DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4988

Title: แผนธุรกิจฟาร์มผักไฮโดรโปนิกส์
Other Titles: Business plan for hydroponics vegetable farm
Authors: วิชชุพงศ์ ชัยวิชยานันท์
Keywords: ผักไฮโดรโปนิกส์
ฟาร์มผักไฮโดรโปนิกส์
ผักปลอดสารพิษ
Hydroponics Vegetable
Hydroponics Vegetable Farm
Organic Vegetables
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: ปัจจุบันผู้บริโภคหันมาใส่ใจดูแลสุขภาพกันมากยิ่งขึ้น นอกเหนือการออกกำลังกายเพื่อสุขภาพแล้ว การรับประทานอาหารก็เป็นอีกทางเลือกหนึ่งที่ผู้บริโภคให้ความสำคัญเป็นอย่างมาก โดยเฉพาะอย่างยิ่งการรับประทานผักไฮโดรโปนิกส์ ข้อมูลจาก Euro Monitor International (2018) เปิดเผยถึงตัวเลขขนาดตลาดผักไฮโดรโปนิกส์ของไทย ในปี 2560 มีจำนวนถึง 23,600 ตัน โดยมีอัตราการ เติบโตจากปี พ.ศ. 2559 ร้อยละ 18.3 และมีอัตราการเติบโตเฉลี่ยร้อยละ 13.8 ต่อปี ผู้จัดทำจึงมองเห็นโอกาสในการจัดทำแผนธุรกิจฟาร์มผักไฮโดรโปนิกส์ ประกอบกับการที่ หุ้นส่วนหลักทางธุรกิจของผู้จัดทำมีเนื้อที่สวน 5 ไร่ บริเวณตำบลบางช้าง อำเภอสามพราน จังหวัดนครปฐม ซึ่งเหมาะแก่การเพาะปลูก จึงมีการจัดทำแผนธุรกิจฟาร์มผักไฮโดรโปนิกส์ ภายใต้ชื่อ “Family Farm” เป็นธุรกิจฟาร์มผักไฮโดรโปนิกส์ โดยมีรูปแบบธุรกิจเพาะปลูกและจัดจำหน่ายผักไฮโดรโปนิกส์ เน้นการส่งมอบผักสลัดไฮโดรโปนิกส์ ที่ไม่ใช้สารเคมีและปุ๋ยเคมีใด ๆ ตลอดกระบวนการปลูก โดยใช้ปุ๋ยหมักชีวภาพและได้การรับรองว่าไร้สารเคมีตกค้าง (นวพร เจริญวิริยะ, 2561). ผู้บริโภคจะได้รับประทานผักสลัดไฮโดรโปนิกส์ ที่สด สะอาด ปลอดภัย ไม่มีสารเคมี เพื่อสุขภาพที่ดีของผู้บริโภคและคนในครอบครัว โดยมีช่องทางการจัดจำหน่ายในจังหวัดกรุงเทพมหานครและปริมณฑล โดยผู้บริโภคสามารถสั่งสินค้า ติดต่อสอบถามข้อมูลข่าวสาร และติดตามกิจกรรมส่งเสริมการตลาดผ่านช่องทาง ออนไลน์ Facebook, Instagram และ Line และมีช่องทางออฟไลน์ผ่านโทรศัพท์ กลยุทธ์ด้านการเงิน เนื่องจากเป็นธุรกิจในครอบครัวโดยมีผู้ร่วมทุนด้วยกัน 2 คน มีสัดส่วนของเจ้าของประมาณ 25% ของเงินลงทุนทั้งหมด 500,000 บาท จากการวิเคราะห์แผนการเงินของธุรกิจ ระยะเวลา 5 ปี ในสถานการณ์ปกติ กิจการสามารถคืนทุนภายในระยะเวลา 2.1 ปี และมีแผนฉุกเฉินของกิจการเมื่อไม่สามารถดำเนินการได้ตามเป้าหมายพร้อมทั้งแผนในอนาคตสำหรับการขยายธุรกิจ
Nowadays, consumers are increasingly paying attention to health care. In addition to exercise for health eating is another option that consumers pay great attention to. In particular, the consumption of hydroponics vegetables. Data from Euro Monitor International (2018) reveals that the size of the Thai hydroponics vegetable market in 2017 amounted to 23,600 tons, with a rate of Growth from 2016 by 18.3% and average growth rate of 13.8% per year. The organizers therefore saw an opportunity to formulate a hydroponics vegetable farm business plan. Coupled with that. The main business partner of the organizer has a garden area of 5 rai in Bang Chang Sub-District, Sampran District, Nakhon Pathom Province. Suitable for cultivation Therefore, a hydroponics vegetable farm business plan has been prepared under the name “Family Farm”. It is a hydroponics vegetable farm business. With a business model of cultivation and distribution of hydroponics vegetables. Hydroponics salad delivery that do not use any chemicals and chemical fertilizers throughout the planting process. By using bio-compost and certified that there are no chemical residues. Consumers will be able to eat hydroponics salad vegetables that are fresh, clean, and safe without chemicals for the good health of consumers and family members. with distribution channels in Bangkok and surrounding provinces where consumers can order products Contact for information and follow up marketing promotion activities through online channels, Facebook, Instagram and Line, and have offline channels via phone. Financial strategy Because it is a family business with 2 joint venture partners, the ownership ratio is approximately 25% of the total investment of 500,000 baht based on the analysis of the business's financial plan for a period of 5 years under normal circumstances. An entity is able to return its capital within 2.1 years and has a contingency plan when it fails to achieve its targets and future plans for business expansion.
Description: การค้นคว้าอิสระ (กจ.ม.)--สาขาวิชาความเป็นผู้ประกอบการ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Advisor(s): สุชาติ ไตรภพสกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4988
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
witchuphong_chai.pdf2.45 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback