DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3919

Title: แผนธุรกิจบ้านมอไซค์ ธุรกิจจำหน่ายจักรยานยนต์มือสอง
Other Titles: Business Plan for Motorcycle House (Ban Motocy)
Authors: กัลยา แก้วอัศดร
Keywords: จักรยานยนต์มือสอง
รีแบรนด์
ธุรกิจออนไลน์
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: วัตถุประสงค์ในการจัดทำแผนธุรกิจนี้ เพื่อเปลี่ยนภาพลักษณ์ให้บ้านมอไซค์ มีความน่าเชื่อถือมากขึ้นและกลายเป็นแบรนด์แรกๆ ที่อยู่ในการรับรู้ของผู้บริโภคเมื่อพูดถึงร้านจำหน่ายจักรยานยนต์มือสอง โดยบ้านมอไซค์เป็นธุรกิจที่อยู่ในรูปแบบของตัวกลางในการขายจักรยานยนต์มือสอง ดำเนินธุรกิจในรูปแบบของการซื้อมาขายไป เป็นธุรกิจที่มีมาตั้งแต่ปี พ.ศ.2550 ประเภทของข้อมูลที่ใช้การจัดทำแผนธุรกิจครั้งนี้ประกอบไปด้วย ข้อมูลจากการสัมภาษณ์เจ้าของธุรกิจ1 คน, พนักงานขององค์กร 2 คน, ข้อมูลเดิมที่ถูกบันทึกไว้เป็นฐานข้อมูลของธุรกิจซึ่งได้แก่ข้อมูลลูกค้า ข้อมูลทางบัญชี, ข้อมูลเกี่ยวกับทฤษฎีและแนวคิดต่างๆ ที่เกี่ยวข้องกับธุรกิจ และข้อมูลจากการทำแบบสำรวจผู้ที่เคยเป็นลูกค้าของธุรกิจ 203 คน รวมถึงผู้ที่มีแนวโน้มจะเป็นลูกค้าของธุรกิจจำนวน 203 คน ผลของแผนธุรกิจสรุปได้ว่าแผนธุรกิจครั้งนี้เป็นแผนธุรกิจที่เกี่ยวข้องกับการขยายธุรกิจจาก ธุรกิจเดิมที่ประเมินสภาพแวดล้อมทางธุรกิจแล้วจึงพบว่าจุดแข็งของธุรกิจคือการที่เจ้าของธุรกิจมีประสบการณ์ในธุรกิจจักรยานยนต์มือสองมาเป็นเวลากว่า 10 ปี อย่างรอบด้านและผู้จัดทำแผนธุรกิจซึ่งมีความสัมพันธ์เป็นน้องสาวของเจ้าของธุรกิจมีประสบการณ์ และความเชี่ยวชาญในการทำ Online Marketing เป็นระยะเวลากว่า 3 ปี ดังนั้นแล้วหากนำทั้งสองสิ่งมารวมกันก็จะยิ่งเสริมความแกร่งให้ธุรกิจมีความแข็งแรงยิ่งขึ้นไปอีก ธุรกิจมีจุดอ่อน คือระบบในการจัดการที่ยังไม่มีระบบมากพอ ธุรกิจมีโอกาสคือ หากพูดถึงจักรยานยนต์มือสองยังไม่มีแบรนด์ไหนที่อยู่ในการรับรู้ของผู้บริโภค หรือยังไม่มีแบรนด์ไหนที่ผู้บริโภคนึกถึงขึ้นมาเป็นแบรนด์แรก ดังนั้นแล้วนี่เป็นโอกาสของธุรกิจที่จะเข้าไปเป็นแบรนด์แรกที่ผู้บริโภคนึกถึง ธุรกิจมีอุปสรรคคือลูกค้าบางกลุ่มมีความสนใจในการซื้อ แต่กลับไม่มีกำลังซื้อด้วยเหตุผลในเรื่องของเครดิตที่มีหลักประกันไม่เพียงพอที่จะสามารถกู้เงินมาซื้อรถได้ จากการวิเคราะห์แผนธุรกิจในครั้งนี้ จึงได้บทสรุปของกลยุทธ์ที่จะนำมาใช้ในธุรกิจ นั่นคือการรีแบรนด์เพื่อสร้างให้แบรนด์มีภาพลักษณ์ของความน่าเชื่อถือนำไปสู่การทำให้บ้านมอไซค์กลายเป็นแบรนด์อันดับต้นๆ ในการรับรู้ของผู้บริโภค เมื่อพูดถึงร้านจำหน่ายจักรยานยนต์มือสอง และนำแนวคิดการบริหารงานแบบ Kaizen มาปรับใช้เพื่อทำให้ธุรกิจมีการบริหารงานที่มีประสิทธิภาพมากขึ้น นำไปสู่เป้าหมายของการทำให้ธุรกิจมีการเติบโตขึ้นในแง่ของยอดขายที่ 2-3% ภายในปีหน้า
The purpose of this business plan was to change the image of the service business called the “Motocycle House (Baanmocyc) for more credibility and becoming the first brand in the recognition of client for a second-hand (used) motorcycles. Motorcycle House which has been found since 2007 (B.E. 2550) is a service business in a sale and purchase of second-hand motorcycles. The data collection collected from a close end questionnaire for 203 respondents as target clients along with the interviews with one business owner and two employees, used 203 customer questionnaire surveys and the business prospects including records of accounting information as many as business theories and concepts was used for analysis. The results of the business plan were suggested that this business plan made from an expansion of the original business was, in fact, involved with an affiliate of another service business determined as the business environment. The strength of the business was considered as a long year establishment of more than 10 years in the second-hand motorcycles service business while the young business owners in this business field had gained the experience and skill of performing online marketing for more than 3 years. So, if the two features were to combine, it would strengthen a stronger business. Moreover, weaknesses found were yet a poor management of service business resolution system. However, it remains strong business opportunity in term of a second-hand motorcycles service business. It seems that there is no used motorbike business brand in recognition of the target clients hence the study was such a great business opportunity that may become the first brand in recognition of those target group. The threats of the business were that some customers were interested in buying but could not afford and the credit accessibility was but poor qualified clients on loan approval. Based on the analysis of the study, the making of rebranding to create a brand image would be an ideal to make the used motorcycle service business a top brand in the customer’s recognition. The “Kaizen” management concept might have been implemented for more effective business management. The goal of this service business might have been focused more in details to make the growth of business in term of sales volume by 2-3% next year.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ,2560
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
จักรยานยนต์
จักรยานยนต์ -- การตลาด
การสร้างชื่อตราผลิตภัณฑ์
Advisor(s): รพีสร เฟื่องเกษม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3919
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
kalaya_kaew.pdf4.27 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback