DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3283

Title: แผนธุรกิจแฟรนไชส์ไก่จ๋า 3 รส
Other Titles: Business plan for a Franchise of “Kai Jaa Sam Rod”
Authors: พงศกร ลีนุกูล
Keywords: แรงจูงใจในการซื้อ
การบริการหลังการขายที่ดี
ระบบการบริหารแบบลีน
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความเป็นไปได้ในการลงทุนเพื่อการรองรับสาขาแฟรนไชส์ในอนาคต และศึกษาหาความคุ้มค่าในการลงทุนของธุรกิจที่อาจจะต้องลงทุนเพิ่มในการเพิ่มสายผลิตภัณฑ์ใหม่ หรือต่อยอดจากของเดิม และศึกษายอดขายของแต่ละสาขา ศึกษาหาแรงจูงใจในการซื้อสินค้าจากองค์และนำไปขายต่อ ให้ตอบโจทย์ลูกค้าทั้งหมดในประเทศไทย โดยการศึกษาได้ใช้แบบสัมภาษณ์จำนวน 20 ชุด จากการสัมภาษณ์ลูกค้าแฟรนไชส์ของบริษัทอยู่แล้ว และผู้ที่สนใจในธุรกิจแฟรนไชส์ขององค์กร ที่ติดต่อเข้ามาโดยตรง พบว่าสิ่งสำคัญที่ลูกค้าพึงพอใจในการมาเป็นแฟรนไชส์ขององค์กรคือ มีการบริการหลังการขายที่ดีมากกว่าคู่แข่งอื่นๆ และมีการเข้าถึงลูกค้าโดยตรงเพื่อที่จะได้มีความใกล้ชิดสนิทสนมกันดั่งพี่น้อง และสินค้าไก่จ๋า 3 รสมีรสชาติที่ถูกปากคนไทย และแตกต่างจากคู่แข่งรายอื่นๆ และจากการศึกษาถึงแรงจูงใจที่องค์กรจะมีรางวัลเงินสดมูลค่า 2,000 บาทให้กับลูกค้าที่มียอดสั่งถึงเกณฑ์ตามเป้าหมายขององค์กรที่กำหนดไว้ในแต่ละเดือน คือยอด 8,000 ไม้ขึ้นไป ก็จะได้รับเงินสนับสนุนค่าเช่าที่ หรือจะเรียกว่าเป็นรางวัลก็ได้ ปัจจุบันทางองค์กรเริ่มต้นธุรกิจได้เพียง 5 เดือน ผลตอบรับของลูกค้าเริ่มดีขึ้น เริ่มมีสาขาแฟรนไชส์ขยายมากขึ้น ทางองค์กรมีแผนที่จะพัฒนาน้ำหมักให้ได้มาตรฐาน โดยจะมีการขอ อย. น้ำหมักในอนาคตอันใกล้นี้ เพื่อสร้างความมั่นใจให้กับผู้บริโภคทั้ง 2 ฝ่าย ให้มีความมั่นใจในการขายสินค้าขององค์กร และลูกค้าของแฟรนไชส์ที่นำไปขายก็มีความมั่นใจในการซื้อเช่นเดียวกัน การบริหารองค์กรได้นำระบบการบริหารแบบลีน (Lean Management System) เข้ามาใช้เพื่อให้องค์กรที่มีขนาดเล็กนี้ มีความคล่องตัวและยืดหยุ่นสูงตั้งแต่เริ่มต้น โดยระบบนี้จะให้ความสำคัญกับการจัดการเรื่องความสูญเปล่าต่างๆที่สามารถจะเกิดขึ้นได้ภายในองค์กร เช่น เสียเวลาโดยไม่ก่อให้เกิดประโยชน์ การผลิตมากเกินไปก็เป็นการสูญเปล่าอย่างหนึ่ง ทำให้ตัวเงินไปอยู่ในรูปแบบของสินค้ามากเกินไป จะทำให้มีปัญหาการเงินหมุนเวียนติดขัดได้ เพราะฉะนั้น องค์กรจะผลิตสินค้าให้ทันเวลาพอดีกับรายการสั่งซื้อของลูกค้า รวมถึงมีการคาดคะเนยอดสั่งซื้อของลูกค้าในทุกอาทิตย์ เพื่อให้มีสินค้าทันต่อการสั่งของในทันที และให้องค์กรมีสินค้าคงคลังที่ไม่มากเกินความจำเป็น เงินทุนทั้งหมดในการลงทุนของธุรกิจมาจากเงินส่วนตัวของผู้บริหารทั้ง 2 คน รวมถึงสินทรัพย์ต่างๆ คือ อาคารห้องชุด 1 ห้อง และบ้านพักอาศัยที่นำมาทำเป็นสำนักงาน โดยใช้เงินลงทุนทั้งหมด 400,000 บาท โดยไม่มีการกู้จากธนาคาร โดยระยะเวลาคืนทุนขององค์กรที่ประมาณการเอาไว้คือ 9 เดือน 15 วัน และมีมูลค่าปัจจุบันสุทธิ (NPV) อยู่ที่ 1,221,322 บาท โดยมีอัตราผลตอบแทนภายใน (IRR) ของโครงการอยู่ที่ 113% จากการประเมินสถานการณ์แล้ว คาดว่าจะมียอดขายเพิ่มขึ้นอย่างน้อย 10% ในทุกๆปี แต่หากสถานการณ์ไม่เป็นไปตามเป้าหมายที่วางไว้ องค์กรมีแผนสำรองที่จะใช้การประชาสัมพันธ์ผ่านทาง Facebook Fanpage และทางคลื่นวิทยุของหุ้นส่วนที่เป็นเจ้าของ ให้หนักมากขึ้น เพื่อสร้างการรับรู้ให้กับกลุ่มเป้าหมายใหม่ๆในอนาคต
The objective of this study was to find out if the investment of this Brand name Franchise business possibility in the future would somehow be likely to establish its extensive branch when considering to assess cost effectiveness on increasing funds for extension of newly side-lined products or increasingly based products and carry out sales volume comparison among established branches in order to investigate what buying incentive was made up on resolving demand of required clients across Thailand. 20 Interview Surveys for regular Franchise customers and prospect Franchise clients were used. As the results, better after-sales service and personal interaction through fraternized relationship were rated high by satisfied customers. Moreover, the distinctive Thai familiar taste of Kai Jaa Sam Rod (Triple mixed flavor) over the counterpart was impressed by the satisfied customer. Regarding the buying incentive, 2,000 (Two thousand Baht reward), a so call “rental fee award” would be given when any clients who might request monthly over 8,000-unit orders were identified. The responsive clients and increasing branches under this Brand Name Franchise has been showing signs positively since the “Kai Jaa Sam Rod” Franchise has been in business operation for five months. In consequence, the Brand Name Franchise has lately been improving its fermentation process required for FDA certificate so that confidence between regular clients and Franchise clients can be built up. In addition, Lean Management system has been implemented in order that the small Franchise business organization like this can be in highly agility and flexibility from start. The system would help eliminate useless business operation to become the most responsive performance; product delivery on time and weekly updated sales order system for example. Total fund of 400,000 Baht (Four hundred thousand Baht) was the capital investment provided by own two Franchise business directors without bank loan and 1 commercial unit building with living home office were established as business facilities. This Brand Name Franchise which has currently the NPV in currency of 1,221,322 Baht (One million and two hundred twenty-one three hundred twenty-two Baht) and IRR at 133% from predicted sales on annually 10% rated tendency of increment would be in a state of payback period of 9 months and 15 days. The Brand Name Franchise also has alternative channels of social network for PR program via Facebook Fan page and even partnership’ own frequently broadcast radio program for embracing more newly target group of Franchise prospects if the current operational plan was not achieved as expected
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ,2559
Advisor(s): สุมนา ธีรกิตติกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3283
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pongsakorn_leen.pdf3.71 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback