DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4431
|
Title: | พฤติกรรมเชิงลึกของนักศึกษามหาวิทยาลัยกรุงเทพที่มีต่อสิ่งแวดล้อมในมหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Other Titles: | Behavior Insight of Bangkok University’s Undergraduate Students towards Bangkok University Environment |
Authors: | สิทธิพงษ์ ประชากุล |
Keywords: | พฤติกรรมเชิงลึก การรับรู้ด้านสิ่งแวดล้อม การมีส่วนร่วมด้านสิ่งแวดล้อม |
Issue Date: | 2563 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ในการวิจัยเพื่อศึกษาพฤติกรรมเชิงลึกของนักศึกษามหาวิทยาลัยกรุงเทพเกี่ยวกับการรณรงค์ด้านสิ่งแวดล้อม และเพื่อศึกษาพฤติกรรมการเปิดรับสื่อ
ของนักศึกษามหาวิทยาลัยกรุงเทพ การวิจัยครั้งนี้ใช้ระเบียบวิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยใช้การวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก (In–depth Interview) กลุ่มนักศึกษามหาวิทยาลัยกรุงเทพ 15 คน
ผลการวิจัยพบว่า แนวความคิดเรื่องสิ่งแวดล้อมของนักศึกษาได้ระบุว่า สิ่งแวดล้อมอยู่ที่
ตัวนักศึกษาเอง พฤติกรรมต่าง ๆ ที่เกิดขึ้นส่งผลต่อสิ่งแวดล้อมโดยตรง นักศึกษาเองยังพยายามสร้างจิตสำนึกแห่งการมีส่วนร่วมในการสร้างชุมชนที่แวดล้อมไปด้วยสิ่งแวดล้อมที่ดีและผลักดันสิ่งแวดล้อมอย่างยั่งยืน นักศึกษามีความต้องการในการมีส่วนร่วมในเรื่องดังกล่าวด้วยการเริ่มต้นจากตนเองและการทำให้เป็นตัวอย่างให้คนอื่นเห็น ผลการวิจัยยังพบว่า การสร้างการสื่อสารเพื่อให้เกิดการมีส่วนร่วมจากนักศึกษา ควรเน้นการนำเสนอเนื้อหาที่ทำให้นักศึกษาเกิดความรู้สึกว่าตนเองได้มีส่วนร่วม ช่องทาง ช่วงเวลาการเผยแพร่ข่าวสาร รูปแบบและองค์ประกอบสื่อประชาสัมพันธ์จะสามารถดึงดูดความสนใจในเนื้อหาเหล่านั้นได้ ผู้วิจัยนำผลวิจัยที่ได้มาพัฒนาเป็นแผนการรณรงค์การสื่อสารเพื่อสิ่งแวดล้อมในมหาวิทยาลัยกรุงเทพ โดยมีแนวคิดสื่อสารหลักคือ “ช่วยโลก ช่วยกัน ...” เพื่อกระตุ้นให้นักศึกษาอยากมีส่วนร่วมในการช่วยแก้ไขปัญหาสิ่งแวดล้อมที่เกิดขึ้น This research aims to study behavior insight of Bangkok University’s
undergraduate students toward the environmental campaign and to study media
exposure of Bangkok University’s undergraduate students. Research methodology
was qualitative research and being collected data by in-depth interview of 15
participants who were undergraduate students.
Result indicated that the participants behaviors affected the environment
directly. They tried to create an environmental awareness and community
engagement in order to improve and sustain the community environment. The
participants also initiated various activities and set the examples for others to follow.
The findings suggested that the content created to effectively entice participatory
communication of the students should contain messages and information which
allow for the students engagement and participation, via appropriate channels of
communication, delivery/dissemination period of time, effective methods and
interesting components of public relation materials, in order to draw the attention of
the students. The researcher used the findings as guiding tools when designing an
environmental campaign to create an awareness and participation among the
students, with a key message, “Help the Planet, Help Us.”, to attract the students
interest and engagement. |
Description: | การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562 |
Advisor(s): | มนฑิรา ธาดาอำนวยชัย |
URI: | http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4431 |
Appears in Collections: | Independent Studies - Master
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|