในแบบเข้าใจง่าย นอกจากนี้ในด้านของรูปแบบและลักษณะของเนื้อหาที่เหมาะสมนั้น ประกอบไปด้วย รูปแบบการนำเสนอผลงานแบบใช้ภาพก่อน-หลัง (Before-After) วิดีโอ การเล่าเรื่องเชิงประสบการณ์ ความรู้เกี่ยวกับการก่อสร้าง ข้อมูลที่แปลกใหม่ มีความคิดสร้างสรรค์ และการโฆษณาบริการโดยตรง จากการวิเคราะห์พบว่าเนื้อหาตอบสนองความต้องการตามความเห็นของผู้บริโภค โดยเนื้อหาที่เหมาะสมกับผู้บริโภคมากที่สุดสำหรับเพจรับเหมาก่อสร้าง คือ การนำเสนอผลงานโดยการประยุกต์ใช้แนวทางในการสื่อสารต่าง ๆ เช่น ภาพก่อน-หลัง (Before-After) วิดีโอ และการเล่าเรื่องเชิงประสบการณ์ รวมถึงรูปแบบการโฆษณาบริการโดยตรง ส่วนด้านของการนำเสนอความรู้ ทั้งข้อมูลด้านการก่อสร้าง ข้อมูลน่าสนใจ และความคิดสร้างสรรค์ ไม่ได้รับผลการตอบรับที่ดีนักภายหลังจากการทดสอบเนื้อหา และควรปรับปรุงเพื่อให้สอดคล้องกับความสนใจของผู้บริโภคมากขึ้น
This research aimed to study the behavior of consumers aged 25-35 years residing in Bangkok and its vicinity who are looking for construction services, home repair, home improvement, or home inspection services to find out about the exposure behavior in digital marketing communications on the Facebook fan page of the construction company. This includes analyzing content in digital marketing communications to reach and match target customers' interests. This mixed-method research consists of qualitative research by interviewing 15 target consumers and practice-based research by designing content from the interview data, making a post on a Facebook page, analyzing the feedback on the page, and interviewing with comments on the page. The research period was 10 months. The research shows that the content of a construction company page should have the following characteristics: providing complete background information, presenting a work profile, presenting information regularly, and presenting information in an easy-to-understand manner, etc. In addition, the appropriate format of the content consists of a presentation format using Before-After images, video, experiential storytelling, construction knowledge, creative idea, and direct service advertising. After analysis, it was found that all content satisfied the customer's needs. The most suitable content for customers in the construction business is the presentation of the works by applying various communication methods such as Before-After images, videos, experiential storytelling, and direct service advertising. However, the posts about construction information, interesting information, and ideas were not received well after content testing and should be improved to be more in line with the interests of customers.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Advisor(s): ภัทรภร สังขปรีชา
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5195
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
preechayakorn_srit.pdf5.38 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback