DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4956

Title: เปรียบเทียบประสิทธิผลของการโฆษณาบนแพลตฟอร์มเฟซบุ๊ก (Facebook Ads) และอินสตาแกรม (Instagram Ads) ต่อการมีส่วนร่วมของผู้บริโภค กรณีศึกษาแบรนด์ร้านอาหารยุ้งข้าวขาว (Yoongkaokhaw) ในสถานการณ์ Covid-19
Other Titles: The effectiveness of engagement on Facebook ads and Instagram ads, The case study of Yoongkaokhaw in Covid-19 situation
Authors: บุณยภา โกวาภิรัติ
Keywords: Facebook Ads
Instagram Ads
การมีส่วนร่วม
แพลตฟอร์ม
การสื่อสารการตลาด ดิจิทัล
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงเปรียบเทียบประสิทธิผลต่อการมีส่วนร่วมของการโฆษณาบนแพลตฟอร์มเฟซบุ๊ก (Facebook Ads) และอินสตาแกรม (Instagram Ads) กรณีศึกษาแบรนด์ร้านอาหารยุ้งข้าวขาว (Yoongkaokhaw) ในสถานการณ์ Covid-19 การวิจัยนี้ใช้ระเบียบวิธีการวิจัยเชิงทดลอง (Experimental Research Method) โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เพื่อศึกษาการมีส่วนร่วมของผู้บริโภคต่อเนื้อหาที่ส่งผลต่อการโฆษณาบนแพลตฟอร์มเฟซบุ๊กและอินสตาแกรมของแบรนด์ร้านอาหารยุ้งข้าวขาว (2) เพื่อเปรียบเทียบประสิทธิผลการมีส่วนร่วมของการโฆษณาบนแพลตฟอร์มเฟซบุ๊กและอินสตาแกรมของแบรนด์ร้านอาหารยุ้งข้าวขาว การทดลองโฆษณาผ่านแพลตฟอร์ม เฟซบุ๊ก (Facebook Ads) และแพลตฟอร์มอินสตาแกรม (Instagram Ads) จะทดลองผ่านการเก็บข้อมูลสถิติต่อการมีส่วนร่วมของผู้บริโภคผ่านโปรแกรม Ads Manager โดยใช้เนื้อหา 3 ประเภทได้แก่ เนื้อหาการโฆษณาสินค้าโดยมีรูปแบบการใช้ รูปภาพ (image) ร่วมกับสินค้าอาหาร, เนื้อหาการโฆษณาสินค้าโดยรูปแบบการใช้ รูปภาพ (image) ร่วมกับโปรโมชั่น (promotion), เนื้อหาการโฆษณาสินค้าโดยรูปแบบการใช้ วิดีโอสินค้า (video) ร่วมกับอินฟลูเอนเซอร์ (Influencer) และนำผลลัพธ์ที่ได้มาคำนวณหาอัตราการมีส่วนร่วมโดยการแสดงผล (Engagement rate by impression) ผลการวิจัยพบว่าเนื้อหาการโฆษณาสินค้าโดยรูปแบบการใช้ วิดีโอสินค้า (video) ร่วมกับ อินฟลูเอนเซอร์ (Influencer) มีประสิทธิผลในการสร้างการมีส่วนร่วมได้ดีที่สุดทั้งแพลตฟอร์มเฟซบุ๊ก (Facebook Ads) และแพลตฟอร์มอินสตาแกรม (Instagram Ads) และเมื่อนำผลลัพธ์รวมของเนื้อหาทั้ง 3 ประเภท ที่ได้จากโปรแกรม Ads Manager มาคำนวณหาค่าเฉลี่ยอัตราการมีส่วนร่วมโดยการแสดงผล (Engagement rate by impression) พบว่าแพลตฟอร์มเฟซบุ๊กมีประสิทธิผลในการสร้างการมีส่วนร่วมได้ดีกว่าแพลตฟอร์มอินสตาแกรม โดยเนื้อหาทั้ง 3 ประเภท แพลตฟอร์ม เฟซบุ๊กมีจำนวนการมีส่วนร่วมที่มากกว่า มีจำนวนครั้งที่แสดงโฆษณาสูงกว่า รวมถึงราคาต่อผลลัพธ์ถูกกว่าแพลตฟอร์มอินสตาแกรม
This research paper focuses on the Effectiveness of Engagement on Facebook Ads and Instagram Ads, The Case Study of Yoongkaokhaw in Covid-19 Situation There are two research objectives as follows: first objective is to study the engagement on Facebook Ads and Instagram Ads of Yoongkaokhaw and second objective is to compare the engagement on Facebook Ads and Instagram Ads of Yoongkaokhaw. The research methodology is experimental research method by collecting the data as follows, advertising experiment on Facebook and advertising experiment on Instagram through the Ad Manager By providing 3 types of content which are Product content (image), Promotional content (Image) and Influencer content (Video). And also applied the experimental result to calculate the engagement rate by impression on both platforms. Research result shows that Influencer content (Video) is the most effective on both Facebook and Instagram platforms. When combining results of 3 types of content to calculate the average engagement rate by impression, also shows that Facebook platform has more effective than Instagram platform. 3 types of content in Facebook platforms have more engagement, have a higher number of reaches, including the cost per result cheaper than the Instagram platform.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Advisor(s): มนฑิรา ธาดาอำนวยชัย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4956
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
boonyapa_kowa.pdf2.56 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback