DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2904
|
Title: | ปัจจัยที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจที่จะซื้อรถยนต์ A ของผู้บริโภคใน กรุงเทพมหานคร |
Other Titles: | Factors Positively Influencing Intention to purchase Cars A of Consumers in Bangkok |
Authors: | พงศกร บุญบงการ |
Keywords: | ความแข็งแกร่งระหว่างตราสินค้ากับความพึงพอใจในตราสินค้า ความสอดคล้องกับตนเอง ความตั้งใจที่จะซื้อ Brand relationship strength in terms of brand satisfaction Self-congruity Purchase intention |
Issue Date: | 2560 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | งานวิจัยจัดทำขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลเชิงบวกของความแข็งแกร่งระหว่างตราสินค้ากับความพึงพอใจในตราสินค้า ความแข็งแกร่งระหว่างตราสินค้ากับความไว้วางใจในตราสินค้า ความสอดคล้องกับตนเอง การตระหนักรู้ในตราสินค้า ความสอดคล้องกับตราสินค้า การรับรู้คุณภาพของตราสินค้า ฐานะทางสังคม และการเป็นเจ้าของรถยนต์ ที่มีต่อความตั้งใจที่จะซื้อ ด้วยแบบสอบถาม จากผู้บริโภคที่เคยซื้อรถยนต์ในกรุงเทพมหานคร จำนวน 300 ชุด ช่วงเดือน ธันวาคม 2559 และวิเคราะห์ข้อมูลโดยความถดถอยเชิงพหุคูณ พบว่า เป็นเพศหญิง อายุ 26-30 ปี สถานภาพโสด การศึกษาระดับปริญญาตรี รายได้ประมาณ 50,001 ขึ้นไป อาชีพพนักงานรัฐวิสาหกิจหรือรับราชการ รถยนต์ที่เลือกซื้อคือยี่ห้อโตโยต้า มีแนวโน้มจะซื้อรถยนต์ระยะภายในเวลามากกว่า 1 ปี โดยราคาเฉลี่ยที่ต้องการคือ 600,001 - 700,000 บาท ผู้ที่มีอิทธิพลในการเลือกซื้อรถยนต์คือครอบครัว แหล่งข้อมูลประกอบการตัดสินใจซื้อรถยนต์คือตัวแทนจำหน่าย และเหตุผลหลักของการตั้งใจซื้อรถยนต์คือเพื่อขับไปทำงาน และพบว่ามีเพียงปัจจัยความแข็งแกร่งระหว่างตราสินค้ากับความพึงพอใจในตราสินค้า (β = 0.355) และปัจจัยความสอดคล้องกับตนเอง (β = 0.355) ที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจที่จะซื้อรถยนต์ A ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร ถึงร้อยละ 72.9 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 The objective of this research was to study the positive influence of brand relationship strength in terms of brand satisfaction, brand relationship strength in terms of brand trust, self-congruity, brand awareness, brand associations, brand perceived quality, social status, and car ownership towards the purchase intention. The questionnaire was used to collect data in December 2016 from 300 consumers who intended to buy cars in Bangkok. The data was analyzed using Multiple Regression Analysis. The researcher found that the respondents were singles, females, with 26-30 years of ages. They completed bachelors’ degrees, earned average incomes over 50,001 baht, and worked for state enterprises or government. They tended to buy cars over a period of more than one year. The average price should be around 600,001 - 700,000 bath. The influential person in buying cars were family members. The source for buying a car was the dealer and the main reason for buying cars was to drive to work. Moreover, brand relationship strength in terms of brand satisfaction (β = 0.355), and self-congruity (β = 0.355) had positive explanatory power of 72.9% towards intention to purchase Cars A of Consumers in Bangkok at a .01 level of significance. |
Description: | การศึกษาเฉพาะบุคคล (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559 |
Advisor(s): | เพ็ญจิรา คันธวงศ์ |
URI: | http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2904 |
Appears in Collections: | Independent Studies - Master
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|