DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4284

Title: แผนธุรกิจเพื่อสร้างธุรกิจใหม่: การแปรรูปรังนกสำเร็จรูป ภายใต้ชื่อแบรนด์ “KS BIRD’S NEST”
Other Titles: Business Plan for Building a New Business: “KS BIRD’S NEST”
Authors: คณิศร ตันวัฒนะ
Keywords: รังนก
ความคาดหวัง
การสร้างคุณค่าให้กับลูกค้า
ทัศนคติ
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความพึงพอใจของผู้บริโภครังนก ตัวแปรอิสระ ได้แก่ ความคาดหวัง การสร้างคุณค่าให้กับลูกค้า และทัศนคติ กลุ่มตัวอย่างคือ ประชากรในเขตนนทบุรี ตั้งแต่อายุ 18 ปีขึ้นไปที่เคยบริโภครังนก จำนวน 200 คน โดยใช้แบบสอบถามและวิธีการคัดเลือกกลุ่มตัวอย่างเฉพาะผู้ที่เคยบริโภครังนก โดยจะกำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างโดยกำหนดตามสถิติ ได้แก่ การแจกแจงความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์สมการถดถอยพหุคูณ Multiple Regression ที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ผู้วิจัยกำหนดอิทธิพลของขนาดตัวอย่าง โดยใช้ค่าความเชื่อมั่นที่อัตราส่วนร้อยละ 95 (α = .05) ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย ส่วนใหญ่อยู่ในช่วงอายุ 31 – 40 ปี ประกอบอาชีพรับราชการ/รัฐวิสาหกิจ การศึกษาส่วนใหญ่อยู่ในระดับปริญญาตรี มีรายได้ต่อเดือนเฉลี่ยมากกว่า 45,000 บาท และปัจจัยที่คำนึงถึงเมื่อต้องการบริโภคหรือซื้อรังนกมากที่สุด คือ คุณภาพ โดยส่วนใหญ่บริโภครังนกในรูปแบบรังนกปรุงสดที่ร้าน ใน 3 เดือนมีการบริโภค 3 – 4 ครั้ง ราคาที่เหมาะสมในการบริโภครังนกแต่ละครั้งคือ 500 – 1,000 บาท และราคาที่เหมาะสมในการซื้อรังนกสำเร็จรูปคือ 500 -1,000 บาท ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่าปัจจัยด้านความคาดหวัง และการสร้างคุณค่าให้กับลูกค้ามีอิทธิพลต่อความพึงพอใจของผู้บริโภครังนกอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05
This research study aimed to examine factors influencing consumers’ satisfaction with bird's nest products. The independent variables for this research were expectations, value creation for customers, and attitude. The sample group was 200 people in Nonthaburi area who were from 18 years old and had experienced in bird's nest consumption by using the questionnaire. The sample size determination is conducted using the G* Power Analysis program to determine the value according to the statistics used in data analysis. The researcher determined the factor influencing of sample size by using the confidential interval at 95 percent (α = 0.05) Most of respondents were male, at the age from 31 – 40 years old, mostly worked as government officer or state-owned enterprise, at least bachelor degree for graduation level, average salary more than 45,000 THB/month, and the most concerns factor was quality, when they wanted to consume or buy bird’s nest. In addition, most people ate freshly cooked bird’s nest in restaurant. Their consumptions were 3-4 times for mouth with the appropriate price was around 500 – 1,000 THB, and the most appropriate price to buy an instant bird’s nest was 500 – 1,000 THB. In addition, the factor about expectation and making value creation to the customers were influenced by the satisfaction of consumers with statistical significance at 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลาง และขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
นกนางแอ่น
นกนางแอ่น -- รัง
รังนกสำเร็จรูป -- คุณภาพ
Advisor(s): ชุติมาวดี ทองจีน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4284
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
kanitsorn_tanw.pdf5.75 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback