DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3275

Title: แผนธุรกิจคาเฟ่เบเกอรี่เพื่อสุขภาพ "VIDA Nutrient"
Other Titles: Business Plan for Healthy Bakery Café for VIDA Nutrient
Authors: วิชุดา รักชื่อ
Keywords: การตัดสินใจ
ส่วนประสมการตลาด
เบเกอรี่เพื่อสุขภาพ
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวางแผนและเตรียมการในการเริ่มจัดตั้งธุรกิจคาเฟ่เบเกอรี่เพื่อสุขภาพ ซึ่งแผนธุรกิจนี้ได้จัดทำขึ้นสำหรับธุรกิจประเภทบริการ โดยเป็นการดำเนินธุรกิจใหม่เทคนิคและวิธีการในการจัดทำแผน คือ การวิเคราะห์ธุรกิจโดยรวมทั้งปัจจัยแวดล้อมทางธุรกิจและการวิเคราะห์การแข่งขัน อีกทั้งยังได้มีการศึกษาและวิจัยเกี่ยวกับปัจจัยที่มีผลการตัดสินใจใช้บริการร้านคาเฟ่เบเกอรี่เพื่อสุขภาพ โดยการวิจัยในครั้งนี้ใช้การศึกษาเชิงคุณภาพ โดยการสังเกตการณ์ และการศึกษาเชิงปริมาณ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการสำรวจข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างในพื้นที่เมืองทองธานีจำนวน 200 คน โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้นคือ สถิติเชิงพรรณนาได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิง ที่ใช้ในการทดสอบสมมุติฐานที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 ได้แก่ การทดสอบหาความสัมพันธ์แบบถดถอยเชิงพหุคูณ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 20-30 ปี สถานภาพโสด การศึกษาระดับปริญญาตรี ส่วนใหญ่มีอาชีพเป็นพนักงานบริษัทเอกชน และรายได้เฉลี่ยอยู่ที่ 25,001-35,000 บาท ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านบุคลากร ด้านกระบวนการ และด้านลักษณะทางกายภาพ ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้บริการร้านคาเฟ่เบเกอรี่เพื่อสุขภาพ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 ร้านคาเฟ่เบเกอรี่เพื่อสุขภาพนี้จึงเกิดขึ้นในชื่อว่า “VIDA Nutrient” โดยมุ่งตอบโจทย์ผู้ที่มีความสนใจเบเกอรี่เพื่อสุขภาพด้วยคุณค่าทางอาหารที่เหมาะสมกับแต่ละบุคคลได้ ซึ่งรูปแบบของหน้าร้านมีการออกแบบตกแต่งในบรรยากาศที่เหมาะต่อการนั่งรับประทานเบเกอรี่ในโทนสีอบอุ่น โดยเลือกตั้งอยู่ที่โครงการ Beehive ย่านไลฟ์สไตล์มอลล์ เมืองทองธานี ซึ่งเป็นย่านชุมชนและมีการเดินทางที่สะดวกในการเดินทางมาที่ร้านได้ ทางด้านการเงิน เนื่องจากเป็นการเริ่มต้นกิจการโดยใช้เงินลงทุนจากส่วนของเจ้าของ ด้วยต้นทุนเงินทุนของเจ้าของ 67% และเงินกู้จากสถาบันการเงิน 33% ซึ่งจากแผนวิเคราะห์ความเป็นไปได้ของธุรกิจ สำหรับการประมาณการการลงทุนใน 5 ปีแรกพบว่า แผนธุรกิจร้านคาเฟ่เบเกอรี่เพื่อสุขภาพ มีความเป็นไปได้ในการลงทุน ด้วยเงินลงทุนเริ่มต้น 3,000,000 บาท โดยมีมูลค่าปัจจุบันสุทธิ (NPV) เป็นบวก และมีอัตราผลตอบแทนภายใน (IRR) สูงกว่าต้นทุนของเงินทุนของกิจการโดยมีระยะเวลาคืนทุน (Payback Period) ไม่เกิน 3 ปี ซึ่งกิจการสามารถสร้างผลตอบแทนจากการลงทุนได้ในระดับดี
The objective of this study was to lay out business plan and preparation for an establishment of the Healthy Bakery Café business service for VIDA Nutrient as the Startup business. An analysis of business plan was used for the whole business service in term of business factors including factors influencing on the consumer’s decision making in using the service at Healthy Bakery café and the competitive market. This study is a qualitative research through observation and quantitative research through the 200 questionnaire copies for population as a sampling residing in Muang Thong Thani area were provided with a use of purposive sampling method.The descriptive statistics was used for data analysis resulting in percentage, mean, standard deviation and inferential statistics in order that all analyzed data was carried out by hypothesis testing using multiple regression analysis to achieve 0.05 values. It was found that the majority of population as the respondents who had filled up in personal information was female with an age of between 20-30, single status, bachelor degree qualification, workplace in private company as employees and earning of 25,001 -35,000 Baht. It was suggested from the hypothesis testing that factors in term of the market mix, products, price, distribution channels, human resource, process and physical description had influenced on consumer’s decision making to use the service at Healthy Bakery Café with significantly difference of 0.05. The Healthy Bakery Café called VIDA Nutrient was established in order to serve health-conscious clients with proper Healthy Bakery products. The front shop was decorated in friendly cool & warm colors and atmospheric layout conditions. The shop is located in Beehive Project, life style malls, Maung Thong Thani where the great community remarkably has been found accessible to take a visit at the shop. The cost of this Startup business was provided by 67% fund of the owner and 33% of a bank loan. It was suggested that the predicted period of the first 5 years would be feasible to put the investment of totally 3,000,000 Baht (three million Baht) under the business plan of the Healthy Bakery Café. The NPV was shown positive when IRR value was significantly higher than the cost of capital. The Payback Period which had generated in good rate would not be more than 3 year time
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Advisor(s): สุมนา ธีรกิตติกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3275
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
wichuda_rakc.pdf5.05 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback