DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3926

Title: การวิเคราะห์เนื้อหาที่ส่งผลต่อการมีส่วนร่วม ของผู้ที่ถูกใจเฟซบุ๊กเพจ BeU Beyond
Other Titles: Content analysis of BeU Beyond Facebook page and its effect on engagement of those who like BeU Beyond Facebook page
Authors: รวิทัต บุณยเกียรติ
Keywords: การวิเคราะห์เนื้อหา
การประชาสัมพันธ์ดิจิทัล
Issue Date: 26-Jun-2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยเรื่อง “การวิเคราะห์เนื้อหาที่ส่งผลต่อการมีส่วนร่วมของผู้ที่ถูกใจเฟซบุ๊กเพจ BeU Beyond” เป็นการวิจัยแบบผสมผสาน (Mixed Method) มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประเภทของ เนื้อหา รูปแบบการนาเสนอ และที่มาของข้อมูลสาหรับผลิตเนื้อหาของเฟซบุ๊กเพจ BeU Beyond และเพื่อศึกษาเนื้อหาที่ส่งผลต่อการมีส่วนร่วมของผู้ที่ถูกใจเฟซบุ๊กเพจ BeU Beyond ผลการวิจัย พบว่า ประเภทของเนื้อหาที่มีการมีส่วนร่วมสูงสุดคือ เนื้อหาประเภทปกิณกะ โดยมีโพสต์ในหมวดหมู่ นี้รวมทั้งสิ้น 37 โพสต์ ในจานวนนี้มี 27 โพสต์ หรือราว 72.97 เปอร์เซ็นต์ที่มีเปอร์เซ็นต์การมีส่วน ร่วมมากกว่าค่าเฉลี่ย ในขณะที่รูปแบบการนาเสนอที่มีการมีส่วนร่วมสูงสุดคือ การนาเสนอในรูปแบบ ภาพประกอบคาบรรยาย โดยมีโพสต์ในหมวดหมู่นี้รวมทั้งสิ้น 71 โพสต์ ในจานวนนี้มี 43 โพสต์ หรือ ราว 60.56 เปอร์เซ็นต์ที่มีเปอร์เซ็นต์การมีส่วนร่วมมากกว่าค่าเฉลี่ย ส่วนที่มาของข้อมูลสาหรับผลิต เนื้อหาที่มีส่วนร่วมสูงสุดคือ ที่มาอื่น ๆ ซึ่งนอกเหนือจากหลักสูตร นักศึกษา อาจารย์ และข่าวความ เคลื่อนไหวของมหาวิทยาลัย คณะ และสาขาวิชาต่าง ๆ โดยมีโพสต์ในหมวดหมู่นี้รวมทั้งสิ้น 62 โพสต์ ในจานวนนี้มี 29 โพสต์ หรือราว 46.77 เปอร์เซ็นต์ที่มีเปอร์เซ็นต์การมีส่วนร่วมมากกว่าค่าเฉลี่ย ซึ่ง ปัจจัยที่นักสื่อสารการตลาดและนักสื่อสารเชิงกลยุทธ์ควรให้ความสนใจมากที่สุดในการผลิตเนื้อหาคือ ความเกี่ยวข้องในระดับปัจเจกหรือลักษณะเฉพาะตัวของกลุ่มเป้าหมายที่แตกต่างกันไปตาม สภาพแวดล้อมที่หล่อหลอมกลุ่มคนกลุ่มนั้นขึ้นมา (Personalize-based Content) ทั้งนี้นักศึกษา มหาวิทยาลัยกรุงเทพมีลักษณะเฉพาะตัวคือ มีความคิดสร้างสรรค์ รักความสนุกสนาน ไม่ชอบเรื่อง วิชาการ ชอบเรื่องที่เข้าใจง่าย และรักพวกพ้อง
The research of “Content Analysis of BeU Beyond Facebook Page and Its Effect on Engagement of Those Who Like BeU Beyond Facebook Page” is a mixed method research aimed to study the contents type, presentation style and the contents source for producing of BeU Beyond Facebook Page and to study the content’s character that effects on engagement of those who like BeU Beyond Facebook Page. The results were as, the highest engaged type of content was miscellaneous type. In this category, there were 27 in 37 posts, or about 72.97 percent, that had higher percentage of engagement than the average. The highest engaged presentation style was presentation in the form of illustrations with subtitle. In this category, there were 43 in 71 posts, or about 67.56 percent, that had higher percentage of engagement than the average. And the highest engaged contents source for producing is other sources apart from programs, student, faculty and news of university, schools and various disciplines. In this category, there were 29 in 62 posts, or about 46.77 percent, that had higher percentage of engagement than the average. The factors that marketing communicators and strategic communicators should pay most attention to the contents production was the relevancy at the individual level or the identity of the target group varies according to the environment that engaged that group (Personalize-based Content). The research shows that Bangkok University students have creativity, love fun, do not like academic issues, like the story that is easy to understand and love their friends.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Subjects: เครือข่ายสังคมออนไลน์
การมีส่วนร่วมทางสังคม
การวิเคราะห์เนื้อหา
Advisor(s): ปฐมา สตะเวทิน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3926
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Ravidhut_boon.pdf6.11 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback