DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4929

Title: ปัจจัยด้านการตลาดที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการซื้อสินค้าไทยในเขตกรุงเทพมหานครของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ
Other Titles: Marketing factors affecting Thai product buying behaviors among foreign tourists in Bangkok
Authors: ปณิตา รินนานนท์
Keywords: นักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ
ปัจจัยการตลาด
การตัดสินใจซื้อ
สินค้าไทย
ของฝาก
ของที่ระลึก
ประชากรศาสตร์
พฤติกรรม
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาเรื่อง ปัจจัยด้านการตลาดที่มีผลต่อพฤติกรรมการซื้อสินค้าไทยในเขตกรุงเทพมหานครของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะทางด้านประชากรศาสตร์ ด้านพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติที่ส่งผลต่อระดับความสำคัญในการซื้อสินค้าไทย ของฝาก ของที่ระลึก ทางด้านส่วนประสมทางการตลาด (8Ps) งานวิจัยนี้เก็บข้อมูลโดยการแจกแบบสอบถาม (Questionnaire) ให้กับกลุ่มตัวอย่าง 200 คน การสุ่มแบบสะดวก และการทำวิเคราะห์ข้อมูลทางสถิติ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์สถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ T-Test และ One-way ANOVA โดยกำหนดนัยสำคัญทางสถิตที่ 0.05 ผลการวิจัย พบว่า ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุระหว่าง 41-50 ปี สถานะภาพสมรส การศึกษาระดับปริญญาโท ส่วนใหญ่ เป็นอาชีพครูและเกษียณอายุ มีรายได้ต่อเดือน มากกว่า 3,001 USD นิยมซื้อสินค้าประเภท เสื้อผ้า/ผ้าไหม ซื้อสินค้าใช้เอง ตัดสินใจซื้อด้วยตนเอง ซื้อในห้างสรรพสินค้า ดิสเคาท์สโตร์ (Big C, Tesco Lotus) โดยซื้อจากร้านค้า งบประมาณในการซื้อสินค้าไทยในแต่ละครั้ง ประมาณ 150 USD หรือน้อยกว่า ผลการวิจัย ผลการทางสถิต ค่าเฉลี่ยและค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานเกี่ยวกับระดับความสำคัญของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านกลยุทธ์ผลิตภัณฑ์ที่มีผลต่อพฤติกรรมการซื้อสินค้าไทย พบว่า สินค้า (สินค้าไทย ของที่ระลึก ของฝาก)สามารถตอบสนองความต้องการซื้อได้ในระดับ ค่อนข้างมาก โดยพบว่าในขณะที่ระดับการตัดสินใจซื้อสินค้าประเภท เสื้อผ้า/ผ้าไหม อยู่ในระดับสูง ซึ่งจากผลการศึกษาข้างต้น สามารถสรุปได้ว่านักท่องเที่ยวชาวต่างชาติที่ซื้อสินค้าไทยในเขตกรุงเทพมหานคร ส่วนใหญ่เป็นวัยทำงาน ซึ่งนักท่องเที่ยวกลุ่มนี้มีกำลังการซื้อสูง ดังนั้นนักการตลาดจึงควรมุ่งเน้นการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ประเภทสินค้าที่เกี่ยวข้องกับเสื้อผ้า ผ้าไหม และอุตสาหกรรมสิ่งทอ
The study on marketing factors affecting behavior in purchasing Thai products in Bangkok of international tourists aimed to study demographic characteristics, behavioral characteristics of international tourists that affect level of significance in purchasing Thai product, souvenirs, and 8Ps Data were collected by a questionnaire responded by 200 persons. Convenience sampling technique was used to select the sample. Statistical data analysis was conducted using mean, percentage, standard deviation. T-Test and One–way ANOVA were used for inferential statistics analysis. The significance level was set at 0.05. The study results showed that most of the questionnaire respondents were men, aged from 41 to 50 years, single, graduated with a master’s degree. Their careers are other. Their income was higher than 3,001 USD. They most likely purchased clothes/silk. They purchased products for their own use and made their own decision. They purchased products in department stores, discount stores (Big C, Tesco Lotus), and stores. Their budget to purchase Thai product each time was around 150 USD or less. Statistical analysis results based on mean and standard deviation about levels of importance of market mix factors in terms of product strategy affecting Thai product purchasing behavior showed that the products (Thai products and souvenirs) could respond to purchasing requirement at a high degree with regard to clothes/silk. Based on the above-mentioned study results, it can be concluded that most international tourists purchasing Thai products in Bangkok were working age people. They have a high level of purchasing power. Therefore, marketers should focus on marketing in products related to clothes/silk and textile industry.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Advisor(s): ภูเกริก บัวสอน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4929
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
panita_rinn.pdf4.51 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback