DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4830

Title: แนวโน้มการตัดสินใจเลือกเรียนภาษาอังกฤษในรูปแบบออนไลน์ ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดชลบุรี
Other Titles: Factors That Affecting Decision-Making Trends to Study English Online In Chonburi Province
Authors: วินเซนท์ ฟานตีนี่
Keywords: ส่วนประสมทางการตลาดบริการ
ภาพลักษณ์ของตราสินค้า
การสื่อสารแบบปากต่อปาก
แนวโน้มการตัดสินใจ
Service Marketing Mix
Brand Image
Word-Of-Mouth Communication
Decision-Making Trends
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดบริการ ปัจจัยด้านภาพลักษณ์ของตราสินค้า และปัจจัยด้านการสื่อสารแบบปากต่อปาก ที่มีผลต่อแนวโน้มการตัดสินใจเลือกเรียนภาษาอังกฤษในรูปแบบออนไลน์ในพื้นที่เขตศรีราชา แสนสุขและพนัสนิคม จังหวัดชลบุรี และเพื่อเปรียบเทียบระดับของแนวโน้มการตัดสินใจเลือกการเรียนการสอนภาษาอังกฤษในรูปแบบสื่อออนไลน์ ผู้วิจัยใช้การวิจัยเชิงปริมาณโดยการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างที่อาศัย ทำงาน หรือ กำลังศึกษาอยู่ในพื้นที่เขตศรีราชา แสนสุขและพนัสนิคม จังหวัดชลบุรี ที่ใช้หรือเคยใช้บริการการเรียนภาษาผ่านทางสื่อออนไลน์รูปแบบต่าง ๆ จำนวน 300 คน หลังจากนั้นจึงใช้การวิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุแบบเส้นตรง ผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยที่มีผลต่อแนวโน้มการตัดสินใจเลือกเรียนภาษาอังกฤษในรูปแบบออนไลน์ในพื้นที่เขตศรีราชา แสนสุขและพนัสนิคม จังหวัดชลบุรี ประกอบด้วย ด้านส่วนประสมทางการตลาดบริการ ได้แก่ 1) ปัจจัยด้านลักษณะกระบวนการ มีอิทธิพลในทางบวกขนาด 6.723 หน่วย 2) ปัจจัยด้านบุคลากร มีอิทธิพลในทางบวกขนาด 5.864 หน่วย 3) ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ มีอิทธิพลในทางบวกขนาด 4.503 หน่วย และ 4) ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่าย มีอิทธิพลในทางบวกขนาด 4.503 หน่วย ด้านภาพลักษณ์ของตราสินค้า ได้แก่ 1) ปัจจัยด้านคุณประโยชน์ มีอิทธิพลในทางบวกขนาด 9.914 หน่วย 2) ปัจจัยด้านคุณค่า มีอิทธิพลในทางบวกขนาด 9.524 หน่วย 3) ปัจจัยด้านคุณสมบัติ มีอิทธิพลในทางบวกขนาด 9.607 หน่วย และ 4) ปัจจัยด้านผู้ใช้ มีอิทธิพลในทางบวกขนาด 2.223 หน่วย ด้านการสื่อสารแบบปากต่อปาก พบว่า ปัจจัยด้านการสื่อสารแบบปากต่อปาก มีผลต่อแนวโน้มในการเลือกการเรียนการสอนภาษาอังกฤษแบบออนไลน์ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดชลบุรี โดยมีอิทธิพลในทางบวกขนาด 7.564 หน่วย ผลการเปรียบเทียบระดับค่าเฉลี่ยของแนวโน้มการตัดสินใจเลือกการเรียนการสอนภาษาอังกฤษในรูปแบบสื่อออนไลน์ มีระดับค่าเฉลี่ยปัจจัยรวมอยู่ในระดับมาก เท่ากับ 3.78 เรียงลำดับได้ดังนี้ 1) ด้านการรับรู้ถึงความต้องการและด้านพฤติกรรมหลัง การซื้อ เท่ากับ 3.81 2) ด้านการตัดสินใจซื้อ เท่ากับ 3.78 3) ด้านการค้นหาข้อมูล เท่ากับ 3.76 และ 4) ด้านการประเมินผลทางเลือก มีระดับของค่าเฉลี่ยน้อยที่สุด เท่ากับ 3.72 This research aimed to study the service marketing mix factors, brand image factors, and word-of-mouth communication factors that affect the trend of decision-making to learn English on an online platform in area Sriracha, Saensuk, and Phanat Nikhom Chonburi Province and to compare the level of trends in decision-making to learning English on an online platform. The researcher used the quantitative research methodology by collecting data from the 300 samples that living, working, or studying in area Sriracha, Saensuk, and Phanat Nikhom Chonburi Province who using or ever used a language learning service through various online platform. Afterward, the data were analyzed by multiple linear regression analysis. The study found that factors affecting the trend of decision-making to learn English on an online platform in area Sriracha, Saensuk, and Phanat Nikhom Chonburi Province consists of services marketing mix are 1) Process characteristic factors have positive influence 6.723 units. 2) Personnel factors have positively influence 5.864 units. 3) Product factors have positively influence 4.503 units, and 4) distribution channel factors have positively influence 4.503 units. The brand images are 1) Benefit factors have positively influence 9.914 units. 2) Value factors have positively influence 9.524 units. 3) Qualification factors have positively influence 9.607 units and 4) user factors have positively influence 2.223 units. In terms of word-of-mouth communication factors, there were found that the factors of word-of-mouth communication factors affect the trend of decision-making to learn English in an online platform in area Sriracha, Saensuk, and Phanat Nikhom Chonburi Province in the positive influence of 7.564 units. The results of comparing the average level of decision-making to learn English on an online platform. There was a high level is 3.78 which could be sorted as follows: 1) Perception of demand and post-purchase behavior are 3.81. 2) The purchasing decision is 3.78. 3) Searching for information is 3.76 and 4) alternative evaluation has the lowest level of the mean of 3.72.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม) บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Advisor(s): สุมนา ธีรกิตติกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4830
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vincent_fati.pdf6.63 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback