DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4501

Title: พฤติกรรมการเปิดรับสื่อและความคิดเห็นที่มีต่อสื่อวิดีโอประเภทการรีวิวที่พัก และการเลือกตัดสินใจเข้าพักในโรงแรม กรณีศึกษา เฟซบุ๊กแฟนเพจ “Get Out อย่างนี้ต้องลาออก”
Other Titles: Media exposure behavior and opinions towards video media in type of accommodation review and decision to stay in a hotel: A case study of Facebook Fanpage "Get out get off"
Authors: พงศ์ภรณ์ วรจิตตานุรักษ์
Keywords: สื่อวิดีโอประเภทการรีวิว
พฤติกรรมการเปิดรับสื่อ
การตัดสินใจเข้าพักในโรงแรม
เฟซบุ๊ก
แฟนเพจ
ความคิดเห็น
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยเรื่อง “พฤติกรรมการเปิดรับสื่อและความคิดเห็นที่มีต่อสื่อวิดีโอประเภทการรีวิวที่พัก และการเลือกตัดสินใจเข้าพักในโรงแรม กรณีศึกษา เฟซบุ๊กแฟนเพจ “Get Out อย่างนี้ต้องลาออก” มีวัตถุประสงค์การวิจัยเพื่อศึกษา 1) เนื้อหาของสื่อวิดีโอที่นำเสนอใน Facebook Fanpage “Get Out อย่างนี้ต้องลาออก” 2) ลักษณะทางประชากรศาสตร์ของผู้ที่เข้ามารับชมวิดีโอของเพจ “Get Out อย่างนี้ต้องลาออก” 3) พฤติกรรมการเปิดรับสื่อรูปแบบวิดีโอประเภทการรีวิวที่พักของสมาชิกเพจ “Get Out อย่างนี้ต้องลาออก” และ 4) ความคิดเห็นของสมาชิกเพจ “Get Out อย่างนี้ต้องลาออก” ที่มีต่อสื่อวิดีโอประเภทการรีวิวที่พัก และการตัดสินใจเข้าพักในโรงแรม โดยศึกษาด้วยการวิเคราะห์เนื้อหาจากสื่อวิดีโอที่นำเสนอ ใน Facebook Fanpage “Get Out อย่างนี้ต้องลาออก” ที่มียอดรับชมมากกว่า 1,000 วิวขึ้นไป จำนวน 6 คลิป และเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามออนไลน์กับผู้ติดตามเพจ “Get Out อย่างนี้ต้องลาออก” วัยทำงานทั้งชายและหญิง ที่อยู่ในช่วงอายุ 25-34 ปี ผลการศึกษาพบว่า ทุกสื่อวิดีโอที่นำเสนอใน Facebook Fanpage “Get Out อย่างนี้ต้องลาออก” ที่มียอดรับชมมากกว่า 1000 วิวขึ้นไป มีเนื้อหาการรีวิวบรรยากาศภายในที่พักทุกคลิป รองลงมา คือ เนื้อหาการรีวิวสถานที่อื่นใกล้ ๆ ที่พัก และเนื้อหาการรีวิวอาหารเช้าและคุณภาพอาหารเช้า ตามลำดับ สำหรับผลการวิจัยจากแบบสอบถาม พบว่า ผู้ที่เข้ามารับชมสื่อวิดีโอประเภทการรีวิวที่พักของสมาชิกเพจ ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีระดับการศึกษาปริญญาตรี ประกอบอาชีพเป็นพนักงานบริษัทเอกชน และมีรายได้ต่อเดือนระหว่าง 20,001-40,000 บาท โดยส่วนใหญ่มีพฤติกรรมการเปิดรับสื่อวิดีโอเนื้อหาประเภทการรีวิวที่พัก 1-2 ครั้งต่อสัปดาห์ ในช่วงเวลา 20.01-24.00 น. และใช้ช่องทางการเปิดรับชมวิดีโอเนื้อหาประเภทการรีวิวที่พักทาง Facebook อีกทั้งมีพฤติกรรมการรับชมวิดีโอ ทั้งเฉพาะช่วงที่ตนเองสนใจและดูตั้งแต่ต้นจนจบ สำหรับความคิดเห็นที่มีต่อเนื้อหาของสื่อวิดีโอที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเข้าพักโรงแรมในระดับมาก คือ เนื้อหาที่นำเสนอเรื่องราคาที่พัก การหาข้อมูลที่พักก่อนที่จะตัดสินใจเลือกเข้าพัก ความสะดวกสบาย ระยะทางในการเดินทาง และการรีวิวบรรยากาศภายในที่พัก ส่วนเนื้อหาเกี่ยวกับอาหารเช้า/คุณภาพอาหารเช้า การรีวิวสถานที่อื่น การรีวิวโดยจำแนกประเภทของห้อง และสิ่งอำนวยความสะดวกของห้องแต่ละประเภท ความยาว และความคมชัดของวิดีโอ มีผลต่อการตัดสินใจเข้าพักในระดับปานกลาง
The research entitled "Media Exposure Behavior and Opinions towards Video Media in Type of Accommodation Review and Decision to Stay in a Hotel: A Case Study of Facebook fanpage "Get out Get off" was aimed to study 1) the content of the video media presented on Facebook fanpage "Get Out Get Off" 2) demographic characteristics of those who come to watch the video on the fanpage "Get out Get off " 3) the behavior of exposure to the media in a form of video in type of accommodation review of members of the fanpage "Get out Get Off", and; 4) the opinions of members of the fanpage "Get out Get off" towards the video media in type of accommodation review and the decision to stay in a hotel, by studying the analysis of video content presented on the Facebook fanpage "Get out like this, Get Out Get Off" with more than 1,000 views, totally 6 clips, and collecting data with online questionnaires from followers of the fanpage "Get out like this, Get Off", who were men or women in working age and aged between 25 and 34 years. The study results showed that every video media presented on the fanpage "Get Out Get Off" with more than 1000 views contained the content of review of atmosphere inside in every clip, followed by the content of review of other places near the accommodation and the content of review of breakfast and breakfast quality respectively, and the research results from the questionnaire showed that most of those who viewed the video in type of accommodation review of the members were female, had a bachelor's degree, were a private company employee and had monthly incomes between 20,001 and 40,000 Baht. Most of them had the media exposure behavior to view the videos with content in type of accommodation review 1-2 times a week during 20.01-24.00 hrs., and used the channel to view the video with content in type of accommodation review on Facebook, and also had the media exposure behavior to view the videos, both only in the part of their interest and from the beginning to the end. As for the opinions towards the video content, the contents affecting the decision to stay at the hotel at a high level are those presenting the price of accommodation, searching the accommodation information before deciding to stay, convenience/distance in travelling and interior atmosphere review. As for the contents on breakfast/breakfast quality, review of other locations, reviews classified by room type and facilities of each type of room, length and contrast of videos, they affected the decision to stay at a moderate level.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Advisor(s): ภัทรภร สังขปรีชา
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4501
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pongporn_wora.pdf3.76 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback