DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4774

Title: การศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวเมืองรองในประเทศไทยของนักท่องเที่ยวจีน กรณีศึกษา จังหวัดเชียงราย
Other Titles: An analysis of the deciding factors for Chinese tourists to travel to secondary cities in Thailand: A case study in Chiangrai
Authors: Peng Ruiqiu
Keywords: ปัจจัย
ตัดสินใจ
นักท่องเที่ยวชาวจีน
จังหวัดเชียงราย
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวเมืองรองในประเทศไทยของนักท่องเที่ยวจีน กรณีศึกษาจังหวัดเชียงราย เพื่อให้ทราบถึงการรับรู้เกี่ยวกับเมืองรอง และจังหวัดเชียงราย ของนักท่องเที่ยวจีน และศึกษาปัจจัยในการตัดสินใจไปเที่ยวจังหวัดเชียงรายของนักท่องเที่ยวจีน โดยใช้แบบสอบถามทางออนไลน์ในการวัดและประเมินผล (Self-Administered Questionaire) ผ่านกลุ่มแอปพลิเคชันวีแชท (Wechat group) การสุ่มกลุ่มตัวอย่างใช้การเลือกสุ่มแบบสะดวก (Convenience Sampling) จำนวน 400 คน ซึ่งได้ข้อมูลถูกต้องครบถ้วน 396 คน จากนั้นจึงนำแบบสอบถามที่ได้มาวิเคราะห์ข้อมูล หาค่าสถิติโดยผ่านโปรแกรมสถิติสำเร็จรูป (SPSS) และวิเคราะห์ โดยใช้ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) ความถี่ (Frequency) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) ANOVA และการถดถอยพหุคูณเชิงเส้นตรง (Multiple Liner Regression) ผลการศึกษาสามารถสรุปได้ว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ เป็นเพศชายร้อยละ 56.6 และเพศหญิงร้อยละ 43.4 ซึ่งจำนวนไม่ต่างกันมาก มีอายุระหว่าง 21-40 ปี สถานภาพสมรส การศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรีและปริญญาโท รายได้มากกว่า 20,000 RMB ส่วนใหญ่ประกอบอาชีพอิสระ รองลงมาเป็นเจ้าของธุรกิจ ส่วนใหญ่เคยมาเที่ยวไทยเพียง 1 ครั้ง มาเที่ยวไทยเป็นระยะเวลา 1-5 วัน ส่วนใหญ่ไม่รู้จักเมืองรองของไทยที่อื่นนอกจากจังหวัดเชียงราย ส่วนใหญ่ไปเที่ยวเชียงรายกับคนรัก เพื่อน และครอบครัว ตามลำดับ ซึ่งผู้มีอิทธิพลทางความคิด หรือ KOL เป็นช่องทางหลักที่ทำให้นักท่องเที่ยวจีนรู้จักเชียงราย รองลงมา คือ อินเทอร์เน็ต และแอปพลิเคชันต่าง ๆ ซึ่งส่วนใหญ่เดินทางด้วยตัวเอง โดยขับรถผ่านเส้นทางสายไหม มาเที่ยวเชียงราย จำนวน 3 วัน ผลการทดสอบสมมติฐานในส่วนของปัจจัยดึงดูด อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 พบว่า มีเพียงรายได้เท่านั้น ที่มีผลต่อการตัดสินใจในการมาเที่ยวเชียงรายของนักท่องเที่ยวจีน ซึ่งความสวยงามของแหล่งท่องเที่ยวในจังหวัดเชียงรายมีอิทธิผลต่อการตัดสินใจไปเที่ยวเชียงรายมากที่สุด ส่วนของปัจจัยผลักดันมีเพียงระดับการศึกษาและรายได้ที่มีผลต่อการตัดสินใจในการมาเที่ยวเชียงรายของนักท่องเที่ยวจีน ซึ่งการศึกษาประเพณีและวัฒนธรรมใหม่ ๆ มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจไปเที่ยวเชียงรายมากที่สุด
Taking Chiang Rai as an example, this paper studies the cognition of Chinese tourists to Chiang Rai and factors affect Chinese tourists' decision to travel in Chiang Rai. The objective of this study is to examine the decision making process in choosing a secondary cities as a destination in Thailand. In the process of research, online questionnaires were used, and questionnaires were sent to Wechat groups. A convenient sampling of 400 people was obtained, of which 396 people provided effective information. Then the results of the questionnaire were analyzed. The results were obtained by SPSS and ratio analysis was carried out. Through the analysis of ratio, mean, frequency, standard deviation and variance and multiple linear regression method, the following conclusions can be drawn: The majority of the respondents were men, accounting for 56.6% and women for 43.4%., there was little difference in this data. Most of them were between 21-40 years, married and obtained bachelor's or master's degrees. They had a monthly income more than 20000 Yuan, most of them were freelancers, followed by businessmen. Most people have only been to Thailand once, and they stayed in Thailand for 1-5 days. Most of them didn’t know other secondary cities except Chiang Rai. Most people traveled to Chiang Rai with their relatives and friends. The main channels for Chinese tourists to know Chiang Rai was the introduction of tourism bloggers, followed by the Internet and APP push. Most of the interviewees drove along the Silk Road to Chiang Rai and spent three days traveling there. Hypothesis testing was used in this study. In terms of pull factors, the following conclusion can be drawn through variance analysis: among demographic characteristics, income was the factor influencing Chinese tourists' decision to travel to Chiang Rai; the multiple regression shows that the beauty of tourism destination had the greatest impact on Chinese tourists' decision to travel to Chiang Rai. In terms of the push factors, the variance analysis shows that among demographic characteristics, education level and income level would affect Chinese tourists’ decision to go to Chiang Rai. Through multiple regression, it can be concluded that traditional culture has the greatest impact on Chinese tourists' decision to travel to Chiang Rai
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Subjects: เชียงราย -- ภูมิประเทศและการท่องเที่ยว
นักท่องเที่ยวต่างชาติ
พฤติกรรมผู้บริโภค
อุตสาหกรรมท่องเที่ยว -- ไทย -- วิจัย
การท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรม
Advisor(s): นรุตน์ จีระมะกร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4774
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
peng_ruiq.pdf3.74 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback