DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2234

Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการจองห้องพักของนักท่องเที่ยวชาวไทย โดยผ่านตัวแทนบริษัทนำเที่ยวออนไลน์
Other Titles: Factors influencing making a room reservation of Thai tourists via online travel agency
Authors: ฐิตาภัทร์ ทรัพย์เจริญกุล
Keywords: พฤติกรรมการท่องเที่ยว
ระดับความคิดเห็น
ตัวแทนบริษัทนำเที่ยวออนไลน์
การจองห้องพักออนไลน์
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ที่มีผลต่อการจองห้องพักของนักท่องเที่ยวชาวไทย โดยผ่านตัวแทนบริษัทนำเที่ยวออนไลน์ โดยจำแนกตามปัจจัยด้านประชากรศาสตร์และพฤติกรรมการท่องเที่ยว การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ มีกลุ่มตัวอย่าง คือ นักท่องเที่ยวชาวไทยเคยที่จองห้องพักโดยผ่านตัวแทนบริษัทนำเที่ยวออนไลน์ จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ แบบสอบถาม (Questionnaire) วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูปทางสถิติ ซึ่งสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลในครั้งนี้ ได้แก่ คำนวณค่าความถี่ (Frequencies) ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Division) การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-way ANOVA) และถ้าพบความแตกต่างรายคู่ใช้วิธีการทดสอบรายคู่ โดยใช้สูตร (LSD) โดยกำหนดระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 ผลการวิจัยพบว่า นักท่องเที่ยวชาวไทย ที่จองห้องพักผ่านตัวแทนบริษัทนำเที่ยวออนไลน์ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 20 – 31 ปี สถานภาพโสด การศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัท เอกชน และรายได้เฉลี่ย 20,001 – 30,000 บาทต่อเดือน ส่วนด้านพฤติกรรมการท่องเที่ยวพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เดินทางกับครอบครัว/ ญาติ โดยมีการทำการจองห้องพักออนไลน์ 1 – 2 ครั้งต่อปี ใช้ภาษาอังกฤษในการจองเลือกพักโรงแรมระดับ 4 ดาว โดยราคาที่พักเฉลี่ยอยู่ที่ 2,001 – 3,000 บาท เวลาพักเฉลี่ย 2 – 3 คืน ทำการจองห้องพักล่วงหน้า 1 – 3 เดือน มีการเลือกสืบค้นข้อมูลที่พัก 3 เว็บไซต์ก่อนตัดสินใจจองห้องพัก โดยจองห้องพักผ่านเว็บไซต์ www.agoda.com บ่อยที่สุดและนักท่องเที่ยวชาวไทยที่จองห้องพักโดยผ่านตัวแทนบริษัทนำเที่ยวออนไลน์ มีระดับความคิดเห็นในด้านต่าง ๆ เรียงตามลำดับดังนี้ 1) ด้านราคา 2) ด้านช่องทาง จัดจำหน่าย 3) ด้านผลิตภัณฑ์ และ 4) ด้านส่งเสริมการตลาด การวิจัยนี้ในครั้งนี้มีประโยชน์สำหรับผู้ประกอบการตัวแทนบริษัทนำเที่ยวออนไลน์เพื่อสร้างเป้าหมายทางธุรกิจมีความตั้งใจในการพัฒนา เกี่ยวกับผลิตภัณฑ์บริการและการตระหนักถึงพฤติกรรมการเดินทางของผู้บริโภคและพัฒนาผลิตภัณฑ์ การให้บริการให้ตรงต่อความต้องการของลูกค้า
The propose of this research was to study the opinion levels of the marketing mix factors which influence Thai tourists to make a decision of room reservation via Online Travel Agency (OTA) channel. This research was a survey research and was classified by demographic factors and travel behavior. The sample of this study consisted of 400 Thai customers who used to reserve a room via OTA. The instrument for gathering data was questionnaire, by paper and online survey. Besides, the statistic used for analyzed the data were Frequencies, Percentage, Mean, Standard Division and One-Way ANOVA. Least Significant Difference (LSD) was provided to determine the minimum difference between any two means and the level of significant was set at 0.05. The study revealed that most of Thai tourists making a room reservation via OTA were female with age ranging from 20 to 30 years old and most of them were single. The average education level was in Bachelor’s Degree. The travel behavior was majoring travelled with family or relatives. Moreover, these Thai tourists were mostly employees with average monthly income from 20,001 to 30,000 Baht. They made an online room reservation once to twice a year by using English language. They also chose 4 stars-hotels with average price from 2,001 to 3,000 Baht to stay to two to three nights, with making a room reservation one to three months in advance. Additionally, they searched the information about the hotel from three websites before making a decision and always reserved a room via www.agoda.com. Thai tourists who made a room reservation via online travel agency had opinion levels on various aspects, respectively, 1) Price 2) Distribution Channel 3) Product and 4) Promotion. This research is beneficial for OTA's entrepreneur to understand customer behaviors and develop product and service that meet customers’ expectation.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): ดวงธิดา นันทาภิรัตน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2234
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
thitapat_supc.pdf1.69 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback