DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2964

Title: การศึกษาการสื่อสารการตลาดแบบมีส่วนร่วมสินค้าตรา Build-A-Bear Workshop ต่อการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภค
Other Titles: A study in a participatory marketing communication on a product under the Build-A-Bear Workshop brand that has impact on buying decision on consumers
Authors: ศิริศักดิ์ ปรีชาชาญ
Keywords: การสื่อสารการตลาด
การตัดสินใจซื้อ
การสื่อสารแบบมีส่วนร่วม
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยเชิงปริมาณครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภคที่มีต่อสินค้าตรา Build-A-Bear Workshop และเพื่อศึกษาผลของการสื่อสารการตลาดแบบมีส่วนร่วมของสินค้าตรา Build-A-Bear Workshop ที่มีต่อการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภค โดยใช้แบบสอบถาม เก็บจากกลุ่มตัวอย่างผู้บริโภคที่มาบริโภคสินค้าตรา Build-A-Bear Workshop บริเวณภายในร้าน จำนวน 200 คน และวิเคราะห์ด้วยสถิติเชิงพรรณนาและเชิงอนุมาน ในการทดสอบสมมติฐาน ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างผู้บริโภคส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีระดับการศึกษาปริญญาตรี ทำอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน ด้านรายได้ส่วนมากกลุ่มตัวอย่างมีรายได้ 50,000 บาทขึ้นไป และ อีกทั้งพบว่าช่องทางการตลาดที่ผู้บริโภคต้องการรับมากที่สุด คือ ข้อความทางโทรศัพท์ สำหรับด้านการมีส่วนร่วมกระบวนการมีส่วนร่วมในการสร้างเพื่อนรักขนฟูกลุ่มตัวอย่างส่วนมากมีส่วนร่วมในบางขั้นตอน โดยกระบวนการมีส่วนร่วมที่มีส่วนร่วมมากที่สุดคือ ขั้นตอนการเลือกเพื่อนรักขนฟูและขั้นตอนการใส่นุ่น และมีความพึงพอใจใน ขั้นตอนการเลือกเพื่อนรักขนฟูในระดับมากที่สุด ด้านปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าในระดับมากที่สุด คือ ภายในร้านค้าตกแต่งสวยงามและจัดของเป็นระเบียบ จากการทดสอบสมมติฐานการศึกษาพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงมีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้า และมีส่วนร่วมในกระบวนการสร้างเพื่อนรักขนฟูและมีความพึงพอใจมากกว่าเพศชาย กลุ่มตัวอย่างที่มีรายได้ 50,000 บาทขึ้นไปมีการตัดสินใจซื้อยากกว่ากลุ่มรายได้อื่น แต่การได้รับประโยชน์จากกระบวนการสร้างเพื่อนรักขนฟูไม่แตกต่างกัน การมีส่วนร่วมในขั้นตอนการสร้างเพื่อนรักขนฟูมีความสัมพันธ์กับปัจจัยการตลาดที่เกี่ยวกับการตัดสินใจด้านช่องทางจัดจำหน่าย ที่ระดับ .01 ต่อมาพบว่าด้านระดับความพึงพอใจในกระบวนการสร้างเพื่อนรักขนฟูของกลุ่มตัวอย่างมีความสัมพันธ์กับปัจจัยทางการตลาดที่เกี่ยวกับการตัดสินใจซื้อด้านผลิตภัณฑ์และด้านช่องทางจัดจำหน่าย ที่ระดับ.01 และสุดท้ายพบว่าการได้รับประโยชน์จากขั้นตอนการสร้างเพื่อนรักขนฟูมีความสัมพันธ์กับปัจจัยการตลาดที่เกี่ยวกับการตัดสินใจซื้อสินค้า ด้านช่องทางจัดจำหน่าย ที่ระดับ.05
This quantitative research has the objective of studying factors in buying decisions of consumers that has on the brand “Build-A-Bear Workshop”. Also, it is for studying a Participatory Marketing Communication on a product under the brand “Build-A-Bear Workshop” that has impact on buying decisions of consumers by using questionnaires conducted and collected from sampling groups of 200 consumers who came to buy products of Build-A-Bear Workshop, inside the shops. The Analysis, done on a Descriptive Statistical and Inferential Statistical Basis, is used in experimenting the assumptions. Results of the research, it is found that majority of sampling groups are female with Bachelor Degrees, with occupation as employees of private firms. On income, majority of sampling groups earn Baht 50,000.- and above per month. It is also found that the marketing channel that consumers need to receive the most is contents on telephones. Regarding their participations, the participation process is the making of a fluffy buddy doll. Most of sampling groups have participations at certain stages. The most participative process identified is “Choose me station”and “Stuff and Stitch Me Station”. The most satisfactory step is the selecting step of a “Choose me station”. Regarding the highest level of a buying decision is the beautifully decorative shop and a well organized display of products. From experimenting the study’s assumptions, it is found that majority of sampling groups is female who has impact on buying decisions of products, including having the participatory process in building the fluffy buddy doll with a higher satisfaction than male. The sampling groups who earn Baht 50,000.- and above have higher difficulty in buying decisions than other income groups. But their receiving of benefits from the building process of a fluffy buddy doll is not different. The participation in the process of building a fluffy buddy doll is related to marketing factor that is relevant to decision making of distribution channel at 0.01 level. It is subsequently found that the level of satisfaction in the process of building a fluffy buddy doll of sampling groups is related to marketing factor that is relevant to the buying decision of a product and the distribution channel at 0.01 level. Finally, it is found that the receiving of benefit from the step of building a fluffy buddy doll is related to marketing factor that is relevant to the buying decision of a product at 0.05 level.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Subjects: ตุ๊กตา
ตุ๊กตา -- งานสะสมส่วนบุคคล
Build-A-Bear Workshop (ชื่อตราสินค้า)
การสื่อสารทางการตลาด
พฤติกรรมผู้บริโภค
ความภักดีต่อชื่อตราผลิตภัณฑ์
การวางแผนธุรกิจ
Advisor(s): อริชัย อรรคอุดม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2964
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sirisakdi_pric.pdf3.27 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback