DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4996

Title: แผนธุรกิจแอปพลิเคชัน Drivejoin
Other Titles: Business plan for Drivejoin application
Authors: ณิชากร สุปรินายก
Keywords: แอปพลิเคชันรถเช่า
ธุรกิจรถเช่า
ธุรกิจแบ่งปัน
Car Rental Application
Car Rental Business
Sharing Economy
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: เศรษฐกิจแบ่งปัน คือ รูปแบบการใช้ชีวิตที่มีความนิยมอย่างแพร่หลายในทั่วทุกมุมโลก การแบ่งปันทรัพย์สินที่ไม่ได้ใช้งานอย่างเต็มประสิทธิภาพให้สามารถใช้งานให้เกิดประโยชน์สูงสุด ด้วยวิธีการแบ่งปัน หรือการเช่า แผนธุรกิจแอปพลิเคชัน Drivejoin ซึ่งเป็นแพลตฟอร์มออนไลน์ โดยเป็นตัวกลางในการเชื่อมต่อระหว่างเจ้าของรถที่ต้องการปล่อยรถให้เช่าในเวลาที่ไม่ได้ใช้งานกับคนที่ต้องการใช้รถในช่วงเวลาดังกล่าว กลุ่มเป้าหมายเป็นกลุ่มคน Generation Y ที่มีความกล้าลองเปิดใจในการลองสิ่งใหม่ ๆ เพื่อประสบการณ์ใหม่ ๆ โดยในช่วงของการเปิดให้บริการในช่วงแรกจะให้บริการในเขตกรุงเทพมหานคร และเริ่มขยายการให้บริการไปเรื่อย ๆ จนครอบคลุมทั่วประเทศ การศึกษาวิจัยแผนธุรกิจแอปพลิเคชัน Drivejoin พบว่า ในอุตสาหกรรมรถเช่ามีคู่แข่งรายใหญ่ที่ครองส่วนแบ่งการตลาดเป็นระยะเวลานาน รวมไปถึงการมีจุดอ่อนในเรื่องของการเป็นที่รู้จักสำหรับธุรกิจนี้ ทำให้ผู้ประกอบการต้องเตรียมความพร้อมในการทำการตลาดและส่งเสริมการขายเพื่อให้แอปพลิเคชันเป็นที่รู้จักมากขึ้น นอกจากนี้ต้องมีการวางแผนการเงินให้รอบคอบ ซึ่งจากการประมาณการรายได้และการจัดทำโครงสร้างทางการเงิน จึงได้มีการตั้งสมมุติฐานทางการเงิน โดยกำหนดให้การดำเนินธุรกิจต้องคืนทุนภายในระยะเวลา 5 ปี ซึ่งจากการประเมินการลงทุนแล้วสามารถคืนทุนได้ก่อนระยะเวลาที่กำหนด คือ 2 ปี และนอกจากนี้ ยังมีอัตราผลตอบแทน (Internal Rate of Return: IRR) อยู่ที่ 53% ซึ่งเป็นค่าที่มากกว่าต้นทุนของเงินที่ได้ทำการคาดการณ์ไว้ รวมถึงมีมูลค่าสุทธิ (Internal Rate of Return: NPV) มีผลเป็นบวกที่ 1,538,677 บาท ดั้งนั้นสรุปได้ว่าการดำเนินธุรกิจแอปพลิเคชันหารถเช่า และปล่อยรถเช่าเป็นโครงการที่สามารถสร้างผลตอบแทนในระดับที่ดีและมีความคุ้มค่าต่อการลงทุน
Sharing economy is a form of lifestyle that spreads to every corner around the world. The inefficient asset sharing can be used to their full potential by sharing or rental, and the Drivejoin, an app business plan is an online platform that acts as an intermediary to connect car owners who want to rent out their cars when they do not use them. The target of this application is the millennials (Generation Y) that open their minds to try new things for new experiences. For the initial service period, the service will be provided in Bangkok. It will be expanded after that till the service covers the whole country. According to the research of Drivejoin, it showed that some great rivalries hold the market share for the long term, including the weakness of being well-known for this business; therefore, new entrepreneurs need to prepare themselves for marketing and promotion to make the application more popular. Also, careful financial planning is necessary from revenue projection and financial structure, so the financial hypothesis was assumed to set that the business process must return capital within five years. After the investment assessment, the investment can be returned within two years before the specified period, and the internal rate of return (IRR) was at 53%. The number was greater than the estimated cost, and the net present value (NPV) had a positive result at 1,538,677 baht. It can be summarized that the car rental business is a project that can make a good return, and it is worth investment.
Description: การค้นคว้าอิสระ (กจ.ม.)--สาขาวิชาความเป็นผู้ประกอบการ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Advisor(s): วรวรรณ เลาหะพลวัฒนา
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4996
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
nichakorn_supa.pdf3.94 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback