DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5064

Title: ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเดินทางมาสวนสัตว์สนามบินสุโขทัยของนักท่องเที่ยวชาวไทย
Other Titles: Factors influencing Thai tourists’ decision-making on travelling to Sukhothai Airport Zoo
Authors: ญาณิศา เจริญรื่น
Keywords: สวนสัตว์สนามบินสุโขทัย
นักท่องเที่ยวชาวไทย
การตัดสินใจ
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงปัจจัยส่วนบุคคล ประกอบด้วย ด้านอายุ ด้านรายได้ ด้านภูมิลำเนา และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด (7Ps) ได้แก่ ประกอบด้วย ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านบุคลากร ด้านกระบวนการ และด้านลักษณะทางกายภาพ ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเดินทางมาสวนสัตว์สนามบินสุโขทัยของนักท่องเที่ยวชาวไทย กลุ่มตัวอย่างในการศึกษาครั้งนี้ คือ นักท่องเที่ยวชาวไทยที่เคยเดินทางไปยังสวนสัตว์สนามบินสุโขทัยอย่างน้อย 1 ครั้ง จำนวน 195 ตัวอย่าง เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ แบบสอบถามที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้นจากการทบทวนวรรณกรรมและศึกษางานวิจัยที่เกี่ยวข้อง ซึ่งประกอบด้วย 3 ส่วน คือ ส่วนที่ 1 ข้อมูลเกี่ยวกับปัจจัยส่วนบุคคลของผู้ตอบแบบสอบสอบถาม ประกอบด้วย อายุ รายได้ต่อเดือน ภูมิลำเนา และพฤติกรรมการท่องเที่ยวสวนสัตว์สนามบินสุโขทัย ส่วนที่ 2 ข้อมูลปัจจัยองค์ประกอบส่วนประสมทางการตลาด 7 ด้าน ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเดินทางมาท่องเที่ยวสวนสัตว์สนามบินสุโขทัยโดยมีลักษณะเป็นคำถามปลายปิดที่แบ่งเป็น 5 ระดับมาตรวัด และส่วนที่ 3 ข้อมูลทางด้านการตัดสินใจเดินทางมาท่องเที่ยวสวนสัตว์สนามบินสุโขทัย โดยมีลักษณะเป็นคำถามปลายปิดที่แบ่งเป็น 5 ระดับมาตรวัด สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ค่าความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัย พบว่า ปัจจัยส่วนบุคคลด้านอายุ ด้านรายได้ ด้านภูมิลำเนา ที่แตกต่างกัน ส่งผลต่อการตัดสินใจเดินทางมาสวนสัตว์สนามบินสุโขทัยของนักท่องเที่ยวชาวไทย ไม่แตกต่างกัน ในขณะที่ ปัจจัยองค์ประกอบส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเดินทางมาท่องเที่ยวสวนสัตว์สนามบินสุโขทัยของนักท่องเที่ยวชาวไทยมี 3 ด้าน คือ ด้านราคา ด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านลักษณะทางกายภาพ
This research aims to study individual factors that include age, revenue, hometown and marketing mix (7Ps), namely product, price, place, promotion, people, process and physical evidence, which affect decision-making whether to visit Sukhothai Airport Zoo among Thais. The research subjects include 195 samples of Thais who at least once went to Sukhothai Airport Zoo. The research is conducted using a questionnaire, consisting of 3 sections, developed from literature review. The first section involves individual factors of the respondents including age, monthly revenue hometown and traveling behaviors in Sukhothai Airport Zoo. The second section involves the data of the marketing mix (7Ps) that affects decision-making to make trips to Sukhothai Airport Zoo using open-ended questions with 5-point Likert scale. The third section involves the data on decisions to make trip to Sukhothai Airport Zoo using open-ended questions with 5-point Likert scale. Analytical statistics include frequency distribution, percentage, average, standard deviation, One-way ANOVA and multiple linear regressions. The findings reveal that individual factors, namely age, revenue, hometown, which are not the same do have different impacts on decision-making to visit Sukhothai Airport Zoo while 3 marketing mix factors that have impacts on decision-making to visit Sukhothai Airport Zoo are price, promotion and physical evidence.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: อุตสาหกรรมท่องเที่ยว
นักท่องเที่ยว -- พฤติกรรม -- วิจัย
สวนสัตว์สนามบินสุโขทัย
สวนสัตว์ -- ไทย -- สุโขทัย
สวนสัตว์ -- การจัดการ -- วิจัย
สวนสัตว์ -- การบริหาร -- วิจัย
Advisor(s): นนทวรรณ ส่งเสริม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5064
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
yanisa_char.pdf3.59 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback