DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4772

Title: ปัจจัยที่ส่งผลต่อแรงจูงใจในการเดินทางท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวชาวไทย กรณีศึกษา เกาะสีชัง จังหวัดชลบุรี
Other Titles: Factors Affecting Thai Tourists’ Travel Motivation: A Case Study of Sichang lsland, Chonburi Province.
Authors: อุนนดา มนตรีธิติ
Keywords: แรงจูงใจ
การเดินทางท่องเที่ยว
เกาะสีชัง
ปัจจัยผลัก
ปัจจัยดึง
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์หลักเพื่อศึกษาปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ และองค์ประกอบการจัดการแหล่งท่องเที่ยวที่ส่งผลต่อแรงจูงใจในการเดินทางท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวชาวไทย กรณีศึกษา เกาะสีชัง จังหวัดชลบุรี กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ นักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางมาท่องเที่ยวเกาะสีชัง จังหวัดชลบุรี จำนวน 350 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน, สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์สมมติฐาน ได้แก่ การทดสอบค่าที (t–test), การวิเคราะห์ความแปรปรวน (One–way ANOVA), การวิเคราะห์สมการถดถอยเชิงพหุ (Regression) ผลการศึกษาปัจจัยด้านประชากรศาสตร์พบว่า นักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางมาท่องเที่ยวเกาะสีชัง จังหวัดชลบุรี ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุอยู่ในช่วง 21-30 ปี มีระดับการศึกษาต่ำกว่าปริญญาตรี ประกอบธุรกิจส่วนตัว อาชีพอิสระ ค้าขาย และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน ต่ำกว่าหรือเท่ากับ 15,000 บาท ผลการวิจัยด้านความคิดเห็นต่อการจัดการแหล่งท่องเที่ยวภาพรวม พบว่า ด้านที่พักแรม มีค่าเฉลี่ยสูงที่สุด รองลงมาคือ ด้านการเข้าถึงและแหล่งท่องเที่ยว ด้านสิ่งอำนวยความสะดวก และด้านกิจกรรม ตามลำดับ ด้านความคิดเห็นต่อแรงจูงใจในการเดินทางท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวชาวไทย ด้านปัจจัยผลัก พบว่านักท่องเที่ยวเดินทางเพราะต้องการท่องเที่ยวพักผ่อนหย่อนใจ คลายความเครียด ความเหนื่อยล้าทางร่างกายและจิตใจ มากที่สุด ด้านปัจจัยดึง พบว่านักท่องเที่ยวเดินทางเพราะความปลอดภัยในการเดินทางมาท่องเที่ยวมากที่สุด ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า นักท่องเที่ยวชาวไทยที่มีอายุ ระดับการศึกษา อาชีพ รายได้ต่างกันมีแรงจูงใจในการเดินทางท่องเที่ยวเกาะสีชัง จังหวัดชลบุรีแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 และปัจจัยด้านสิ่งอำนวยความสะดวก กิจกรรมในแหล่งท่องเที่ยว การเข้าถึงในแหล่งท่องเที่ยว และแหล่งท่องเที่ยวส่งผลต่อแรงจูงใจในการเดินทางท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวชาวไทย ที่เดินทางมาท่องเที่ยวเกาะสีชัง จังหวัดชลบุรี อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05
The objectives of this study were to study travel motivation of Thai tourists in terms of demographic factors, and the management of tourism elements that motivating them to travel to Sichang Island. The study consisted of 350 participants who were Thai and travelled to Sichang Island. Questionare was used to collect the data. Descriptive analysis including percentage, mean, and standard deviation. Morover, T-test, One-way ANOVA and Regression analysis were also used to analyze the data in hyphothesis test. The result in terms of demographic factors revealed that most of the partipants of the study were males, age between 21-30 years old with lower than bachelors’s degree level. According to their occupation, most of them had their own business, worked as freelancer and sales with average salary lower or equal to 15,000 Baht per month. In terms the management of tourism element provided at the attections sites, it was found that accommodation rated the highest, following by accessibility, tourist attractions, facilities, and activities consecutively. Refereeing to the comments towards the travel motivation of Thai tourists, the result showed that, in term of push factors, most tourists travelled because they needed to be relaxed and relieved. In term of pull factors, the result showed that, most tourists travelled because of travelling safety. According to the result of hypothesis test, it was found that age, educational level, occupation, and income of participants revealed significance difference level at 0.05 (p≤0.05). facilities, activities provided at the tourist attraction, accessibility, and tourist attraction completely affected Thai tourists’ travel motivation to Sichang Island with the significance level at 0.05 (p≤0.05).
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Subjects: เกาะสีชัง -- วิจัย
ชลบุรี -- ภูมิประเทศและการท่องเที่ยว
อุตสาหกรรมท่องเที่ยว
การท่องเที่ยว -- การจัดการ
นักท่องเที่ยว
พฤติกรรมผู้บริโภค
บริษัทนำเที่ยว
Advisor(s): ศิวศักดิ์ ปานสุขขุม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4772
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
aunnada_mont.pdf3.33 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback