DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3284

Title: แผนธุรกิจร้านอุปกรณ์ตกแต่งบ้านและสวน Marie Maya
Other Titles: Business Plan for Home & Garden Decoration Shop Marie Maya
Authors: อธิปไตย ทรงวุฒิศีล
Keywords: ต้นไม้ประดิษฐ์
สไตล์วินเทจ
ตกแต่งบ้าน
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: ปัจจุบัน ดอกไม้ประดิษฐ์เป็นตลาดที่มีการแข่งขันค่อนข้างสูง ทั้งตลาดในประเทศและตลาดต่างประเทศ และในประเทศไทยเองก็มีธุรกิจที่มีผู้จำหน่ายเป็นจำนวนมาก ทั้งที่จำหน่ายปลีกและส่ง อย่างไรก็ดีในตลาดประเทศไทยปัจจุบันมีการแข่งขันที่ค่อยข้างสูง การมองหาผู้ร่วมหุ้น ที่มีคุณลักษณะคล้ายคลึงกับเจ้าของธุรกิจ จึงเป็นสิ่งทางร้านต้องการ ร้านมาลี มายา จึงมีวิสัยทัศน์ในการดำเนินธุรกิจ คือ “เป็นร้านตกแต่งบ้านและสวนที่มีสินค้าสร้างสรรค์จากวัสดุต่างๆ ผนวกเข้ากับดอกไม้พลาสติกที่มีสีสันสวยงามได้อย่างลงตัว สมบูรณ์แบบและร่วมสมัยมากที่สุดในตลาดสมบัติบุรี” และทางร้านให้ความสำคัญกับการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่ มีความแตกต่างอย่างมีเอกลักษณ์และสร้างมูลค่าเพิ่มให้ผลิตภัณฑ์อย่างต่อเนื่อง และสร้างความตระหนักในตราสินค้าแก่ผู้บริโภค ตลาดนัดสมบัติบุรี ตลาดขนาดใหญ่ของคนรักต้นไม้ แหล่งรวบรวมอุปกรณ์การจัดสวนไว้อย่างมากมาย ร้านขายต้นไม้นานาพันธุ์ ทั้งเป็นที่นิยมและหายาก ตลาดสมบัติบุรีมีพื้นที่กว่า 100 ไร่ แบ่งออกเป็น 5 โซน มีสินค้าร้านค้ากว่า 400 ร้านค้า ซึ่งส่วนใหญ่จะเป็นร้านค้าเกี่ยวกับการจัดสวน การตกแต่งบ้าน ต้นไม้ ไม้ประดับ ตุ๊กตา หินทางเดิน สนามหญ้า น้ำพุ น้ำตก และอุปกรณ์อีกมากมาย จากการสำรวจด้วยแบบสอบถามจำนวน 400 ชุดจากบุคคลทั่วไป โดยแบ่งการสำรวจออกเป็นทั้งแบบออฟไลน์ และออนไลน์ รวมจำนวน 4 ช่องทาง ได้แก่ แบบออฟไลน์สำรวจบุคคลทั่วไปที่มาเลือกซื้อของที่ตลาดนัดสมบัติบุรี จำนวน 100 ชุด ,ตลาดสนามหลวง 2 จำนวน 100 ชุดตลาดนัดจัตุจักรจำนวน 100 ชุด และแบบออนไลน์ในกลุ่มคนรักต้นไม้ประดิษฐ์ผ่านช่องทางเว็ปไซต์เฟสบุ๊คอีกจำนวน 100 ชุด พบว่ากลุ่มคนที่มาเลือกซื้อต้นไม้ของตกแต่งบ้าน อยากให้มีช่องทางไลน์ไว้บริการในเรื่องการติดต่อสอบถามการใช้สินค้าต่างๆ และรวมถึงการบริการที่ดี เช่นการให้คำแนะนำทั้งก่อนและหลังบริการ ทางร้านจึงเล็งเห็นว่าความต้องการของผู้บริโภคเหล่านี้มีความสำคัญอย่างมาก ที่จะทำร้านได้รับการเป็นที่ยอมรับในลำดับต่อไป ปัจจัยของความสำเร็จของทางร้าน คือ - แตกต่างด้านผลิตภัณฑ์ ซึ่งแตกต่างทั้งวัสดุและรูปแบบ ซึ่งทำให้ผู้บริโภครู้สึกแปลกใหม่และต้องการทดลอง ผลิตภัณฑ์ใหม่นั้นว่ามีคุณภาพและมีคุณค่าทางจิตใจ - แตกต่างด้านบุคลากร ที่มีความรู้ความสามารถ มีประสิทธิภาพในการทำงาน ซึ่งช่วยให้ธุรกิจดำเนินไปอย่างราบรื่น - แตกต่างด้วยภาพลักษณ์ของทางร้าน ด้วยจรรยาบรรณ ความซื่อสัตย์ จริงใจ โปร่งใส ไม่เอาเปรียบ รักษาคำสัญญาในข้อเสนอการขาย - ความสัมพันธ์ที่ดีกับผู้ผลิตสินค้าที่มีคุณภาพ ทำให้การแข่งขันในเรื่องของคุณภาพสินค้าสามารถแข่งขันได้ในตลาดเดียวกัน - ความสัมพันธ์ที่ดีกับผู้รับไปจำหน่ายต่อ ที่เป็นเครือข่ายการค้า เพื่อช่องทางจำหน่ายที่ราบรื่น และ ความสัมพันธ์ที่ดีกับผู้บริโภค เพื่อสร้างความตระหนักในตราสินค้าและรักษาตำแหน่งในตลาดและยอดสั่งซื้อ ในการบริหารเงินทุนของทางร้านนั้น ลงทุนทั้งสิ้น 490,000 บาท โดยเป็นเงินทุนของเจ้าของเอง 70% และเงินกู้จากทางธนาคารอีก 30% ทางร้านประมาณการไว้ว่าจะสามาราถคืนทุนภายในระยะเวลา 1 ปี 5 เดือน และมีมูลค่าปัจจุบันสุทธิ 1,055,666.10 บาท คาดว่าจะมีลูกค้าและยอดขายเพิ่มขึ้นเรื่อยๆในทุกๆปี อย่างไรก็ตามถ้าไม่เป็นตามเป้าหมายที่ไว้วางไว้แล้ว ทางร้านได้เตรียมกลยุทธ์เพื่อรับมือกับปัญหาที่อาจจะเกิดขึ้นได้ เช่นยอดขายลดลง หรือไม่เป็นไปตามเป้าหมายที่วางไว้ ทางร้านจะมีการเพิ่มการประชาสัมพันธ์ ส่งเสริมการขายหรือเพิ่มสินค้าใหม่ เพื่อเป็นการกระตุ้นผู้บริโภคอีกทางหนึ่ง
The artificial flower currently tends to become much more competitive in both the domestic and international market. In Thailand alone, a large number of retailers and wholesaler in this business sector has been counted amidst a fierce competition. Under the circumstance, business partnership has been an alternative for the owner who may need to find those whose business nature is alike. Marie Maya, a well-known shop whose an adoption of business vision relies on “distribution shop for home and garden decoration in collective goods namely artificial flowers made from various kinds of friendly and creative materials of colorful plastic with perfect and contemporary design available in Sombat Buri Fresh Market when development design focusing on product identity and consistent product value along with brand image has been the policy priority. Similarly, Sombat Buri Fresh Market, a big resourceful market is located on a land plot of 100 Rai (39.5 acre) in 5 allotted zones accommodating with mostly 400 shops for plant lover, which distribute collections of garden and home supplies ranging from decorative hardware products; ornament plants, dolls, flagstones, garden grasses, decorative fountains and the like to different species of decorative trees, of which are trendy and rare. The data collection was successfully collected from both 400 issues of off-line and on-line questionnaires provided in 4 channels for general consumers, of which was 100 off-line issues for general customers visiting the market, 100 for customers at Sanam Luang Market 2, 100 for customers at Chatuchak Market while 100 on-line issues via Facebook social network for ‘plant lover’ group of artificial plant were administered. It was found that LINE chat platform was in demand by customer group seeking for home and plant decorations so that service information regarding instruction prior to buy goods and after sale service would be provided as required. Hence, the plant shop would follow demands to achieve numbers of prospect customers and be acquired for its service in the next level. Key to success: - Distinctive products is made from outstanding materials and forms in order to arouse clients with curiosity and trial on newly fabrication if it is of quality and of sentimental value available in the store. - Qualified person who serves regularly in the shop is also most potential and efficient enabling him or her to perform business service effectively. - Shop identity on sales offer includes ethics, honesty, sincerity, transparency, no exploitation and business commitment. - Good relationship with its qualified supplier is always a major key to improve product quality in order to maintain competitive ability in the same market sector. - Good relationship with sub-distributors as business networks is helpful since it will help create easy access and connections across clients for brand image in order to maintain its market share and order volume. The cost of investment for the shop was totally 490,000 Baht, of which was split into 70% of the owner and 30% of a bank loan. The payback period is said to be within one year and five months when net value is presently 1,055,666.10 (one million and fifty-five thousand six hundred and sixty-six-point ten Baht). The increase of customer and sale volume has been predicted annually. However, the shop has strategy for business plan to keep it running if it shows decline from total sales drop or unsuccessful planning. To do this, the frequency of PR, sales promotion or increase of product-based alternatives will be implemented to stimulate demand of clients on the track.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ,2559
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
ดอกไม้ประดิษฐ์
ดอกไม้ประดิษฐ์ -- การจัดและตกแต่ง
การตกแต่งบ้าน
สวน -- การจัดและตกแต่ง
Advisor(s): สุมนา ธีรกิตติกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3284
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
athippatai_song.pdf4.45 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback