DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4769

Title: อิทธิพลด้านผลิตภัณฑ์ ทำเลที่ตั้ง และลักษณะทางกายภาพต่อการตัดสินใจเลือกที่พักของ นักท่องเที่ยวชาวไทยแบบค้างคืนในอำเภอแกลง จังหวัดระยอง
Other Titles: Influences of Product, Location, and Physical Evidence in Overnight Thai Tourists’ Decision Making on Accommodations in Klaeng District, Rayong Province
Authors: อภิญญา นวลใย
Keywords: ผลิตภัณฑ์
ทำเลที่ตั้ง
ลักษณะทางกายภาพ
การตัดสินใจเลือกที่พัก
Issue Date: 4-Apr-2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ด้านทำเลที่ตั้ง และด้านลักษณะที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกที่พักของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางยังอำเภอแกลงจังหวัดระยองแบบค้างคืน กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักท่องเที่ยวชาวไทยที่เคยเดินทางมายังอำเภอแกลง จังหวัดระยอง แบบค้างคืนและใช้บริการที่พักประเภทโรงแรมหรือโรงแรมรีสอร์ท อย่างน้อย 1 ครั้งขึ้นไป จำนวน 150 ตัวอย่าง เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือ แบบสอบถามที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้นจากการทบทวนวรรณกรรมและศึกษางานวิจัยที่เกี่ยวข้อง โดยประกอบด้วย 5 ส่วน ส่วนที่ 1 ข้อมูลเกี่ยวกับปัจจัยส่วนบุคคลของผู้ตอบแบบสอบสอบถาม ประกอบด้วย เพศ อายุ สถานภาพ ระดับการศึกษา อาชีพ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน รวมทั้ง พฤติกรรมการท่องเที่ยวในอำเภอแกลง จังหวัดระยอง โดยแบบสอบถามจะมีลักษณะคำถามปลายปิด ส่วนที่ 2 คำถามเกี่ยวกับอิทธิพลด้านผลิตภัณฑ์ โดยเป็นคำถามปลายปิด ส่วนที่ 3 คำถามเกี่ยวกับอิทธิพลด้านทำเลที่ตั้ง โดยเป็นคำถามปลายปิด ส่วนที่ 4 แบบสอบถามเกี่ยวกับด้านลักษณะทางกายภาพ โดยเป็นคำถามปลายปิด ส่วนที่ 5 แบบสอบถามเกี่ยวกับการตัดสินใจเลือกที่พักของนักท่องเที่ยวชาวไทยแบบค้างคืนในอำเภอแกลง จังหวัดระยอง โดยเป็นคำถามปลายปิด สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ถดถอยพหุ ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยด้านทำเลที่ตั้ง และลักษณะทางกายภาพสามารถอธิบายตัวแปรการตัดสินใจเลือกที่พักของนักท่องเที่ยวชาวไทยแบบค้างคืนในอำเภอแกลง จังหวัดระยอง ส่วนปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ไม่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกที่พักของนักท่องเที่ยวชาวไทยแบบค้างคืนในอำเภอแกลง จังหวัดระยอง
The objective of this research is to study the influence of products, the location and physical evidence in overnight Thai tourists’ decision-making on accommodation, for a case study of Klaeng District, Rayong Province, Thailand. The sample group was 150 Thai tourists who had stayed overnight in Klaeng District, and used the services of a hotel or resort at least one time. The research instrument was a closed-ended questionnaire developed by the researcher and based on the literature review and relevant studies. The questionnaire consisted of five parts. Part one comprised the personal information of the informant, including gender, age, status, education, occupation, average monthly income, and tourism behavior. Part two was the questions about the influence of the products; Part three focused on the location; Part four asked about the physical evidence, and Part five inquired about the overnight Thai tourists’ decision-making on the accommodation in Klaeng District. The statistics used for the data analysis involved percentage, mean, standard deviation, and multiple regression analysis. The results showed that the location and physical evidence could explain the factors affecting the overnight Thai tourists’ decision-making on the accommodation. However, products could not explain the factor affecting the overnight Thai tourists’ decision-making on the accommodation.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ,2563
Advisor(s): นนทวรรณ ส่งเสริม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4769
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
apinya_nuan.pdf4.36 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback