DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2866

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจซื้อเครื่องสำอาง "A" ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors Positively Influencing Consumers' Intention to Purchase “A” Cosmetics in Bangkok
Authors: ศิโรรัตน์ เมืองครุธ
Keywords: เครื่องสำอาง
ความตั้งใจซื้อ
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้จัดทำขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลเชิงบวกของปัจจัยด้านการตระหนักรู้ถึงตราสินค้า ปัจจัยด้านกิจกรรมทางการตลาดในสื่อสังคมออนไลน์ ปัจจัยด้านการตระหนักรู้ถึงคุณค่า ปัจจัยด้านภาพลักษณ์ตราสินค้า ปัจจัยด้านการรับรู้คุณภาพ ปัจจัยด้านโฆษณา ปัจจัยด้านการรับรู้ถึงภาพลักษณ์บริษัท และความรู้ที่มีต่อความตั้งใจซื้อเครื่องสำอาง “A” ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร ระหว่างวันที่ 30 มิถุนายน – 1 พฤศจิกายน 2560 จำนวน 293 ชุด และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ความถดถอยเชิงพหุคูณ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 20-30 ปี สถานภาพโสด การศึกษาระดับปริญญาตรี อาชีพพนักงานองค์กรเอกชน รายได้ 10,001 – 20,000 บาท ซื้อเครื่องสำอาง 1,001 บาทขึ้นไปต่อครั้ง ซื้อเครื่องสำอางประเภทลิปสติก ส่วนใหญ่ซื้อเครื่องสำอางจากห้างสรรพสินค้า และเห็นสื่อโฆษณาเครื่องสำอางทาง social media และพบว่ามีเพียงปัจจัยการรับรู้คุณภาพ มีค่าสัมประสิทธิ์ถดถอยของตัวพยากรณ์เท่ากับ 0.310 ปัจจัยภาพลักษณ์ตราสินค้า มีค่าสัมประสิทธิ์ถดถอยของตัวพยากรณ์เท่ากับ 0.306 ปัจจัยการตระหนักรู้ถึงตราสินค้า มีค่าสัมประสิทธิ์ถดถอยของตัวพยากรณ์เท่ากับ 0.154 และปัจจัยความรู้ มีค่าสัมประสิทธิ์ถดถอยของตัวพยากรณ์เท่ากับ 0.150 ที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจซื้อเครื่องสำอาง “A” ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร ถึงร้อยละ 61 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ดังนั้น บริษัทเครื่องสำอางควรวางแผน และพัฒนากลยุทธ์ที่จะส่งผลให้ผู้บริโภคซื้อเครื่องสำอาง “A” โดยพิจารณาจากปัจจัยการรับรู้คุณภาพ ปัจจัยภาพลักษณ์ตราสินค้า ปัจจัยการตระหนักรู้ถึงตราสินค้า และปัจจัยด้านความรู้ เพื่อก่อให้เกิดความตั้งใจซื้อเครื่องสำอาง “A” ของผู้บริโภคได้
This was aimed to study the positive impact of brand consciousness, social media marketing activities, value consciousness, brand image, perceived quality, advertisement, perceived corporate image, and knowledge toward consumers' intention to purchase “A” cosmetics during June 30 to November 1 in 2017 of 293 questionnaires respondents. The data was analyzed using Multiple Regression Analysis. The researcher found that majority of sample respondents who answered the questionnaire were females at the age of 20 – 30 years old, singles, with education in bachelor degrees, with average incomes from 10,001 – 20,000 baht per month. They paid money around 1,001 Baht up to buy cosmetics each time. They mostly bought lipsticks and bought from Department stores. They saw the advertising of cosmetics from social media. The data were analyzed using Multiple Regression Analysis and found that only perceived quality (β = 0.310), brand image (β = 0.306), brand consciousness (β = 0.154) and knowledge (β = 0.150), explaining 61% of positive influence towards consumers to purchase “A” Cosmetics in Bangkok at .05 level of significance. Thus, the cosmetics companies should plan and develop strategies for consumers to purchase "A" cosmetics by perceived quality, brand image, brand consciousness, and knowledge.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Advisor(s): เพ็ญจิรา คันธวงศ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2866
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sirorat_muan.pdf12.61 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback