DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2399

Title: แผนธุรกิจการจัดจำหน่ายผลิตภัณฑ์ปรุงรสอาหาร เดอะเห็ด
Other Titles: Business plan for distribution business: The hed seasoning
Authors: แทนพร มาศพิมล
Keywords: ธุรกิจค้าปลีก
ผงปรุงรสอาหาร
สุขภาพ
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: แผนธุรกิจนี้จัดทำขึ้นเพื่อศึกษาและกำหนดเป้าหมายที่ชัดเจน เพื่อประเมินความเป็นไปได้ในการดำเนินธุรกิจ และกำหนดกรอบแนวความคิดในการดำเนินงาน โดยวิเคราะห์รายละเอียดภาพรวมของธุรกิจ การวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมทางธุรกิจทั้งภายในและภายนอก การวิเคราะห์การแข่งขันคู่แข่งทั้งทางตรงและทางอ้อม ความได้เปรียบทางการแข่งขัน ให้สอดคล้องกับวัตถุประสงค์ที่กำหนด นอกจากนี้ ยังใช้แบบสอบถามเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างซึ่งเป็นกลุ่มเป้าหมายของธุรกิจผงปรุงรสอาหารเดอะเห็ด จำนวน 250 ชุด แผนธุรกิจผงปรุงรสอาหาร เดอะเห็ด เป็นธุรกิจค้าปลีกผงปรุงรสอาหารจากวัตถุดิบหลักธรรมชาติ ปราศจากผงชูรส สารแต่งกลิ่น สี รส และวัตถุกันเสีย คิดค้นขึ้นเพื่อเพิ่มรสชาติและความกลมกล่อมให้อาหาร โดยมีกลุ่มเป้าหมายคือผู้บริโภคที่รักสุขภาพ โดยเฉพาะอย่างยิ่งกลุ่มผู้ป่วยที่ต้องการสารอาหารที่เป็นประโยชน์ ทั้งนี้ สภาพเศรษฐกิจ สังคม และสิ่งแวดล้อมที่เปลี่ยนแปลงไปในปัจจุบันมีส่วนทำให้ประชากรไทยมีโรคภัยไข้เจ็บเพิ่มขึ้นจากมลพิษและสารเคมีต่างๆ ผู้บริโภคจึงเริ่มปรับเปลี่ยนพฤติกรรมการบริโภคและใส่ใจวัตถุดิบในการปรุงอาหารเพื่อสุขภาพมากขึ้น ซึ่งนับเป็นโอกาสทางธุรกิจของธุรกิจผงปรุงรสอาหารเดอะเห็ด ผลการศึกษาพบว่า ธุรกิจผงปรุงรสอาหารเดอะเห็ดมีความได้เปรียบและมีโอกาสสูงกว่าคู่แข่งเนื่องจากมีต้นทุนที่ต่ำกว่า และต่างจากผลิตภัณฑ์ปรุงรสอาหารแบบเดิมที่มีความเสี่ยงต่อสุขภาพ นอกจากนี้ ธุรกิจผงปรุงรสอาหารเดอะเห็ดยังมีแนวโน้มการขยายตัวที่ต่อเนื่อง อันเป็นผลจากการใช้กลยุทธ์การพัฒนาตลาดและการเพิ่มยอดขายสินค้าประเภทเดิมในตลาดใหม่ ซึ่งทำให้สามารถดึงดูดผู้บริโภคได้ ด้านการตลาด ธุรกิจผงปรุงรสอาหารเดอะเห็ดมีกลุ่มลูกค้าเป้าหมายหลักเป็นเพศหญิง ช่วงอายุ 20-29 ปี ซึ่งเป็นกลุ่มพนักงานเอกชนที่รักสุขภาพและแม่บ้านที่ประกอบอาหารในครัวเรือน ธุรกิจดังกล่าวใช้เงินลงทุนของตนเองไม่มีการกู้ยืม จำนวน 2,900,000 บาท ซึ่งจากการวิเคราะห์แผนการเงินพบว่ามีระยะเวลาคืนทุน 4 ปี อัตราผลตอบแทนจากการลงทุน (IRR) 14% มูลค่าของเงินสุทธิ (NPV) 340,457.28 บาท
The purpose of establishing this business plan is to study and set a clear goal in assessing the business feasibility and settle a conceptual framework for business operations using Business Overview Analysis, Internal and External Business Environment Analysis, Direct and Indirect Business Rivals and Competitive Analysis, and Competitive Advantages which are consistent with the objectives of the plan. In addition, 250 questionnaires, responded by representative samples of the target group of “The Hed” powdered seasoning business, are supplemented. “The Hed” powdered seasoning business is a retail food seasoning business. The main raw materials of the seasoning are natural materials without monosodium glutamate (MSG-Free), artificial flavoring and coloring agents, and preservatives. The seasoning, formulated to enhance the flavor of the food and the richness of the taste, targets at health-conscious customers, especially patients who need essential nutrients. As the current changing of economic, social, and environmental conditions has increased more burdens of disease and morbidity caused by pollutants and chemicals on Thai population, customers have been constantly modifying their consumption behavior. They are more concerned about food ingredients. Accordingly, this is a business opportunity for “The Hed” powdered seasoning. The result of the study shows that “The Hed” powdered seasoning business has higher business opportunity and competitive advantages over other business rivals due to lower cost and its difference from other health risked seasoning products. Furthermore, “The Hed” powdered seasoning business has promising continued growth and market expansion resulting from marketing strategies and increasing product sales in new market segments which could attract consumer attention. In terms of marketing, the main target customers of “The Hed” powdered seasoning business are females aged between 20-29 years which are groups of health concerned employees and housewives who care for quality home cooking. The business is self-financing, without applying for loans. With 2,900,000 Baht investment budget, the Financial Plan Analysis indicates that the business would have a four-year payback period with 14% internal rate of return (IRR) and 340,457.28 Baht of net present value (NPV).
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Advisor(s): ประวัฒน์ เบญญาศรีสวัสดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2399
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
tanporn_masp.pdf48.49 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback