DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2551

Title: อุปนิสัยการออม แรงจูงใจ และกลุ่มอ้างอิงที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการท่องเที่ยวและการตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Saving Habits, Motivation and Reference Group Affecting Travel Behaviors and Cultural Tourism Decision of Thai Tourists in Bangkok
Authors: สกลภัส ปลูกจิตรสม
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอุปนิสัยการออม แรงจูงใจ และกลุ่มอ้างอิงที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการท่องเที่ยว และการตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร โดยใช้แบบสอบถามปลายปิดที่ผ่านการตรวจสอบความเชื่อมั่นและความตรงเชิงเนื้อหาในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานครที่เคยท่องเที่ยวในแหล่งท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรม จำนวน 200 คน และสถิติเชิงอนุมานที่ใช้ทดสอบสมมติฐาน คือ การวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุ ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 36 – 45 ปี มีการศึกษาระดับปริญญาตรี อาชีพพนักงานหรือลูกจ้างบริษัทเอกชน รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,001 - 20,000 บาท ส่วนใหญ่เลือกแหล่งท่องเที่ยวจากประสบการณ์ส่วนตัวและอินเทอร์เน็ต จุดประสงค์หลักในการท่องเที่ยวเพื่อพักผ่อน มีลักษณะการท่องเที่ยวกับครอบครัว ระยะเวลาในการท่องเที่ยว 3 – 5 วัน และมีค่าใช้จ่ายในการเดินทางท่องเที่ยวภายในประเทศ 5,000 – 10,000 บาท/ วัน สำหรับผลการทดสอบสมมติฐานการวิจัย พบว่า อุปนิสัยการออม แรงจูงใจ และกลุ่มอ้างอิงส่งผลต่อพฤติกรรมการท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร นอกจากนี้ยังพบว่า แรงจูงใจ กลุ่มอ้างอิง และพฤติกรรมการท่องเที่ยวส่งผลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมของนักท่องเที่ยวชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร
This research was aimed primarily to study the saving habits, motivation and reference group affecting travel behaviors and cultural tourism decisions of Thai tourists in Bangkok. Close-ended questionnaires were verified the reliability and content validity for data collection. The samples consisted of 200 Thai tourists in Bangkok who used to visit cultural tourism attractions. Inferential statistics used in the hypothesis testing was multiple regression analysis. Research results found that most of the respondents were female with 36 – 45 years of age, graduated with Bachelor’s degree. They were employees or employed by private companies with monthly income of 10,001 - 20,000 baht. Most of the respondents chose travel destinations from personal experiences and information from internet. The main purpose of travel was to relax with their families with the duration of travel between 3 – 5 days and domestic travel expenses were in approximately 5,000 – 10,000 baht per day. The results of hypothesis testing demonstrated that the saving habits, motivation and reference group affected cultural tourism behaviors of Thai tourists in Bangkok. Additionally, saving habits, motivation reference group, and tourism behaviors also affected cultural tourism decisions of Thai tourists in Bangkok.
Description: วิทยานิพนธ์ (บธ.ม.)-บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ,2559
Advisor(s): เกษมสันต์ พิพัฒน์ศิริศักดิ์
นิตนา ฐานิตธรกร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2551
Appears in Collections:Theses
Theses

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sakolpat_ploo.pdf2.92 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback