DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2775

Title: การสื่อสารผ่านเฟซบุ๊กไลฟ์ของแม่ค้าออนไลน์ขายเสื้อผ้าแฟชั่นสตรีที่มีผลต่อ การตัดสินใจซื้อสินค้าของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Facebook live communication of online women’s clothing sellers affecting consumers’ buying decision in Bangkok
Authors: สุธาทิพย์ ยอดสายออ
Keywords: การสื่อสารผ่านเฟซบุ๊กไลฟ์
การตัดสินใจซื้อ
ผู้บริโภค
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยเรื่องการสื่อสารผ่านเฟซบุ๊กไลฟ์ ของแม่ค้าออนไลน์ขายเสื้อผ้าแฟชั่นสตรีที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา ลักษณะประชากรและการสื่อสารผ่านเฟซบุ๊กไลฟ์ ของแม่ค้าออนไลน์ขายเสื้อผ้าแฟชั่นสตรีที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าของผู้บริโภค โดยใช้แบบสอบถามปลายปิดที่ผ่านการตรวจสอบความเชื่อมั่นและความตรงเชิงเนื้อหา โดยเก็บรวบรวมข้อมูลเฉพาะกลุ่มลูกค้ากรุงเทพมหานคร ที่เคยชมการถ่ายทอดสดการขายเสื้อผ้าแฟชั่นสตรีผ่านเฟซบุ๊กไลฟ์และเคยซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นสตรีผ่านเฟซบุ๊กไลฟ์เท่านั้น จำนวน 400 คน ซึ่งสถิติที่ใช้ทดสอบสมมติฐาน คือ สถิติ One – way Analysis of Variance และ Multiple Regression Analysis (MRA) ผลการศึกษา พบว่า กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาส่วนใหญ่อายุ 26 – 30 ปี ร้อยละ 46.8 ระดับการศึกษาปริญญาตรี ร้อยละ 62.5 มีอาชีพพนักงาน/ ลูกจ้างบริษัทเอกชน ร้อยละ 52.5 มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001 – 25,000 บาท ร้อยละ 36.8 โดยเข้าชมการขายเสื้อผ้าสตรีผ่านทางเฟซบุ๊กไลฟ์ 2-5 ครั้งต่อสัปดาห์ ร้อยละ 45.0 และซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นสตรีผ่านการรับชมผ่านทางเฟซบุ๊กไลฟ์ (Facebook Live) 1-5 ครั้งต่อสัปดาห์ ร้อยละ 87.5 ส่วนการสื่อสารผ่านเฟซบุ๊กไลฟ์ ของแม่ค้าออนไลน์ขายเสื้อผ้าแฟชั่นสตรี ด้านการปฏิสัมพันธ์ ด้านความบันเทิง ด้านความต่อเนื่อง ด้านคุณค่าด้านการบริการ และด้านคุณค่าด้านอารมณ์ ในภาพรวมมีคะแนนเฉลี่ยในระดับมากครั้ง ต่อสัปดาห์ ร้อยละ 87.5 ส่วนการสื่อสารผ่านเฟซบุ๊กไลฟ์ของแม่ค้าออนไลน์ขายเสื้อผ้าแฟชั่นสตรี ด้านการปฏิสัมพันธ์ ด้านความบันเทิง ด้านความต่อเนื่อง ด้านคุณค่าด้านการบริการ และด้านคุณค่าด้านอารมณ์ ในภาพรวมมีคะแนนเฉลี่ยในระดับมาก ส่วนผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ผู้บริโภคที่มีอายุ อาชีพ การศึกษา รายได้ที่ต่างกัน ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร แตกต่างกัน และผู้บริโภคที่มีการเปิดรับสื่อที่ต่างกัน ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร แตกต่างกัน นอกจากนี้ผลการทดสอบการสื่อสารผ่านเฟซบุ๊กไลฟ์ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร ร้อยละ 68.9 โดยการสื่อสารผ่านเฟซบุ๊กไลฟ์ ด้านความบันเทิง ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร มากที่สุด รองลงมาคือ ด้านการปฏิสัมพันธ์ ด้านคุณค่าด้านการบริการ ด้านความต่อเนื่องและด้านคุณค่าด้านอารมณ์ ตามลำดับ
This is a survey research on Facebook Live Communication of Online Women’s Clothing Sellers affecting Consumers’ Buying Decision In Bangkok. The objective of this research is to study the population and Facebook live communication of online women’s clothing sellers that have an effect regarding consumers’ buying decision. The research was conducted using close-ended questions that reliability and content were validity. The information was gathered from 400 subjects in Bangkok metropolis area who had experiences in watching women’s clothing selling on Facebook Live and buying women’s clothes from Facebook live. The hypothesis was tested by using One–way Analysis of Variance and Multiple Regression Analysis (MRA). The study showed that 46.8% of the subjects were between 26 to 30 years old. 62.5% of the subjects graduated bachelor. 52.5% of them were working people, employed by private companies. 36.8% had the average income at 15,001 – 25,000baht per month. 45.0% watched Facebook Live 2-5 times per week. And 87.5% of the subjects bought women’s clothes 1-5 times per week while watching sellers’ women’s clothes selling from Facebook Live. The overall average score of facebook live the communication of online women’s clothing sellers regarding interaction, entertainment, consistency, service value and emotional value was rather high. The result of hypothesis testing showed that consumers in Bangkok with different age, job, education and income decided to buy clothes differently. Their different media exposure behaviors affected how they buy goods. Furthermore, the result also revealed that facebook live communication had an effect on consumers’ buying decision for 68.9%. Communicating to consumers in Bangkok via Facebook Live using entertainment affected the customers’ buying decision the most, followed by interaction, service value, consistency and emotional value respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Subjects: เสื้อผ้าสตรี
เสื้อผ้าสำเร็จรูป -- การตลาด
การวางแผนธุรกิจ
พฤติกรรมผู้บริโภค
ช่องทางการตลาด
เครือข่ายสังคมออนไลน์
สื่อสังคมออนไลน์
Advisor(s): สุวรรณี ลัคนวณิช
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2775
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sutathip_yods.pdf1.47 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback