DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3730

Title: ส่วนประสมทางการตลาดเปรียบเทียบระดับความคิดเห็นของนักท่องเที่ยวชาวไทยต่อการเดินทางมาท่องเที่ยวที่ตลาดน้ำอัมพวา จังหวัดสมุทรสงคราม
Other Titles: Comparison of the Opinion Level of Thai Tourists who Travelled to Amphawa Floating Market, Samut Songkhram Province, on Marketing Mix
Authors: วีนัส หอมจันทร์จีรัง
Keywords: ส่วนประสมทางการตลาด นักท่องเที่ยวชาวไทยตลาดน้ำอัมพวา
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยเรื่อง “ส่วนประสมทางการตลาดเปรียบเทียบระดับความคิดเห็นของนักท่องเที่ยวชาวไทยต่อการเดินทางมาท่องเที่ยวที่ตลาดน้ำอัมพวา จังหวัดสมุทรสงคราม” เป็นการวิจัยเชิงปริมาณมีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางมาท่องเที่ยวที่ตลาดน้ำอัมพวา จังหวัดสมุทรสงคราม2) เพื่อศึกษาระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับส่วนประสมทางการตลาดของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางมาท่องเที่ยวที่ตลาดน้ำอัมพวา จังหวัดสมุทรสงครามและ 3) เพื่อเปรียบเทียบระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับส่วนประสมทางการตลาดของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางมาท่องเที่ยวที่ตลาดน้ำอัมพวา จังหวัดสมุทรสงคราม เมื่อจำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล และพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวชาวไทยตัวอย่างในการศึกษา คือ นักท่องเที่ยวชาวไทยที่มีอายุไม่ต่ำกว่า 18 ปี และเดินทางมาตลาดน้ำอัมพวาเพื่อการท่องเที่ยวแบบไม่ค้างคืน จำนวน 269 ราย จากนั้นใช้ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย (Simple Random Sampling)เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แบบสอบถาม ผลการตรวจสอบคุณภาพของเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลมีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ 0.976และสถิติที่ใช้ในการวิจัยนี้ ได้แก่ ค่าความถี่ (Frequency) ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean: ) และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation: S.D.)t-test และการวิเคราะห์ความแปรปรวน (ANOVA) ผลการศึกษา พบว่า1) นักท่องเที่ยวชาวไทยส่วนใหญ่เดินทางมาตลาดน้ำอัมพวาโดยรถยนต์ส่วนตัว มีผู้ร่วมเดินทางมา 2-3 คน ส่วนใหญ่เดินทางมาเที่ยวชมตลาดน้ำอัมพวา 1 ครั้งจำนวน 103 ราย คิดเป็นร้อยละ 38.3มีค่าใช้จ่ายในแต่ละครั้งสำหรับการมาตลาดน้ำอัมพวา1,001-2,000 บาทนิยมเดินทางมาท่องเที่ยวตลาดน้ำอัมพวาวันเสาร์หรือวันอาทิตย์เพื่อรับประทานอาหารและมีแนวโน้มที่จะกลับมาเที่ยวที่ตลาดน้ำอัมพวาอีก2) ระดับการตัดสินใจมาเที่ยวซ้ำที่ตลาดน้ำอัมพวาของนักท่องเที่ยวชาวไทยในภาพรวมอยู่ในระดับมาก ( =3.91) โดยพบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดสำหรับธุรกิจบริการที่ค่าเฉลี่ยมากที่สุดคือ ด้านผลิตภัณฑ์และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดสำหรับธุรกิจบริการที่ค่าเฉลี่ยน้อยที่สุดคือ ด้านการสร้างและนำเสนอลักษณะทางกายภาพ และ 3) นักท่องเที่ยวชาวไทยที่มีเพศอายุสถานภาพสมรสระดับการศึกษา และรายได้ต่อเดือนต่างกันมีการตัดสินใจเดินทางกลับมาเที่ยวซ้ำที่ตลาดน้ำอัมพวาแตกต่างกันอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05ในขณะที่นักท่องเที่ยวชาวไทยที่มีอาชีพต่างกันมีการตัดสินใจเดินทางกลับมาเที่ยวซ้ำที่ตลาดน้ำอัมพวา ด้านผลิตภัณฑ์ด้านราคาด้านช่องทางการจัดจำหน่ายด้านการส่งเสริมการตลาดด้านบุคคลด้านกระบวนการ และในภาพรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05นอกจากนี้นักท่องเที่ยวชาวไทยที่มีการใช้พาหนะในการเดินทางจำนวนสมาชิกที่ร่วมเดินทางค่าใช้จ่ายในแต่ละครั้งและช่วงเวลาที่นิยมเดินทางมาท่องเที่ยวต่างกันของมีการตัดสินใจเดินทางกลับมาเที่ยวซ้ำที่ตลาดน้ำอัมพวาแตกต่างกันอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05และนักท่องเที่ยวชาวไทยที่มีความถี่ในการเดินทางมาท่องเที่ยวต่างกันมีการตัดสินใจเดินทางกลับมาเที่ยวซ้ำที่ตลาดน้ำอัมพวาแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05
The research “Comparison of the Opinion Level of Thai Tourists who Travelled to Amphawa Floating Market, Samut Songkhram Province, on Marketing Mix” is quantitative research. The research objective is: 1) to study behavior of Thai tourists who travelled to Amphawa Floating Market, Samut Songkhram Province, 2) to study the opinion level of Thai tourists who travelled to Amphawa Floating Market, Samut Songkhram Province, on marketing mix, and 3) to compare the opinion level of Thai tourists who travelled to Amphawa Floating Market, Samut Songkhram Province, on marketing mix under classification of personal factors and behavior of Thai tourists. The studying samples are 269 Thai tourists with not below 18 years of age who travelled to Amphawa Floating Market for non-overnight travel. After that, Simple Random Sampling Method is applied, and questionnaire is the research instrument. The reliability for quality inspection of instrument used in data collection in the whole questionnaire is 0.976. The research statistics include Frequency, Percentage, Mean, Standard Deviation (S.D.), t-test and Analysis of Variance (ANOVA). The finding of the studying results indicated that: 1) most of Thai tourists travelled to Amphawa Floating Market by private cars with 2-3 companions. Most of 103 Thai tourists or 38.3% travelled for sightseeing at Amphawa Floating Marketfor 1 time and spent expense of 1,001-2,000 Baht per each visit at Amphawa Floating Market. They preferred to travel to Amphawa Floating Market on Saturday or Sunday for eating and tended to revisit Amphawa Floating Market, 2)the level of decision of Thai tourists to revisit Amphawa Floating Marketin overview was in high level ( =3.91). The finding indicated highest mean of marketing mix factor for service business in term of product and lowest mean of marketing mix factor for service business in term of creation and presentation of physical characteristics, and 3) Thai tourists with difference in gender, age, marital status, education level, and monthly salary made different decisions to revisit Amphawa Floating Market at statistical insignificance of 0.05. Meanwhile, Thai tourists with difference in occupation made different decisions to revisit Amphawa Floating Marketin terms of product, price, distribution channel, marketing promotion, individual, and process in overview at statistical significance of 0.05. In addition, Thai tourists with difference in use of vehicles for travel, number of companion members, expense per each travel, and popular period of travel made different decisions to revisit Amphawa Floating Market at statistical insignificance of 0.05. Thai tourists with difference in frequency of travel made different decisions to revisit Amphawa Floating Market at statistical significance of 0.05
Description: การค้นคว้าอิสระ (วท.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: การท่องเทียว
สมุทรสงคราม -- ภูมิประเทศและการท่องเที่ยว
ตลาดน้ำ -- ไทย
ตลาดน้ำอัมพวา (สมุทรสงคราม) -- การศึกษาเฉพาะกรณี
นักท่องเที่ยว -- ไทย -- การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): สุชาดา เจริญพันธุ์ศิริกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3730
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
veenas.homj.pdf1.68 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback