DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4458

Title: การศึกษาเนื้อหาการสื่อสาร และการตอบสนองบนเฟซบุ๊กแฟนเพจ มนุษย์เงินเดือน เพื่อเป็นแนวทางในการพัฒนาเพจด้านทรัพยากรบุคคลขององค์กร
Other Titles: The study of content and users engagement analysis on salary earners facebook fanpage. To be guideline for improving content for human resources facebook fanpage in organization
Authors: ณัฐธยาน์ บวรพงษ์สกุล
Keywords: เฟซบุ๊กแฟนเพจ
แฟนเพจ
เนื้อหา
ปฏิกิริยาตอบกลับ
การมีส่วนร่วม
Facebook
Fanpage
Content
Feedback
Engagement
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาวิจัยแบบผสมผสาน ระหว่างการวิเคราะห์เนื้อหาและการวิจัยเชิงทดลอง ซึ่งมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ประเภทของเนื้อหา และเทคนิคการนำเสนอบนเฟซบุ๊กแฟนเพจ มนุษย์เงินเดือน 2) ปฏิกิริยาตอบกลับของผู้รับสารต่อการนำเสนอเนื้อหาบนเฟซบุ๊กแฟนเพจ มนุษย์เงินเดือน โดยได้ทำการวิเคราะห์เนื้อหาบนเฟซบุ๊กแฟนเพจทั้งหมด 5 เพจ ได้แก่ Group มนุษย์เงินเดือน, เรียนเจ้านายที่เคารพ, เงินเดือนที่รัก, มนุษย์เงินเดือนพันธุ์ใหม่ และปรัชญามนุษย์เงินเดือน โดยหลังจากการวิเคราะห์และสรุปผลจะนำผลลัพธ์มาทดลองโพสต์โดยวิธี A B Testing ในเพจด้านทรัพยากรบุคคลขององค์กร ดังวัตถุประสงค์ในข้อ 3) ทดสอบและเปรียบเทียบประสิทธิผลของการนำเสนอเนื้อหา ประเภทของเนื้อหาและเทคนิคการนำเสนอ บนเฟซบุ๊กแฟนเพจขององค์กร WE ARE CP ผลการศึกษาพบว่า 1) ประเภทของเนื้อหาและเทคนิคการนำเสนอบนเฟซบุ๊กแฟนเพจ มนุษย์เงินเดือน สามารถแบ่งเป็น 3 ประเภท คือ เนื้อหาเพื่อความบันเทิง เนื้อหาเพื่อการกระตุ้นหรือการให้แรงบันดาลใจ และ เนื้อหาเพื่อโน้มน้าวใจ ในส่วนของเทคนิคการนำเสนอบนเฟซบุ๊กแฟนเพจมนุษย์เงินเดือน สามารถแบ่งได้ 4 วิธี คือ รูปภาพ วิดีโอ ลิงก์ และ ข้อความ 2) ปฏิกิริยาตอบกลับของผู้รับสารต่อการนำเสนอเนื้อหาบนเฟซบุ๊กแฟนเพจ มนุษย์เงินเดือน ซึ่งวิธีการสื่อสารที่ก่อให้เกิดการมีส่วนร่วมของผู้รับสารต่อการนำเสนอเนื้อหาบนเฟซบุ๊กแฟนเพจของกรณีศึกษา ได้แก่ การสร้างการมีส่วนร่วม เพื่อมุ่งหวังให้ผู้ติดตามเกิดการมีส่วนร่วม การกดถูกใจการแสดงความคิดเห็น การกดแชร์ และการใช้เครื่องมือเพื่อโน้มน้าวให้เกิดการมีส่วนร่วม 3) ผลทดสอบและเปรียบเทียบประสิทธิผลของการนำเสนอเนื้อหาบนเฟซบุ๊กแฟนเพจขององค์กร WE ARE CP คือ เนื้อหาโน้มน้าวใจโดยใช้เทคนิคการนำเสนอแบบรูปภาพซึ่งเป็นที่ชื่นชอบของกลุ่มเป้าหมายและสามารถทำให้ผู้ติดตามเพจมีส่วนร่วมได้ดี
This mixed-method research between content analysis and experimental research aimed to study 1) types of content and presentation techniques on Facebook fanpages for salarymen; 2) receivers' engagement to the content presentation on Facebook Fanpages for salarymen by conducting content analysis on all 5 Facebook fanpages, including Salary Man Group, Dear Respected Boss, Beloved Salary, New Salaryman and Philosophy of Salaryman, with the results after the analysis and conclusion being tried for posting by means of A B Testing on the page on organization's human resources as the objective; 3) test and compare the effectiveness of the content presentation, content types and presentation techniques on the Facebook fanpage of the organization, WE ARE CP, as well as applying as the guidelines to efficiently create a page on organization’s human resources. The results showed that 1) the types of content and presentation techniques on Facebook fanpages for salarymen could be divided into 3 types: entertainment content, content for motivation or inspiration and converting content. The presentation techniques on Facebook could be categorized in 4 ways: photo, video, link and status; 2) For receivers’ engagement to the content presentation on Facebook fanpages for salarymen, the methods of communication that led to engagement of the receivers towards the content presentation on Facebook fanpages of the case study included creating engagement to aim for followers to participate in, such as reaction, comment and share, creating interaction with page followers when the followers engage with the page such as like, comment, reply comment or inbox reply with the followers, and using the tool to convert the followers; 3) results of testing and comparing the effectiveness of the content presentation, content type and presentation techniques on the Facebook fanpage of the organization, WE ARE CP, namely converting content by using a photo presentation technique was pleasing to the target group and enabled the followers to engage well.
Description: การค้นคว้าอิสระ(นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ,2563
Advisor(s): ภัทรภร สังขปรีชา
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4458
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
natthaya_borw.pdf4.44 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback