DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2327

Title: การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจในการส่งเสริมกิจกรรมนันทนาการทางน้าของการท่องเที่ยว ที่หมู่เกาะเสม็ด จังหวัดระยอง
Other Titles: Exploratory factor analysis for tourism promotion of Recreational activities on water at Samet archipelago, Rayong province
Authors: ณัฐณิชา หนองหงอก
Keywords: การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจ
หมู่เกาะเสม็ด
กิจกรรมนันทนาการทางน้ำ
นักท่องเที่ยวชาวไทย
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัย การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจในการส่งเสริมกิจกรรมนันทนาการทางน้ำของการท่องเที่ยว ที่หมู่เกาะเสม็ด จังหวัดระยอง มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษารูปแบบในการส่งเสริมกิจกรรมนันทนาการทางน้ำ ในปัจจุบัน 2) เพื่อสำรวจและวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจของรูปแบบการท่องเที่ยวทางด้านกิจกรรมนันทนาการทางน้ำ 3) เพื่อนำเสนอรูปแบบกลยุทธ์ ในการส่งเสริมแหล่งสถานที่ท่องเที่ยว ที่หมู่เกาะเสม็ด จังหวัดระยอง การวิจัยครั้งนี้ได้ใช้กลุ่มตัวอย่าง คือ นักท่องเที่ยวชาวไทยที่เคยเดินทางไป หมู่เกาะเสม็ด จังหวัดระยอง จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ แบบสอบถาม ซึ่งทดสอบความเชื่อมั่นโดยวิธีหาค่าสัมประสิทธิ์อัลฟ่าของครอนบัค สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ การหาค่าความถี่ (Frequency) ร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ยเลขคณิต (Mean) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) และ การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจ (Exploratory Factor Analysis: EFA) ผลการวิจัยพบว่า ในหมู่เกาะเสม็ดมีกิจกรรมนันทนาการทางน้ำให้นักท่องเที่ยวมีส่วนร่วมมากมาย เช่น ดำน้ำตื้น ตกหมึก เล่นน้ำชายหาด แต่กิจกรรมที่ได้รับความนิยมอย่างมาก คือ ดำน้ำตื้น เนื่องจากหมู่เกาะเสม็ดมีทะเลที่มีความอุดมสมบูรณ์ธรรมชาติเป็นอย่างมาก และเกาะที่มีชื่อเสียงมากที่สุด คือเกาะทะลุ ที่นักท่องเที่ยวมีโอกาสในการพบ ปลาฉลามวาฬสูง และเต่าทะเลอย่างใกล้ชิดขึ้นกับอยู่กับช่วงฤดูกาล รูปแบบโปรแกรมกิจกรรมนันทนาการทางน้ำมีหลายโปรแกรม มีตั้งแต่ 5-9 เกาะ ราคาขึ้นอยู่กับแต่ละเกาะที่นักท่องเที่ยวสามารถเลือกได้ ช่องทางในการจัดจำหน่ายมีหลายช่องทาง เช่น ตัวแทนขายหน้าด่าน พนักงานขายบนเกาะตามชายหาด ทางอินเทอร์เน็ต และติดต่อทางโรงแรม ที่ได้รับความนิยมมากที่สุดคือ ทางอินเทอร์เน็ต ความปลอดภัยในการร่วมกิจกรรมนันทนาการทางน้ำ ในแต่ละกิจกรรมจะมีพนักงานดูแลความปลอดภัย อย่างใกล้ชิด โดยที่มีขอบเขตในการร่วมกิจกรรม พนักงานจะได้รับการอบรมมาอย่างดีและหลังจากวิเคราะห์ข้อมูลพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ช่วงอายุ 21–30 ปี มีสถานภาพโสด จบการศึกษาระดับปริญญาตรีหรือเทียบเท่า ส่วนใหญ่มีอาชีพหลัก พนักงานบริษัทเอกชน และ รายได้รวมโดยเฉลี่ย 15, 001-20,000 บาท ส่วนใหญ่เดินทางมาท่องเที่ยวเป็นครั้งแรก โดยมาเพื่อพักผ่อนหย่อนใจ มีจำนวนสมาชิกเดินทาง 2-3 คน บุคคลที่ร่วมเดินทางมากที่สุด เพื่อน ใช้ระยะเวลาในการพำนักจำนวน 2 คืน ในการท่องเที่ยวภายในหมู่เกาะเสม็ด ค่าใช้จ่ายเฉลี่ยในแต่ละครั้ง 5,001 บาทขึ้นไป และกิจกรรมส่วนใหญ่ที่ผู้ตอบแบบสอบถามมีส่วนร่วมกิจกรรม คือ เล่นน้ำชายหาด ช่องทางในการซื้อโปรแกรมกิจกรรมทางน้ำ คือ อินเทอร์เน็ต ในส่วนระดับความต้องการร่วมกิจกรรมนันทนาการทางน้ำของนักท่องเที่ยวชาวไทย พบว่า ความสวยงามของแหล่งน้ำธรรมชาติ จัดอยู่ในลำดับแรกที่มีความต้องการมากที่สุด สภาพแวดล้อมยังคงความเป็นอุดมสมบูรณ์ของธรรมชาติ (เช่น สิ่งมีชีวิต, ความสะอาดของทะเล) จัดอยู่ในเกณฑ์มาก ผลการวิจัยโดยรวมของความต้องการร่วมกิจกรรมนันทนาการทางน้ำของนักท่องเที่ยวชาวไทยนำมาวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจพบว่า มี 4 องค์ประกอบที่มีความสัมพันธ์กัน จากตัวแปรคัดสรร 26 ตัว โดยมี Chi-Square = 5.3983 และค่า Significant = 0.000 น้อยกว่า 0.05 สามารถสรุปได้ว่า ตัวแปรปัจจัยต่าง ๆ ทั้ง 26 ตัวแปรนั้นมีความสัมพันธ์กัน และนำมาเป็นรูปแบบกลยุทธ์ที่มีชื่อว่า SMET ที่สามารถเป็นรูปแบบกลยุทธ์ในการส่งเสริมการท่องเที่ยวจังหวัดระยอง.
The purpose of this research is to examine Exploratory Factor Analysis for Tourism Promotion of Recreational Activities on water at Samet Archipelago, Rayong Province. The main objectives of the research are 1) To study about the model of promoting the water activities in the present. 2) Exploratory Factor Analysis of the water activities in Samet Archipelago, Rayong Province. 3) To present the strategy that use to promote the attractions in Samet Archipelago, Rayong Province. The samples consist of 400 Thai tourists that have been travel to Samet Archipelago, Rayong Province. The tool that is used in this research is questionnaire and the data are analyzed by using Frequency, Percentage, Mean, Standard deviation, and Exploratory Factor Analysis: (EFA). The result of this research shows that there are many the water activities that the tourists can join such as snorkeling, squid fishing, and swimming. The most popular activity is snorkeling because the sea is plentiful of nature. Talu is the most popular archipelago. The tourists have a high chance to see the whale sharks and the sea turtles, but it depends on the season. There are many water activities and the prices depend on where they want to go. The travelers can buy the package from the agents, sellers who are on the beach, internet and directly contact to hotel. The travelers prefer to buy the package from internet. In each water activity, there are the staffs who closely take care of the tourists’ safety. The staffs are trained well. After the analysis, it shows that most of people who do questionnaire are women between the ages of 21-30 years old, single, and graduated with bachelor’s degree or equivalent level. Most of them are employees or private and professional staffs, and their average monthly income around 15,001-20,000 baht. They come to Samet Archipelago for the first time and for relaxation. In each time, they go about 2-3 people as a group of friends. The tourists will stay for 2 nights. The average expense in each time is more than 5,001 baht. The most popular activity that the travelers want to join is that swimming and they can buy the water activities package from internet. In the high level of demand for water activities of Thai tourists are found that the beauty of the sea is the first rank of the tourists’ demand. The environment is remained and has plentiful abundance of nature such as creatures, and cleanliness of the sea. The analysis of Exploratory Factor from the tourists’ demand of joining water activities, variables can be grouped into 4 elements that are interrelated. All selected variables from 26 variables by Chi-Square = 5.3983 and Significant 0.000 that least than 0.05 so it can summarize that 26 variables are interrelated and it can use this form of strategy, it is called SMET to help to improve and promote the tourism of Rayong province.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Advisor(s): ชลวิช สุธัญญารักษ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2327
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
nutnicha_nong.pdf6.44 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback