DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2595

Title: แผนธุรกิจสปาสาหรับผู้สูงอายุ “Relax Home Spa”
Other Titles: Business plan for “Relax Home Spa”
Authors: รัศมี ซิงห์
Keywords: ความผ่อนคลาย
บำบัดรักษา
ปัจจัยลักษณะพฤติกรรม
ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวางแผนและเตรียมการในการเริ่มจัดตั้งธุรกิจ สปาสำหรับผู้สูงอายุ ซึ่งแผนธุรกิจนี้ได้จัดทำขึ้นสาหรับธุรกิจประเภทบริการ โดยเป็นการดำเนินธุรกิจใหม่เทคนิคและวิธีการในการจัดทำแผน คือ การวิเคราะห์ธุรกิจโดยรวมทั้งปัจจัยแวดล้อมทางธุรกิจและการวิเคราะห์การแข่งขัน อีกทั้งยังได้มีการศึกษาและวิจัยเกี่ยวกับลักษณะพฤติกรรมของผู้สูงอายุที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการสปาเพื่อความผ่อนคลาย ปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมของการเลือกใช้บริการสปา และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีความสำคัญต่อการเลือกใช้บริการสปา โดยการวิจัยในครั้งนี้ได้ใช้แบบสอบถามออนไลน์เป็นเครื่องมือในการสำรวจข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 500 คน โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบบังเอิญ และสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงมีจำนวน 308 คน คิดเป็นร้อยละ 61.6 และเพศชายมีจำนวน 192 คน คิดเป็นร้อยละ 38.4 ส่วนใหญ่มีอายุระหว่าง 51-60 ปี มีการศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรีและมีอาชีพเป็นเจ้าของธุรกิจ โดยส่วนใหญ่มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 30,001 บาทขึ้นไป ผลการศึกษาครั้งนี้ทำให้ทราบถึงปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมของการเลือกใช้บริการสปาเพื่อความผ่อนคลายสาหรับผู้สูงอายุ พบว่า ผู้ใช้บริการส่วนใหญ่มีความถี่ในการเลือกใช้บริการสปาในแต่ ละเดือนที่ 1-2 ครั้ง/ เดือน โดยส่วนใหญ่จะเลือกใช้บริการสปาครั้งละ 2-3 รายการ และส่วนใหญ่มีค่าใช้จ่ายในการใช้บริการสปาต่อครั้ง 1,001-1,500 บาท ส่วนใหญ่แล้วผู้ใช้บริการจะเลือกวันและช่วงเวลาที่ใช้บริการสปาแล้วแต่ความสะดวกของผู้ใช้บริการเป็นหลัก ซึ่งผู้ใช้บริการจะยึดถือแหล่งข้อมูลจากประสบการณ์เดิมของตนเองเป็นข้อมูลที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจในการเลือกใช้บริการสปามากที่สุด ส่วนด้านปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด (7Ps of Marketing) ที่มีความสำคัญต่อการเลือกใช้บริการสปาเพื่อความผ่อนคลายสาหรับผู้สูงอายุ พบว่า ผู้ใช้บริการมีระดับความคิดเห็นต่อความสำคัญในปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการเลือกใช้บริการสปาเพื่อความผ่อนคลายและบำบัดรักษาโดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก
The business plan is intended to guide planning and preparing to start up a business in the spa. The business plan has been prepared for this type of service. In the new business techniques and methods for the preparation of a business plan is to analyze the overall business environment and competitive analysis. Moreover, there are studying and researching about the behavior of the elderly, affecting the decision to the spa for relaxation and therapy. Factors affected the selection of the spa and the marketing mix is important to select the spa. The research is in online questionnaire as a tool to explore data from a sample of 500 people by random sampling. The statistics used to analyze the initial data is descriptive statistics include percentage, mean, standard deviation found that the majority of respondents were female, with a total of 308 persons, representing 61.6 percent and male is 192 persons, representing 38.4 percent were aged between 51-60 years are business owner. Most cases, the average monthly income of 30,001 baht. The results of this study to determine the factors that affect the selection of spa and relaxation treatments for the elderly found that most service user often use the service 1-2 times/month, most would use 2-3 programs a time and most of the cost is around 1,001-1,500 baht per time. Mainly, choosing the date and time for the use of spa depends on their convenience but the service will take resources from their previous experience that is the influenced decision making in selecting the spa as possible. Part of the marketing mix (7Ps of Marketing) is vital to select the spa for relaxation and therapy for elderly found that service users have comments on the importance of the marketing mix in selecting the spa for relaxation and therapy is specifically in the high level.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): สุมนา ธีรกิตติกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2595
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rasmi_sing.pdf6.56 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback