DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4460

Title: ศึกษาความแตกต่างของเส้นทางการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภค (Customer Journey) Gen X และ Gen Yกรณีศึกษาแบรนด์สินค้านาฬิกาหรู 3 อันดับ: Rolex, Omega และ Patek Philippe
Other Titles: The study of differences of Customer Journey in Gen X and Gen Y The Case Studies of Top 3 Luxury Watch Brands: Rolex, Omega and Patek Philippe
Authors: พงษ์พันธ์ สันติธรรม
Keywords: เส้นทางการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภค
ขั้นตอนการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภค
สินค้านาฬิกาหรู
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) พฤติกรรมและรูปแบบเส้นทางการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภคที่มีต่อแบรนด์สินค้านาฬิกาหรู 2) เพื่อเปรียบเทียบความเหมือนหรือความแตกต่างของพฤติกรรมการบริโภคและรูปแบบเส้นทางการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภคในกลุ่ม Gen X และ Gen Y ที่มีต่อแบรนด์สินค้านาฬิกาหรู โดยใช้วิธีการเก็บสัมภาษณ์ทางโทรศัพท์ผ่านกลุ่มตัวอย่างผู้บริโภคที่เคยมีประสบการณ์การซื้อสินค้านาฬิกาหรูในแบรนด์กรณีศึกษากลุ่มละ 5 คน รวมทั้งสิ้น 10 คน เพื่อทำการศึกษาถึงพฤติกรรมของผู้บริโภคในห้วงที่เกี่ยวข้องกับขั้นตอนการตัดสินใจซื้อคือ การรับรู้ (Awareness), การค้นหาข้อมูล (Evaluation), การตัดสินใจซื้อ (Purchase) และการใช้งาน (Usage) ผลการวิจัยพบว่าผู้บริโภคทั้ง 2 กลุ่ม มีรูปแบบและขั้นตอนการตัดสินใจซื้อสินค้านาฬิกาหรูที่ คล้ายคลึงกันเป็นอย่างมาก โดยผู้บริโภคมีการรับรู้และเปิดรับข้อมูลจากสื่อต่าง ๆ ทั้งสื่อออนไลน์ สื่อสิ่งพิมพ์ และจากบุคคลที่มักใช้ระยะเวลาหนึ่งในการศึกษาข้อมูล ซึ่งอาศัยสื่อออนไลน์เป็นหลักในการสืบค้นข้อมูลเพื่อทำการเปรียบเทียบ ในขณะเดียวกันผู้บริโภคยังคงให้ความสำคัญกับสื่อสิ่งพิมพ์เป็นหลักในด้านการโฆษณา ซึ่งปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อได้ดีที่สุดคือปัจจัยด้านราคาและแบรนด์สินค้าที่สะท้อนถึงความน่าเชื่อถือและคุณภาพของสินค้าอันเป็นที่ยอมรับ ทั้งนี้ การตัดสินใจซื้อจะเกิดขึ้นจริงได้นั้น ผู้บริโภคจะต้องอยู่ในบริบทที่เอื้ออำนวยต่อการตัดสินใจซื้อคือ พบเจอช่องทางจำหน่ายที่เชื่อถือได้ มีสินค้าตามต้องการ ราคาสินค้าเป็นไปตามคาดหมาย และมีความความสามารถซื้อในขณะนั้น จึงจะถือเป็นจุดสิ้นสุดในเส้นทางการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภค
The objectives of this study were 1) to explore customer behaviors and patterns of customer journey in buying luxury watch brands 2) to compare similarity and difference of customer behavior and patterns of customer journey among Gen X and Gen Y groups for the luxury watch brands. The data were collected with 5 from each customers group, in total 10 customers who experienced in buying luxury watch from the case study brands using phone interviews to study the customer journey in decision-making process including awareness, evaluation, purchase, and usage. It was shown that both Gen X and Gen Y had a very similar pattern in decision-making process. The sampled customers were exposed to information from various sources including online, offline media and personal sources. Also, a certain period of time was taken for the customers to compare the information gained and online sources were used as the main medium for information searching. The print advertisements were, at the same time, essentially important for the customers. The most influential factor to make a purchase was price and the brand that well reflected the quality and reliability of its products. In order to complete their journey, nonetheless, the customers would have to be at their best convenience and in most suitable situation. In other words, there were many factors including a reliable purchasing channel, product availability, expected and reasonable price range, and customers’ current purchasing power will therefore be considered in ending the customer journey.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Subjects: การเลือกซื้อสินค้า--การตัดสินใจ--การศึกษาเฉพาะกรณี
นาฬิกา--การตลาด--การศึกษาเฉพาะกรณี
พฤติกรรมผู้บริโภค--ไทย--การศึกษาเฉพาะกรณี
มหาวิทยาลัยกรุงเทพ--สารนิพนธ์
Advisor(s): ปฐมา สตะเวทิน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4460
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Pongpan.Sant.pdf1.94 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback