DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4091

Title: การศึกษารูปแบบการนำเสนอเนื้อหา บนเฟซบุ๊ก แฟนเพจ Watsons ที่ทำให้เกิด Engagement
Other Titles: Studying the form of presenting content on Facebook, Watsons fan page that causes engagement
Authors: วรวรรณ วาณิชยเสริมกุล
Keywords: รูปแบบเนื้อหา
ลักษณะเนื้อหา
ประเภทเนื้อหา
เฟซบุ๊กแฟนเพจ Watsons
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาเรื่อง “การศึกษาการนำเสนอรูปแบบเนื้อหา บนเฟซบุ๊กแฟนเพจ Watsons ที่ทำให้เกิด Engagement ” โดยแบ่งการศึกษาออกเป็น 3 ส่วน ตามวัตถุประสงค์ คือ 1. ศึกษารูปแบบการนำเสนอเนื้อหาการสื่อสารบน Facebook Fanpage Watsons 2. ศึกษาประเภทของเนื้อหา ที่ถูกนำเสนอบน Facebook Fanpage Watsons 3. ศึกษาปฏิกิริยาตอบกลับของผู้รับสารต่อการนำเสนอเนื้อหา ตั้งแต่วันที่ 1 มกราคม ถึง 30 มิถุนายน 2561 4. ศึกษาปฏิกิริยาตอบกลับของผู้รับสารต่อการนำเสนอเนื้อหาบนเฟซบุ๊กแฟนเพจ Watsons ที่จัดอยู่ในแคมเปญโปรโมชันชิ้นที่สอง 1 บาทโดยการศึกษาตามหัวข้อวัตถุประสงค์ทั้ง 4 ที่กล่าวมานี้ จะทำให้รู้ว่ารูปแบบของเนื้อหาประเภทใด สามารถทำให้เกิดปฏิกิริยาตอบกลับจากผู้อ่านได้สูงที่สุดซึ่งงานวิจัยครั้งนี้ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ใช้เครื่องมือลงรหัส สำหรับการวิเคราะห์เนื้อหา (Coding Sheet) (เก็บข้อมูลตั้งแต่วันที่ 1 มกราคม ถึง 30 มิถุนายน 2561) รูปแบบการนำเสนอเนื้อหาตามแนวคิดเกี่ยวกับการตลาดเชิงเนื้อหาบน Facebook Fanpage Watsons ที่ปรากฏมากที่สุดคือ รูปแบบเนื้อหาประเภทการแนะนำผลิตภัณฑ์หรือการแนะนำการใช้งาน ส่วนปฏิกิริยาตอบกลับของผู้รับสารต่อรูปแบบการนำเสนอเนื้อหาประเภทการแนะนำผลิตภัณฑ์หรือการแนะนำการใช้งาน ตั้งแต่วันที่ 1 มกราคม ถึง 30 มิถุนายน 2561 พบว่ามีจำนวนน้อยกว่ารูปแบบเนื้อหาประเภทโปรโมชันส่งเสริมการขาย ในส่วนปฏิกิริยาตอบกลับของผู้รับสารต่อรูปแบบการนำเสนอเนื้อหา ที่จัดอยู่ในแคมเปญโปรโมชันชิ้นที่สอง 1 บาท ก็มีรูปแบบเนื้อหาการแนะนำผลิตภัณฑ์หรือการแนะนำการใช้งานมากที่สุดเช่นกัน และได้รับปฏิกิริยาตอบกลับประเภท Like และ Share เป็นอันดับ 1 ต่างจากการนาเสนอในช่วงวันที่ 1 มกราคม ถึง 30 มิถุนายน ลักษณะเนื้อหาตามแนวคิดเกี่ยวกับการตลาดเชิงเนื้อหาบน Facebook Fanpage Watsons (การสร้าง Valueble Content) ที่ปรากฏมากที่สุดคือ ลักษณะเนื้อหาประเภทชัดเจนเข้าใจง่ายส่วนปฏิกิริยาตอบกลับของผู้รับสารต่อลักษณะการนำเสนอเนื้อหาประเภทชัดเจนเข้าใจง่าย ตั้งแต่วันที่ 1 มกราคม ถึง 30 มิถุนายน 2561 พบว่ามีจานวนน้อยกว่าลักษณะเนื้อหาประเภทมีคุณภาพอาจะเป็นเพราะลักษณะเนื้อหาประเภทมีคุณภาพจะต้องมีข้อความ รูปภาพ หรือวิดีโอ ประกอบกันเพื่อให้เกิดความเข้าใจง่ายส่วนปฏิกิริยาตอบกลับของผู้รับสารต่อลักษณะการนำเสนอเนื้อหา ที่จัดอยู่ในแคมเปญโปรโมชันชิ้นที่สอง 1 บาท มีลักษณะเนื้อหาชัดเจนเข้าใจง่ายปรากฏมากที่สุดเช่นเดียวกัน และได้รับปฏิกิริยาตอบกลับประเภท Like และ Share เป็นอันดับ 1 ต่างจากการนาเสนอในช่วงวันที่ 1 มกราคม ถึง 30 มิถุนายน 2561 ประเภทของเนื้อหาที่ถูกนำเสนอบน Facebook Fan page Watsons ที่ปรากฏมากที่สุดคือ เนื้อหาประเภท Video ส่วนปฏิกิริยาตอบกลับของผู้รับสารต่อประเภทการนำเสนอเนื้อหา ตั้งแต่วันที่ 1 มกราคม ถึง 30 มิถุนายน 2561 พบว่ามีจำนวนน้อยกว่าประเภทเนื้อหา Photo ศึกษาพบว่า ประเภทเนื้อหา Video ปรากฏบนเฟซบุ๊กแฟนนั้นมันมีระยะเวลาสั้นๆ ก็จริง แต่ใน Video นั้น ปรากฏเพียงยี่ห้อผลิตภัณฑ์และพรีเซนเตอร์ ไม่ปรากฏข้อความหรือเนื้อหาเพื่ออธิบายสิ่งต่าง ๆ เลยปฏิกิริยาตอบกลับของผู้รับสารต่อประเภทกำรนำเสนอเนื้อหา ที่จัดอยู่ในแคมเปญโปรโมชันชิ้นที่สอง 1 บาท มีประเภทเนื้อหา Video ปรากฏมากที่สุดเช่นเดียวกัน และก็มีค่าเฉลี่ยของปฏิกิริยาตอบกลับอันดับสองด้วย เพราะฉะนั้น จากผลการวิจัยทำให้ทราบว่าการสร้างรูปเนื้อหาในเฟซบุ๊กแฟนเพจ ประเภทธุรกิจความงาม การสร้างเนื้อหาที่ผู้บริโภคให้ความสนใจและมีปฏิกิริยาตอบกลับมากที่สุด ควรคำนึงถึงการทำให้ลักษณะเนื้อหามีคุณภาพ ด้วยการนำเสนอรูปแบบเนื้อหาแนะนำผลิตภัณฑ์หรือการแนะนำการใช้งานพร้อมสอดแทรกรูปแบบเนื้อหาโปรโมชันต่าง ๆ ตามระยะเวลาที่จัดขึ้นด้วย และการใช้เนื้อหาประเภท รูปภาพหรือวิดีโอ เพื่อสร้างความน่าสนใจ ในคราวเดียวกัน คำสำคัญ : รูปแบบเนื้อหา, ลักษณะเนื้อหา, ประเภทเนื้อหา, เฟซบุ๊กแฟนเพจ Watsons
The study " Studying the form of presenting content on Facebook, Watsons fan page that causes engagement"by divided into 3 parts: 1. the purpose of the presentation, content, communication on the Facebook Fanpage Watsons 2. Study the types of content. Was presented on the Facebook Fanpage Watsons 3. study the reaction of the audience following the presentation. From 1 January to 30 June 2018 4. the reaction of the audience for the presentation of content on the Facebook fan page Watsons organized in campaign promotion, the second piece of Baht 1 Study based on objectives. all 4 of these Will know the form of the kind of content. Can cause a reaction from readers was the tallest of which this research. A Qualitative Research (Qualitative Research) using the code. For content analysis (Coding Sheet) (data from January 1 to June 30, 2018). Presentation style content based on content marketing on Facebook Fanpage Watsons the most. Format, content type, referral or advice. The reaction of the audience following the presentation of the content, products, or recommendations for use. From 1 January to 30 June 2018 showed that less than a form of content promotion, promotion. The reaction of the audience following the presentation content. The promotional campaign is the second piece of Baht 1 was the format, content, products, or introducing the most active as well. And get the reaction of Like and Share is one of the presentations during January 1 to June 30 2018 Based on appearance, content marketing content on Facebook Fanpage Watsons (creating Valueble Content) displayed the most. Feature content is easy to understand the reaction of the audience to the manner of presentation of clear, easy to understand. From 1 January to 30 June 2018 showed that there were fewer features content quality may be because of its content quality has to be text, images or video clips together to make it easy to understand the reaction of. the receivers feature the presentation. The promotional campaign is in two pieces, one baht a clear, easy to understand the content as much as possible. And get the reaction of Like and Share is one of the presentations during January 1 to June 30 2018 Type of content being offered on the Facebook Fan page Watsons the most. Video content of the reaction of the audience for this type of content. From 1 January to 30 June 2018 showed a lesser amount of content Photo study found that the type of Video Content on Facebook fans, it's a short time, but in the Video is the only brand and product application. presenter No error message or content to describe things that the audience's reaction to the statements of the presentation content. The promotional campaign is the second piece of content, a THB 1 Video appears much the same. It has an average of reaction with the second. Thus, the findings suggest that the creation of content on the Facebook fan page. Beauty Business Creating content that consumers pay attention and react to most. Should take into account the nature of making quality content. The presentation format, content, products, or recommendations for use with depictions of form, content, promotions abroad. By the time held too. And use of content Photos or Videos To build interest In one Keyword: Content format, Appearance, Content, Content type, Facebook fan page Watsons.
Description: การค้นคว้าอิสระ(นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Subjects: การวิเคราะห์เนื้อหา
เครื่องสำอาง
เครือข่ายสังคมออนไลน์
ช่องทางการสื่อสาร -- วิจัย
Advisor(s): ชุติมา เกศดายุรัตน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4091
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
worawan_wani.pdf8.13 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback