DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4891

Title: การสื่อสารการตลาดของคอร์สเรียนออนไลน์บนช่องทางเฟซบุ๊กแฟนเพจ กรณีศีกษา Upperclazz โดยบริษัท Uppercuz Creative
Other Titles: Marketing Communication of online education on facebook fanpage : A case studay of Upperclazz by Uppercuz Creative
Authors: วริศ ทองมูลดี
Keywords: การเรียนการสอนออนไลน
ไวรสัโควิด-19
Uppercuz Creative
Upperclazz
เฟซบุ๊กแฟนเพจ
เว็บไซต์
รูปแบบการนำเสนอเนื้อหา
ประเภทเนื้อหาในการนำเสนอ
ลักษณะการนำเสนอเนื้อหา
การมีส่วนร่วม
เฟชบุ๊ก
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาเรื่อง “การสื่อสารการตลาดของคอร์สเรียนออนไลน์บนช่องทางเฟซบุ๊กแฟนเพจ กรณีศึกษา Upperclazz โดยบริษัท Uppercuz Creative” โดยแบ่งการศึกษาออกเป็น 2 ส่วน ตามวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาประเภทเนื้อหา ลักษณะเนื้อหา และรูปแบบในการนำเสนอเนื้อหาการ สื่อสารการตลาดของธุรกิจคอร์สเรียนออนไลน์ Upperclazz โดยบริษัท Uppercuz Creative บน ช่องทางเฟซบุ๊กแฟนเพจ 2) เพื่อศึกษาผลลัพธ์ของการมีส่วนร่วมจากการนําเสนอเนื้อหาที่มีประเภท เนื้อหา ลักษณะเนื้อหา และรูปแบบในการนำเสนอที่แตกต่างกันของธุรกิจคอร์สเรียนออนไลน์ Upperclazz โดยบริษัท Uppercuz Creative บนช่องทางเฟซบุ๊กแฟนเพจ งานวิจัยนี้เป็นการวิจัย แบบผสมผสาน (Mixed Methods Research) โดยมีการใช้เครื่องมือลงรหัสสำหรับการวิเคราะห์ เนื้อหา (Coding Sheet) ตั้งแต่วันที่ 1 มกราคม ถึง วันที่ 10 เมษายน 2564 ประเภทเนื้อหาการสื่อสารที่นำเสนอบนช่องทางเฟซบุ๊กแฟนเพจของบริษัท Uppercuz Creative ทั้งหมด 133 โพสต์ พบว่าเนื้อหาประเภทส่งเสริมความรู้ มีจำนวนมากที่สุด รองลงมาคือเนื้อหาประเภทข่าวสาร และเนื้อหาประเภทให้ข้อมูลสินค้าและบริการ ตามลำดับ ลักษณะเนื้อหาการสื่อสารที่นำเสนอบนช่องทางเฟซบุ๊กแฟนเพจของบริษัท Uppercuz Creative ทั้งหมด 365 ครั้ง พบว่าเนื้อหาลักษณะมีประโยชน์ มีจำนวนมากที่สุด รองลงมาคือ เนื้อหา ลักษณะต้นฉบับในรูปแบบของตัวเอง และเนื้อหาลักษณะมีคุณค่าที่ดี ตามลำดับ รูปแบบเนื้อหาการสื่อสารที่นำเสนอบนช่องทางเฟซบุ๊กแฟนเพจของบริษัท Uppercuz Creative ทั้งหมด 133 โพสต์ พบว่าเนื้อหารูปแบบรูปภาพเดี่ยว มีจำนวนมากที่สุด รองลงมาคือ เนื้อหารูปแบบลิงก์บทความ และเนื้อหารูปแบบอัลบั้มภาพ ตามลำดับ การมีส่วนร่วมจากการนําเสนอของประเภทเนื้อหาที่นำเสนอบนช่องทางเฟซบุ๊กแฟนเพจ ของบริษัท Uppercuz Creative พบว่า เนื้อหาประเภทส่งเสริมความรู้ มีจำนวนการมีส่วนร่วมมากที่สุด รองลงมาคือ เนื้อหาประเภทข่าวสาร และเนื้อหาประเภทการจัดกิจกรรม ตามลำดับ การมีส่วนร่วมจากการนําเสนอของลักษณะเนื้อหาที่นำเสนอบนช่องทางเฟซบุ๊กแฟนเพจของ บริษัท Uppercuz Creative พบว่า เนื้อหาลักษณะมีประโยชน์ มีจำนวนการมีส่วนร่วมมากที่สุด รองลงมาคือ เนื้อหาลักษณะต้นฉบับในรูปแบบของตัวเอง และเนื้อหาลักษณะมีคุณค่าที่ดี ตามลำดับ การมีส่วนร่วมจากการนําเสนอของรูปแบบเนื้อหาที่นำเสนอบนช่องทางเฟซบุ๊กแฟนเพจของ บริษัท Uppercuz Creative พบว่า เนื้อหารูปแบบอัลบั้มภาพ มีจำนวนการมีส่วนร่วมมากที่สุด รองลงมาคือ เนื้อหารูปแบบรูปภาพเดี่ยว และเนื้อหารูปแบบวิดีโอ ตามลำดับ
The study of “Digital Marketing Communication Via Facebook Fanpage For Online Courses: A Case Study of Upperclazz by Uppercuz Creative Agency”. This research will focus on how Uppercuz Creative uses Facebook Fanpage to promote one of the services which are online courses named “Upperclazz”. The purposes of this are 1) To deeper understanding of contents including topics, types (characteristics and tactics), and formats that Uppercuz communicate on their Facebook Fanpage 2) To identify the differences of online engagements that audiences reacted to the different content types that Uppercuz communicates on their Facebook Fanpage. A Mixed-Methods Research was chosen as the design for this research to enable an in-depth exploration of how Uppercuz communicates to their audiences with the uses of a Coding Sheet to analyze the contents. This research was conducted between 1st January-10th April 2021. Regarding the study on content types on the Facebook Fanpage of Uppercuz Creative, major points have been obtained-from the total of 133 posts, the majority of content is the knowledge contents followed by news and updated contents, and lastly the information of products and services contents respectively. For further, this study also focused on tactics that were used to create content characteristics. The results showed that from a total of 365 times in terms of content characteristics; the characteristics that occur most are useful contents, original contents, and lastly good value contents. When it comes to the content formats that Uppercuzz Creative communicated on Facebook Fanpage, out of 133 posts, most of the formats showed are single photos, followed by linked articles and photo albums respectively. As for the results of the differences in audience engagement towards the different content types, the top-three of the most engagement content types: knowledge contents, news and updates contents, and gamification contents. The results of the differences in audience engagement towards the different content types also shown that audiences are more likely to be engaged in the contents that consisted of useful characteristics followed by original contents and good value contents respectively. While in terms of the content formats, audiences tend to be engaged more when the contents are presented in photo album format compared to single photo format and video format. However, the single photo format still gets better engagement when comparing to the video format.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Subjects: การเรียนการสอนผ่านเว็บ
เว็บไซต์การศึกษา
อินเทอร์เน็ตในการศึกษา -- วิจัย
การเรียนรู้ผ่านระบบอิเล็กทรอนิกส์
คอมพิวเตอร์ช่วยการสอน
ระบบการเรียนการสอน -- การออกแบบ
โปรแกรมสื่อทางการศึกษา
บริษัท Uppercuz Creative
Upperclazz (บริการออนไลน์)
Advisor(s): ชุติมา เกศดายุรัตน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4891
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
varis.thon.pdf3.44 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback