DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2693

Title: การศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดมีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อ โปรแกรมท่องเที่ยวผ่านสื่อสังคมออนไลน์
Other Titles: The study of marketing mix effects on customer decision to buy package tour program on social media
Authors: พิชญ์ชาดา มีใจเย็น
Keywords: สื่อสังคมออนไลน์
ส่วนประสมทางการตลาด
การตัดสินใจเลือกซื้อโปรแกรมท่องเที่ยว
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดมีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อโปรแกรมท่องเที่ยวผ่านสื่อสังคมออนไลน์ เพื่อนำข้อมูลมาใช้เป็นแนวทางในการพัฒนาและกำหนดกลยุทธ์ทางการตลาดสำหรับผู้ประกอบการธุรกิจท่องเที่ยวผ่านสื่อสังคมออนไลน์ให้ตอบสนองกับความต้องการและการรับรู้ของนักท่องเที่ยว กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้คือนักท่องเที่ยวชาวไทย ที่เลือกใช้สื่อสังคมออนไลน์ในการเลือกซื้อโปรแกรมท่องเที่ยวอยู่เป็นประจำ จำนวน 400 คน การวิจัยครั้งนี้ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือสำหรับเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมติฐานด้วยสถิติ T-test, F-test, Pearson Chi – square และ Multiple Regression Analysis โดยกำหนดระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 ผลการวิจัยพบว่านักท่องเที่ยวชาวไทยที่เลือกใช้สื่อสังคมออนไลน์ในการเลือกซื้อโปรแกรมท่องเที่ยวส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงมีอายุในช่วง 21–30 ปี การศึกษาระดับชั้นปริญญาตรี สถานภาพโสด มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,000–30,000 บาท ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน ใช้สื่อสังคมออนไลน์ในการตัดสินใจเลือกซื้อโปรแกรมท่องเที่ยว โดยผลการศึกษาพบว่า 1) ผู้ตอบแบบสอบถามที่มีปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ที่แตกต่างกัน มีระดับความคิดเห็นต่อกระบวนการตัดสินใจแตกต่างกันในทุกด้าน 2) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดมีความสัมพันธ์ในเชิงบวกกับกระบวนการตัดสินใจเลือกซื้อโปรแกรมท่องเที่ยวผ่านสื่อสังคมออนไลน์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.01 3) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านช่องทางจัดจำหน่าย ด้านราคา ด้านการส่งเสริมการขาย และด้านผลิตภัณฑ์ มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อโปรแกรมท่องเที่ยวผ่านสื่อสังคมออนไลน์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05
The purpose of this research is to study the effect of marketing mix of social media on the decision of buying tour package program. The results can be used as guidelines to plan and develop a strategic marketing plan for all tour agency which use social media for marketing. The questionnaire was used to collect data which were statistics, frequency, percentage and standard deviation. Statistics hypothesis was used to analyse the data by using T-test, F-test, Pearson Chi – square and Multiple Regression Analysis. The samples was 400 Thai tourists who usually buys tour package program via social media. Most respondents were female, aged between 21-30 years old, having a Bachelor’s degree, income between 20,000–30-000 baht per month, work in private company, and have single status, used social media on the decision of buying tour package program. The result found that 1) The sample who have different demographic such as sex, age, occupation, have different opinions on decision to buy package tour program on social media 2) Marketing mix was associated with customers’ decision to buy package tour program on social media, the significant level is more than 0.01 3) Marketing Mix: Place Price Promotion and Product effect on customer decision to buy package tour program, the significant level is more than 0.05. This results from this research can be applied and benefit the travel business through social media purchases in the future.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Advisor(s): ดวงธิดา นันทาภิรัตน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2693
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pischada_meej.pdf2.37 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback