DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4273

Title: แผนธุรกิจบริการดูแลบำรุงรักษารถยนต์ “รีเวอร์ไซด์ คาร์ เซ็นเตอร์”
Other Titles: Business Plan for “Riverside Car Center” Car Maintenance and service
Authors: ธนวินท์ ศิริพิสิฐศักดิ์
Keywords: แผนธุรกิจบริการดูแลบำรุงรักษารถยนต์
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาธุรกิจคาร์แคร์ให้มีประสิทธิภาพ สามารถตอบสนองความต้องการของลูกค้าได้ทั้งในเรื่องของคุณภาพและการให้บริการ รวมทั้งมอบคุณค่าที่เหนือกว่าด้วยการสร้างประสบการณ์ที่ดีในการใช้บริการให้แก่ลูกค้า โดยมีเป้าหมายระยะยาว คือ มีส่วนแบ่งการตลาด 90% สร้างแบรนด์ Riverside Car Center ให้อยู่ในใจของผู้บริโภค และขยายกิจการไปยังเขตปริมณฑล วิธีในการจัดทำแผน ได้แก่ การวิเคราะห์พฤติกรรมผู้บริโภค การวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมทางธุรกิจ การวิเคราะห์ตลาดและคู่แข่งขัน และเก็บข้อมูลโดยใช้เครื่องมือแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้ใช้บริการคาร์แคร์ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน ด้วยวิธีการสุ่มแบบหลายขั้นตอน ผลการวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมทางธุรกิจ พบว่ากิจการมีจุดแข็งด้านพนักงานที่ผ่านการอบรมมาอย่างดี และเป็นธุรกิจคาร์แคร์ครบวงจร ในขณะที่จุดอ่อนสำคัญ คือเป็นธุรกิจใหม่ มีคู่แข่งขันในธุรกิจมากราย ทั้งนี้ความได้เปรียบทางการแข่งขัน ได้แก่ คุณภาพของผลิตภัณฑ์และบริการ ความแตกต่างของผลิตภัณฑ์ ในราคาที่เหมาะสม ผลการศึกษา พบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ให้ความสำคัญกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์และราคามากที่สุด รองลงมาคือ ปัจจัยด้านพนักงาน และเมื่อพิจารณาปัจจัยแต่ละด้าน พบว่า ด้านผลิตภัณฑ์และบริการให้ความสำคัญมากที่สุดเรื่องความหลากหลายของบริการ ด้านราคาให้ความสำคัญมากที่สุดเรื่องค่าบริการเหมาะสมกับคุณภาพ มีความสมเหตุสมผล ด้านช่องทางการจัดจำหน่ายให้ความสำคัญมากที่สุดเรื่องทำเลที่ตั้งสะดวกต่อการเดินทางไปใช้บริการ ด้านการส่งเสริมการตลาดให้ความสำคัญมากที่สุดเรื่องการมีส่วนลดราคา ปัจจัยด้านพนักงานให้ความสำคัญมากที่สุดเรื่องพนักงานแสดงความเอาใจใส่และยินดีให้ข้อมูลและให้บริการ ด้านกระบวนการให้บริการให้ความสำคัญมากที่สุดเรื่องมีการตรวจคุณภาพก่อนส่งมอบ และด้านองค์ประกอบทางกายภาพให้ความสำคัญมากที่สุดเรื่องบรรยากาศภายในและภายนอกร้านสบาย เป็นระเบียบ ดังนั้น จึงได้กำหนดกลยุทธ์ที่สอดคล้องกับผลการศึกษาทั้งด้านพฤติกรรมของผู้บริโภคและปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด และเมื่อพิจารณาความเป็นไปได้ของการลงทุนในธุรกิจ พบว่าการลงทุนนี้คุ้มค่าแก่การลงทุน โดยใช้งบประมาณลงทุนจํานวน 3,000,000 บาท มูลค่าปัจจุบันสุทธิ (NPV) 400,603.92 บาท อัตราผลตอบแทนของโครงการ (IRR) เท่ากับ 36.00% และระยะเวลาคืนทุน เท่ากับ 4.99 ปี
This business plan is intended to develop a car care business. It can meet the needs of customers in terms of quality and service. It also provides superior value by creating a good experience in serving customers. The long-term goal is to have a 90% market share, build a Riverside Car Center brand in the minds of consumers, and expand to the metropolitan area. Methods of planning include consumer behavior analysis, analysis of business environment, Market Analysis and Competitors. Data were collected by using questionnaires from 400 samples of people in Bangkok. The results of the business environment analysis revealed that the company has strengths in the well-trained staff and a comprehensive car care business. The major weakness is a new business. There are many competitors in the business. The competitive advantage is the quality of products and services that product differentiation on the right price, the results showed that most of the sample groups focused on the marketing mix factors for products and price, followed by the employees factor and considering each factor found that the products and services gave the most importance on the variety of services. The price factors focus on price that is suitable for quality. The distribution channels factors focus on the location that is convenient for traveling. The marketing promotion factors focus on price discounts. The staff factor focus on the concern and willing to provide information and services. The process of providing service factors focus on the quality inspection before delivery and the physical elements factors focus on the atmosphere inside and outside the shop to be comfortable and orderly. The company has determined a strategy that is consistent with the results of both consumer behavior and marketing mix factors and consider the feasibility of investing in business found that this investment is worth the investment by using budget of 3,000,000 baht, net present value (NPV) 400,603.92 baht, project return rate (IRR) equal to 36.00% and payback period is 4.99 years.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
ธุรกิจคาร์แคร์
อุตสาหกรรมบริการ
อุตสาหกรรมบริการ -- การจัดการ
รถยนต์
Advisor(s): ประวัฒน์ เบญญาศรีสวัสดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4273
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
thanawin_siri.pdf1.43 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback