DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3672

Title: แผนธุรกิจ ผลิตและจัดจำหน่ายข้าวสารภายใต้แบรนด์ “เจดีย์ทอง”
Other Titles: Business Plan for Production and distribution of rice under the “Chedi Thong” brand
Authors: กัญญารัตน์ นัยศิริ
Keywords: การรับรู้ตราสินค้า
พฤติกรรมการซื้อ
การสร้างแบรนด์
ข้าวสารบรรจุถุง
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: แผนธุรกิจนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความเป็นไปได้ของการพัฒนาต่อยอดธุรกิจของร้านอยุธยาค้าข้าวที่ต้องการสร้างตราสินค้าเป็นของทางร้านเองภายใต้แบรนด์ “เจดีย์ทอง” เพื่อขยายธุรกิจจากการที่เปิดหน้าร้านเพื่อจำหน่ายข้าวสารเพียงอย่างเดียวให้กลายเป็นทั้งผู้ผลิตและจำหน่าย โดยการสร้างการรับรู้ (Brand Awareness) ต่อข้าวแบรนด์ “เจดีย์ทอง” ผ่านช่องทางการจัดจำหน่ายและรูปแบบของบรรจุภัณฑ์ที่ทันสมัย เพื่อสร้างความภักดีต่อแบรนด์ ลูกค้าไม่เปลี่ยนไปใช้แบรนด์คู่แข่ง รวมไปถึงเพิ่มยอดขายและเพิ่มกำไรให้กับธุรกิจ ในการจัดทำแผนธุรกิจนี้ใช้วิธีการวิจัยเชิงปริมาณโดยการใช้แบบสอบถาม (Questionnaire) กับกลุ่มลูกค้าของร้านอยุธยาค้าข้าว ที่เป็นทั้งเจ้าของร้านค้าปลีก และร้านค้าส่ง รวมไปถึงลูกค้าที่ซื้อสินค้าไปใช้เพื่ออุปโภคบริโภคเอง ที่ทำการซื้อขายสินค้ากับทางร้าน โดยมีการวิเคราะห์จุดแข็ง จุดอ่อน โอกาส และอุปสรรค์ของธุรกิจ รวมไปถึงการจัดทำแผนกลยุทธ์ที่ใช้ในการดำเนินธุรกิจ จากผลการวิจัยพบว่าส่วนประสมทางการตลาดในด้านราคามีผลต่อการสั่งซื้อสินค้าอยู่ในระดับมาก (x ̅ =3.93) เมื่อพิจารณาพบว่าด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ด้านราคาที่เหมาะสมกับปริมาณของสินค้า (x ̅ = 4.45) ด้านราคาเหมาะสมกับคุณภาพของสินค้า (x ̅ = 4.32) และ มีป้ายแสดงราคาสินค้าอย่างชัดเจน (x ̅ = 3.82) ตามลำดับ เมื่อพิจารณาความเป็นไปได้ของการลงทุนเพื่อต่อยอดธุรกิจของร้านของร้านอยุธยาค้าข้าวที่ต้องการสร้างตราสินค้าเป็นของทางร้านเองภายใต้แบรนด์ “เจดีย์ทอง” พบว่ามีอัตราผลตอบแทนตลอดโครงการอยู่ในเกณฑ์ดี เห็นควรแก่การลงทุน โดยใช้งบลงทุนประมาณ 9,575,000 บาท มูลค่าปัจจุบันสุทธิ (NPV) เท่ากับ 6,894,551 บาท โดยมีอัตราผลตอบแทน (IRR) อยู่ที่ 42% ใช้ระยะเวลาในการคืนทุนทั้งสิ้น 3.9 ปี
The objective of this business plan was to study the feasibility of business expansion of Ayutthaya Kha Khaw to create brand is the store’s own brand of “Chedi Thong”. To expand business from storefront to open the distribution of rice alone to become both producers and distributors. By creating brand awareness on rice under “Chedi Thong” brand through distribution channels and forms of advanced packaging. To build brand loyalty customer do not switch to a competitor. To boost sales and increase profits for businesses. In preparing this business plan, market research was conducted by distributing the questionnaires to the Company’s existing customers to analyze the Company’s strengths, weaknesses, opportunities and threats and to prepare a strategic plan for the business. The results of the research showed that the price in the marketing mix affects the product had the high level (x ̅ =3.93). When individual aspects were considered, the aspect with the highest mean score was the reasonable price with volume (x ̅ = 4.45), the reasonable price compared to quality (x ̅ = 4.32) and the price is clearly stated, respectively. When investment feasibility for business expansion was considered, the return on investment was at a good level, meaning that the business expansion project was worth investing; the initial outlay was estimated to be 9,575,000 Bath with net present value (NPV) of 6,894,551 Bath; IRR of 42%; and payback period of 3.9 years.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- สาขาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
ชื่อการค้า
ชื่อตราผลิตภัณฑ์
ไทย -- การค้า
ความสำเร็จทางธุรกิจ
Advisor(s): สุเมธี วงศ์ศักดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3672
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
kanyarat_nais.pdf6.2 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback