DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5097

Title: การศึกษาเนื้อหาสาร รูปแบบการนําเสนอและปฏิกิริยาตอบกลับบนเฟซบุ๊กเพจโรงแรม เพื่อเป็นแนวทางในการทําการสื่อสารสําหรับผู้ประกอบการโรงแรม SMEs
Other Titles: The Study of Content, Presentation Model and Engagement Analysis of Hotel Facebook Fanpage, as a Communication Guideline for SMEs in Hospitality Business
Authors: ครองขวัญ หมกทอง
Keywords: เฟซบุ๊กเพจ
Facebook
เนื้อหาสาร
Content
รูปแบบการนําเสนอ
Format
ปฏิกิริยาตอบกลับ
Engagement
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) โดยศึกษาด้วยการวิเคราะห์ เนื้อหา (Content Analysis) และการวิจัยเชิงทดลอง (Experimental Research) เพื่อศึกษารูปแบบ กลยุทธ์ด้านเนื้อหาบนเฟซบุ๊กเพจโรงแรมและพัฒนาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม (SME) เพื่อ วัตถุประสงค์ทางการศึกษา 1) เพื่อศึกษารูปแบบของเนื้อหาและการนําเสนอ (Content Marketing) บนเฟซบุ๊กเพจโรงแรม Mandarin Oriental, Bangkok; La Flora Khao Lak; LA VELA KHAO LAK และ Shangri-La Bangkok ตั้งแต่วันที่ 1-30 มิถุนายน 2564 เป็นจํานวนรวมจากเฟซบุ๊กเพจโรงแรม ที่ทําการศึกษาทุกเพจเป็นจํานวน 102 โพสต์ 2) เพื่อทดสอบประสิทธิผลของการศึกษาเนื้อหาและ รูปแบบการนําเสนอบนเฟซบุ๊กเพจ Kokotel Bangkok Surawong ผลการศึกษาแบ่งการอภิปราย 2 ส่วน 1) ประเภทของเนื้อหาที่มีสัดส่วนการใช้งานมากที่สุด ได้แก่คอนเทนต์ประเภทจูงใจ (Inspire) มีจุดประสงค์ในการนําเสนอแบรนด์ (Branding Marketing) เป็นกลยุทธ์การตลาดระยะยาว ซึ่งพบว่าถูกใช้งานควบคู่กับคอนเทนต์สนับสนุนการขาย (Convince) โดยเป็นประเภทคอนเทนต์ที่มีสถิติการใช้งานรองลงมาและสร้างอัตราปฏิกิริยาตอบกลับ (Engagement) ดีที่สุดร่วมกับการซื้อโฆษณาเพื่อเป้าหมายระยะสั้นอย่างการขายสินค้า 2) รูปแบบ การนําเสนอที่มีจํานวนการใช้งานมากที่สุดคือรูปภาพ (Photo) โดยพบว่ารูปแบบการสื่อสารดังกล่าว มีอิทธิพลต่อการพิจารณาสินค้าและปฏิกิริยาตอบกลับของกลุ่มเป้าหมายรองจากการทําการตลาด คอนเทนต์ อย่างไรก็ตาม การทําโพสต์ควรลงควบคู่กับสื่อประเภทใดประเภทหนึ่งเพื่อดึงดูดความ สนใจจากกลุ่มเป้าหมายและเพิ่มประสิทธิภาพในการสื่อสารให้สามารถรับสารได้ในระยะเวลาสั้นที่สุด อย่างไรก็ตาม การทําการตลาดเชิงเนื้อหาขึ้นอยู่กับจุดประสงค์ทางธุรกิจของแต่ละแบรนด์ ซึ่งส่งผลต่อ การเลือกคอนเทนต์ รูปแบบการสื่อสารและกลยุทธ์ทางการตลาดทําให้การรูปแบบการทําการสื่อสาร เชิงเนื้อหามีความแตกต่างกัน
This research is a qualitative study of content analysis on hotels Facebook pages. The objectives of this study are 1) to analyze the contents and presentations related to brand awareness and recognition on 5 Facebook pages: Mandarin Oriental, Bangkok; La Flora Khao Lak; LA VELA KHAO LAK and Shangri-La Bangkok 2) to verify the findings by conducting the experimental research on Kokotel Bangkok Surawong Facebook which a total of 102 Facebook’s posts were collected from 1 to 30 June 2021. The results of this research 1) Inspirational Content, a long-term marketing strategy that has the highest engagement rate. works will in collaboration with the Convincing content, a short-term Brand Marketing strategy that has the second- highest engagement rate. 2) photograph is the highest commonly used in brand communication. It influences the decision and engagement of target customers almost have lower than the content marketing strategy. Content and presentation strategy is recommended to use in collaboration to gain more engagement and productivity in communication in a short time. However, content marketing is subject to since each hotel has different objectives and target customers. Each brand should adapt to its customer behaviour and preferences.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Subjects: โฆษณา -- ชื่อตราผลิตภัณฑ์
โฆษณา -- โรงแรม
การจัดการตลาด
การตลาดธุรกิจขนาดย่อม
การสื่อสารทางการตลาด
เฟซบุ๊ค (บริษัท)
การสร้างชื่อตราผลิตภัณฑ์
Advisor(s): ปฐมา สตะเวทิน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5097
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
krongkwan_mokt.pdf14.1 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback