DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3664

Title: การถอดบทเรียนกลยุทธ์การศึกษาการตลาดดิจิทัลผ่านศิลปินเกาหลีที่ได้รับความนิยมในประเทศไทย
Other Titles: The Model of Digital Marketing Affects to the Effectiveness of Korea Celebrity in Thailand Music Industry
Authors: อภิสิทธิ์ เอี่ยมธารทอง
Keywords: การถอดบทเรียนกลยุทธ์
การตลาดดิจิทัล
ศิลปินเกาหลี
ความนิยม
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1)เพื่อศึกษากลยุทธ์การตลาดดิจิทัลเพลงเกาหลีที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจบริโภคเพลงเกาหลีผ่านสื่อออนไลน์และ2)เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างกลยุทธ์การตลาดดิจิทัลเพลงเกาหลีกับการตัดสินใจบริโภคเพลงเกาหลีผ่านสื่อออนไลน์ จำนวน 400 คน ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) ใช้สถิติทดสอบหาความแตกต่างค่าที (t-test) ในกรณีการเปรียบเทียบของกลุ่ม 2กลุ่ม จะใช้สถิติทดสอบหาความแตกต่างค่าเอฟ (F-test) ทางการทดสอบความแปรปรวนทางเดียว (One-Way Analysis of Variance: One-Way Anova)จะใช้การวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุ (Regression Analysis)ในการทดสอบสมมติฐานและจะใช้สถิติการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ Pearson Correlation เพื่อหาความสัมพันธ์ของตัวแปรอิสระที่มีต่อตัวแปรตาม ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นหญิง มีอายุระหว่าง 34-41 ปี มีสถานภาพโสด มีระดับรายได้30,001-40,000 บาท มีระดับการศึกษาอยู่ในระดับต่ำกว่าปริญญาตรี และมีอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน/ลูกจ้างกลุ่มตัวอย่างให้ความสำคัญกับกลยุทธ์การสื่อสารดิจิทัลด้านคลื่นวิทยุและการตัดสินใจซื้อโดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุดผลการทดสอบสมมติฐานพบว่าปัจจัยทางด้านส่วนบุคคลที่แตกต่างกันไม่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อหรือบริโภคเพลงเกาหลีผ่านสื่อออนไลน์ที่แตกต่างกัน ขณะที่กลยุทธ์การสื่อสารดิจิทัลด้าน Youtube และวิทยุออนไลน์มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อหรือบริโภคเพลงเกาหลีผ่านสื่อออนไลน์ และกลยุทธ์การสื่อสารออนไลน์ทั้ง 4 ด้าน ได้แก่ Website Facebook Youtubeและวิทยุออนไลน์มีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจซื้อหรือบริโภคเพลงเกาหลีผ่านสื่อออนไลน์ โดยกลยุทธ์การสื่อสารดิจิทัลด้านวิทยุออนไลน์มีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจซื้อหรือบริโภคเพลงเกาหลีผ่านสื่อออนไลน์มากที่สุด รองลงมาคือ กลยุทธ์การสื่อสารดิจิทัลด้านWebsite
The research purpose is to 1) to investigate digital Korean music marketing strategies that influence Korean music consumption through online media and 2) to study the relationship between Korean digital music marketing strategy and Korean music consumption through online media. The samplings have 400 people and the questionnaires is used to collect data. Data analysis statistics are percentage, mean and standard deviation. The T-test statistic is used for comparison of two sampling groups , F-test statistic is used for one-way analysis of variance: one-way Anova and using regression analysis is used for hypothesis testing. The Pearson correlation analysis is used for calculating the relationship of independent variables on variable. The research result found that most respondents were female, aged between 34-41 years old, single status, having monthly income: 30,001-40,000 baht, holding bachelor degree, and working at a private company or being an employee. The research samplings concentrate on digital radio communication strategies and overall purchasing decision at the highest level. The hypothesis testing result found that different personal factors did not affect the decision to purchase or consume Korean music through different online media. While digital communication strategies on Youtube and online video influence the purchasing decision or consuming decision on Korean music through online media. Four strategies of online communication are website, Facebook, Youtube and online video which has the most relationship on purchasing or consuming online Korean music, followed with the digital communication strategies of website.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Subjects: เพลงเกาหลี
การตลาด -- การตัดสินใจ
การจัดการตลาด
เพลงเกาหลี -- การตัดสินใจ
Advisor(s): ปฐมา สตะเวทิน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3664
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
apisit_eamt.pdf1.99 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback