DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5087
|
Title: | ความรู้ และความเข้าใจในเนื้อหาการประกันภัยผ่านสื่อพอดแคสต์ รายการ The Money Case |
Other Titles: | Knowledge and apprehension of insurance content through The Money Case program on podcast platform |
Authors: | เกรียงไกร ภู่ธีรอาภา |
Keywords: | ความตระหนักรู้ ความเข้าใจ การประกันภัย พอดแคสต์ |
Issue Date: | 2565 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการนำเสนอเนื้อหาการประกันภัยผ่านรายการ The Money Case ซึ่งนำเสนอผ่านสื่อพอดแคสต์ และเพื่อศึกษาถึงการตระหนักรู้ และความเข้าใจของผู้ฟังรายการ The Money Case ในตอนที่นำเสนอเนื้อหาเกี่ยวกับการประกันภัย งานวิจัยนี้ใช้ระเบียบวิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research Method) โดยการวิเคราะห์เนื้อหา และการสัมภาษณ์เจาะลึกกลุ่มผู้ฟังรายการพอดแคสต์โดยศึกษาพฤติกรรม และการรับรู้สื่อของกลุ่มผู้ฟังพอดแคสต์
ผลการวิเคราะห์เนื้อหารายการพบว่า ประเด็นหลักในการนำเสนอเนื้อหาทั้งสองตอนของรายการ The Money Case มีความเกี่ยวข้องกับการประกันภัยทั่วไป และปัญหาที่ผู้บริโภคพบส่วนใหญ่จากการซื้อประกันส่วนผลการศึกษาพฤติกรรมเชิงลึกของกลุ่มผู้ฟัง พบว่า พอดแคสต์แอปพลิเคชันที่กลุ่มตัวอย่างนิยมฟังมากที่สุดคือ Apple Podcasts โดยมักเข้าฟังวันละสองครั้งใช้ระยะเวลาเฉลี่ย 3 ชั่วโมงต่อวัน และฟังในช่วงเช้าก่อนไปทำงานโดยมักฟังในรถผ่านสมาร์ทโฟนผลการศึกษาด้านความตระหนักรู้เกี่ยวกับการประกันภัยพบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่ยังไม่ทราบถึงหลักการ และเหตุผลที่แท้จริงของการทำประกันชีวิต เมื่อกลุ่มตัวอย่างรับฟังเนื้อหารายการทั้งสองตอนผ่านพอดแคสต์แล้ว กลุ่มตัวอย่างมีความตระหนักรู้ในเรื่องประกันมากขึ้นโดยเฉพาะอย่างยิ่งในเรื่องที่เกี่ยวกับประกันเบื้องต้น และปัญหาสำคัญ ๆ ที่เกี่ยวกับการซื้อประกัน This research was to study the presentation of insurance content in The Money Case program through podcast media and to study the awareness and understanding of the listeners of The Money Case through two episodes which presented insurance content. This research uses qualitative research method by analyzing the content and depth interviewing the audiences of The Money Case program on behavior and media perception.
The results of the content analysis revealed that the main themes presented in both episodes of The Money Case are related to general insurance and the most common problems consumers face when purchasing insurance. An in-depth study of listeners behavior found that the most popular podcast application was Apple Podcasts, which listeners often listen to twice a day. It takes an average of 3 hours per day and listen to it in the morning before going to work in the car via smartphone. The results of an insurance awareness study found that most consumers were still unaware of the real principles and reasons for life insurance. When the subjects listened to both episodes of the show through podcasts, the respondents had a greater awareness of insurance, especially in regards to primary insurance and major issues related to insurance purchases. |
Description: | การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563 |
Subjects: | ประกันภัย สื่อสังคมออนไลน์ พอดคาสต์ รายการ The Money Case |
Advisor(s): | มนฑิรา ธาดาอำนวยชัย |
URI: | http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5087 |
Appears in Collections: | Independent Studies - Master
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|